آیا عشق در نگاه اول واقعیت دارد؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 2142 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

آیا عشق در نگاه اول واقعیت دارد؟ شاید این سوالی باشد که همه ما حداقل یکبار در ذهنمان از خود پرسیده‌ایم. در واقع عاشق شدن انواع مختلفی دارد؛ عشق به مادر، عشق به پدر و عشق به فرزند و….

اما ما قصد داریم در ارتباط با عشق به جنس مخالف و یک فرد که شما به تازگی او را می‌بینید صحبت کنیم.

عشق در نگاه اول

‌ به همان اندازه که این مفهوم محبوب و امیدوار کننده است، کارهای بسیار کمی برای مطالعه آن انجام شده است. عاشق شدن در نگاه اول یعنی چه؟

محققان در هلند در یک مطالعه در سال 2017 دریافتند که “عشق در نگاه اول (LAFS) یک شکل متمایز از عشق نیست، بلکه یک جذابیت اولیه قوی است که برخی آن را LAFS می نامند. چه در لحظه نگاه اول و چه به صورت مرور زمان.

بینایی در چگونگی پردازش یک فرد و  اینکه با چه کسی در تماس هستیم (مانند آن غریبه زیبا در مقابل ما) بدون شک مهم است  به عنوان مثال ، مردمک چشم هنگامی که یک نفر به شخص دیگری جذب شود، گشاد می‌شود. بنابراین، منطقی است که وقتی در مورد این موضوع قضاوت های اولیه صورت می‌گیرد، باید دید را در نظر گرفت.

بیایید نگاهی دقیق تر به عشق در نگاه اول بیندازیم.

گاهی اوقات وقتی با شخصی در درجه راحتی قرار می‌گیرید، می‌توانید از خود بپرسید: ”چه زمانی عاشق تو شدم؟ کی اتفاق افتاد؟” ممکن است شش ماه یا یک سال بعد از رابطه با کسی باشد، یا حتی لحظه ای که با او ملاقات کرده‌اید. این ایده که می توانید در نگاه اول عاشق شوید چیزی است که باید در صورت وقوع پذیرفته شود.

باید بدانید که عشق با گذشت زمان رشد می کند؛ عشق را در نگاه اول اغلب می توان در نمایش ها و فیلم های مختلف تلویزیونی رمانتیک مشاهده کرد. پس آن چیزی که در فیلم ها و رمان های عاشقانه می‌خوانید قطعا آن چیزی نیست که در واقعیت اتفاق می‌افتد.

زمانی می‌رسد شما فردی را میبینید، حس عجیبی در وجود خود احساس می‌کنید و نمی‌توانید کاملاً بگویید که این شخص را دوست دارید یا اینکه عاشق او شده‌اید، اما می‌خواهید با او در ارتباط باشید. قطعا این حس را درک خواهید کرد حتی اگر نخواهید به آن اعتراف کنید. بخشی از شما فقط می خواهد او را بشناسد، یاد بگیرد که او چه فردی است و اینکه چگونه می‌توانید بخشی از زندگی او باشید.

عشق در نگاه اول همان چیزی است که باعث می‌شود بقیه افراد دنیا را از فردی که قرار است با او باشید از یاد ببرید.عشق همان چیزی است که شما را وارد زندگی یک شخص می‌کند و نحوه زندگی شما را همانند نحوه زندگی او می‌کند.در واقع عشق این است که شما چگونه می‌توانید دریابید که چیزی بیشتر از تلاش برای یافتن شخصی وجود دارد و آن هم درک شما در زندگی است، زیرا مهم‌ترین نکته ای که باعث می‌شود رابطه‌ای دوام داشته باشد درک کردن یکدیگر است.

حال زمانی که این حس را احساس کردید ممکن است بعضی اوقات از خود بپرسید “آیا واقعی است؟” درصورتی که شما با آن رو به رو شده‌اید و تمایل درونی خود را برای عشق ورزیدن و احساس عشق به این فرد نشان می‌دهید که هیچ چیز در مورد آن نمی دانید. نمی توانید انگشت خود را روی چیزی که این فرد را از بقیه متفاوت می کند قرار دهید؛ پس می‌توان گفت “عشق” می‌تواند یک کلمه قوی باشد.

شما می دانید که در قلب شما چیزی وجود دارد که باعث می شود این شخص را بیش از همه افراد دیگر که از مسیر شما عبور کرده‌اند دوست داشته باشید. حال به مرحله‌ای میرسیم که شما از خود سوال می کنید، آیا آن را از دست خواهید داد یا نه!

هیچ چیز کاملاً منطبق بر نظریه عاشق شدن در نگاه اول نیست بلکه داشتن تجربه ای برای خودتان است. شما می‌توانید آن را جذابیت اولیه یا شاید فقط یک واکنش احساسی بنامید که با این وجود شما را مجذوب خود کرده است.

مسئله این است که عشق فقط به مرور زمان اتفاق می افتد به طوری که نمی توانید آن را کاملا توضیح دهید ، اما وجود دارد.

مطالعه ای که در اوایل سال جاری در مجله‌‌ی روانشناسی آمریکایی منتشر شد، نشان داد که مردان معمولاً  خیلی زودتر از آنچه که زنان می‌گویند عاشق می‌شوند . به گفته یکی از روانشناسان، آمارها نشان می دهد که مردان در نگاه اول بیشتر از زنان عشق را تجربه می کنند. احتمالاً به همین دلیل است که مشخص شده مردان مجرد در نگاه اول به عشق ده درصد باور دارند.عاشق شدن یک انگیزه اساسی است، مانند تشنگی و گرسنگی.

تمامی اشعار در سراسر جهان، در نگاه اول از عشق صحبت می کند. اما باید بدانید عوامل فرهنگی نیز همیشه نقش دارند؛ به این معنا که اگر برای عاشق شدن و تشکیل آینده خود آماده هستید پس شروع کنید و با منظق عاشق شوید.

اما از کجا می دانید با فردی که ملاقات کردید همان احساس عشق را به او دارید؟

در ادامه  برای شما پنج نشانه از زبان ریچاردز اسمیت آماده کرده‌ایم که بدانید آیا احساس شما درست است یا خیر.

  • با ملاقات با آنها کمی احساس آرامش می کنید.

اگر هنگام ملاقات با کسی که به آن علاقه مند شده اید، کمی در معده احساس درد کنید، می‌توان گفت که احساس شما به آن فرد عشق است. به گفته ریچاردز-اسمیت، دلیل این امر آن است که احساسات ما می‌توانند بر سیستم هضم ما تأثیر بگذارند. او می‌گوید: ” اینگونه احساسات جسمی بسیار معمول است.”

به گفته یکی از متخصصان، این اتفاق به دلیل ارتباط قوی بین روده و مغز می‌افتد.

از آنجا که معده و مغز شما از نزدیک با هم کار می کنند، احساس خشم، خوشحالی، غم و اضطراب می‌تواند علائم جسمی را در روده تحریک کند. بنابراین احساس دردی که در معده شما به دست می‌آید می‌تواند نتیجه هیجان و اضطرابی باشد که از ملاقات با شخصی که واقعاً درگیر آن هستید حس می کنید.

  • می‌خواهیدهمه چیز را درباره آنها بدانید.

آیا تا به حال کسی را ملاقات کرده اید که بخواهید تک تک موارد مربوط به او را بدانید؟ اگر این دغدغه را داشته‌ باشید نشانه خوبی است. ریچاردز-اسمیت می گوید: “شیفتگی واقعی نسبت به هر شخص و افکار او درباره هر موضوعی نشانه روشنی است که نشان می دهد در همان لحظه ممکن است به دنبال او بیفتید.”

واقعاً جذب شدن به شخصی همیشه به این معنی نیست که مسابقه خوبی خواهید داشت. شناختن کسی تنها راه برای بررسی سازگاری شماست. طبق مطالعات انجام شده ، داشتن یک کنجکاوی برای یادگیری بیشتر در مورد کسی واقعاً نشانه خوبی است که می‌خواهید ارتباط بیشتری با او برقرار کنید. به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2011 که در ژورنال شخصیت منتشر شده است، نشان می‌دهد که مردم وقتی واقعاً در مورد افراد دیگر کنجکاو هستند، به آنها نزدیک شده و صمیمیت ایجاد می‌کنند. کنجکاوی منجر به پرسیدن سوالات بیشتر می شود و سپس به مکالمات صمیمی تبدیل خواهد شد. از طرف دیگر، افراد کم کنجکاو ، بیشتر تمایل دارند که به بحث های کوچک ادامه دهند و از افراد دوری کنند.

  • آنها تنها کسی هستند که می‌بینید.

ریچاردز-اسمیت می‌گوید: “هنگامی که این احساس متقابل باشد، چشمان شما اغلب به یکدیگر قفل می‌شوند و توانایی شما را در شنیدن یا دیدن هر کسی یا هر چیز دیگری از بین می‌برد. وقتی صحبت از عشق و جذابیت می شود، تماس چشمی مهم ترین مورد در بهوجود آمدن عشق می‌باشد.

مطالعه ای دیگر که در سال 2018 منتشر شد، نشان داد که وقتی جذب شخصی می‌شوی ، تا آنجا که ممکن است به او نگاه خواهید کرد. حفظ تماس چشمی نیز یک روش عالی معاشقه است .

به شما این امکان را می دهد که به طرف مقابلتان می‌فهماند که به صحبت های او علاقه مند هستید. بنابراین قفل کردن چشم با شخصی که جذب او می‌شوید می‌تواند یکی از مواردی باشد که نشان دهد شما عاشق شده‌اید.

  • احساس آشنایی می‌کنید.

هنگامی که فردی را ملاقات می‌کنید و احساس نزدیکی با او دارید، بسیار معمول است که حس کنید که قبلاً با این شخص ملاقات کرده‌اید. هیچ چیز در میان شما به اجبار نیست. همه چیز به طور طبیعی بین شما دو نفر راحت به نظر می‌رسد. ریچاردز اسمیت می گوید: “این می تواند بسیار قدرتمند باشد ، زیرا احساس می کنید ارتباط شما با این شخص قبل از اولین ملاقات شما وجود داشته است.”

ایجاد ارتباط با کسی که دائماً دارای اختلالات عصبی می‌باشد سخت است. اما وقتی کاملاً آرام باشید، می‌توانید خودتان باشید. به این معنا که شما می‌توانید موضوعاتی را که واقعاً به آنها علاقه دارید مطرح کنید و یا نظرات خود را بدون ترس از قضاوت در میان بگذارید. احساس راحتی با کسی، نشانه خوبی است که باعث می‌شود ارتباطی ماندگار داشته باشید.

  • رفتار آنها را فوق العاده جذاب می‌دانید.

ریچاردز اسمیت می گوید: ” یافتن جذابیت رفتارهای شخص دیگر، نشانه ای عاشقانه است.” نحوه راه رفتن، گفتگو یا لبخند زدن یک شخص می‌تواند به طرز باورنکردنی جذاب باشد و باعث ایجاد پیوند فوری در شما شود.

علائم جسمی بیشتری وجود دارد که نشان می دهد شما در نگاه اول به شخصی جذب می شوید مانند افزایش سرعت قلب، گرم شدن درجه حرارت بدن و لبخندی که از صورت شما خارج نمی‌شود. شما احساس هیجان خواهید کرد و بدن شما این را نشان می دهد زیرا مغز شما در حال ترشح اندورفین (دوپامین ، اکسی توسین ، سروتونین) است. این بدن شما است که به شما می‌گوید جاذبه و ارتباط وجود دارد.

اسپکتور هنرمند آمریکایی می‌گوید: “ما در جامعه ای بزرگ می شویم که قرار است جفت شویم.”

او معتقد به عشق است و باور دارد که در یک ثانیه اتفاق نمی‌افتد. در عوض، او می‌گوید آنچه شما “عشق در نگاه اول” می نامید اغلب به دلیل وجود یکی از موارد زیر است:

  • یک جاذبه قوی

چیز بدی نیست، اما عشقی پایدار هم نیست. معمولا این جاذبه زمانی اتفاق می‌افتد که شما از سمت خانواده خود محبت نبینید و جذب آنها نباشید. همچنین مشکلاتی خانوادگی و نیاز به یک فرد برای دریافت توجه و عشق هم می‌تواند از موارد جاذبه‌ای قوی برای عاشق شدن باشد.

  • جبران تنهایی

هیچ کس نمی خواهد این را بشنود، اما شما احتمالاً احساس تنهایی می کنید. کاملاً قابل درک است که اگر همه کسانی که می‌شناسید نامزد کرده‌اند یا همه دوستانتان با کسی در ارتباط هستند و آینده‌ای را برای خود ساخته‌اند. کنار گذاشته شدن کاملاً قابل درک است. شاید برای پیدا کردن شخصی که مطابق با سلیقه شما باشد تحت فشار باشید. یا شاید، مدتی مجرد بوده‌اید و در تلاش هستید که تشکیل خانواده بدهید.

داشتن کسی که بتواند سریعاً نیازهای شما را برآورده کند احساس خیلی خوبی است، اما این احساس قطعاً عشق نیست.

  • ترس از پیری

سن شما در حال رفتن به سمت میانسالی است و می‌خواهید بچه دار شوید و خانواده خود را تشکیل دهید، بنابراین ممکن است به سمت یک دلبستگی سریع متمایل شوید و هنگامی که واقعاً سعی در غلبه بر گدر زمان دارید، درگیر رابطه‌ای شوید که تصمیم گرفته اید “سرنوشت” داشته باشد.

اما باید بدانید که این فقط ذهنیتی بی معنی می‌باشد و بعد ها با مشکل مواجه خواهید شد.

  • ناامیدی از دوست یابی

ممکن است بعد از دوستی با چندین نفر با شکست روابط مواجه شده باشید و پس از آن با دیدن فردی دارای ظاهری مناسب و زیبا به خود بگویید ” این دیگر خود عشق است ” و جذب او شوید که متاسفانه در آینده باز هم شکست خواهید خورد.

  • واکنش متقابل احساسات

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که به شخصی علاقه مند هستید و فکر می‌کنید او هم به شما علاقه دارد اما بعد از ابراز علاقه متوجه می‌شوید که او فقط احساس خوبی به شما داشته و عنوان یک دوست با شما در ارتباط است.

سخن آخر

اگرچه واضح است که بدن شما به طور طبیعی وقتی با فردی جذاب روبرو می شوید واکنش خاصی نشان می دهد اما آیا در واقع این عشق است؟ باید بگوییم که هیچ راهی وجود ندارد که بفهمیم عشق در نگاه اول وجود دارد زیرا خیلی چیزهای بیشتری باید در مورد شخص مقابل یاد بگیریم تا او را واقعاً دوست داشته باشیم. اما این بستگی دارد به مدت زمانی که با هم می‌گذرانید و اینکه هر دو با یکدیگر چگونه باز و صادق هستید. بنابراین عشق به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد، خصوصاً اگر هر بار که یکدیگر را می بینید هیجان ادامه داشته باشد و احساساتی که در اولین نگاه به وجود می‌آید را نمی‌توان عشق نامید.

عشق برای رشد به زمان نیاز دارد. اما این بدان معنا نیست که شما باید ارتباط اولیه خود را با کسی نادیده بگیرید. اگر در نگاه اول به عاشق شدن اعتقاد دارید، اجازه ندهید کسی به شما بگوید که این حس واقعی نیست.

اگر با خواندن مطالب فوق هنوز هم در رابطه با احساسات خود مشکلی دارید و توانایی تصمیم گیری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاورین ما مشورت کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته