گفتار درمانی کودکان چیست؟ روش های گفتار درمانی کودکان شامل چه مواردی است؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1545 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

یکی از مشکلاتی که ممکن است کودکان با آن مواجه شوند، بحث عدم گفتار درست است. در واقع اگر کودکان نتوانند به درستی صحبت کرده و کلمات را بیان کنند، با مشکل در زمینه گفتار مواجه هستند. این مشکل می تواند در آینده باعث مشکلات زیادی در کودک همانند اعتماد به نفس یا عزت نفس پایین در کودک بشود. در چنین شرایطی لازم است تا برای حل این مشکل اقدام به گفتار درمانی کنید. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به گفتار درمانی کودکان پرداخته و بیان کنیم که برای انجام این فرآیند لازم است تا به این نکته توجه داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این مسئله بسیار مهم صحبت کنیم.

نکات مهم پیش از گفتار درمانی کودکان

افرادی که قصد دارند تا اقدام به گفتار درمانی کودکان کرده و از این طریق مشکل صحبت کردن فرزند خود را برطرف کنند، لازم است تا به چند مسئله بسیار مهم توجه داشته باشند. در وهله اول به هیچ عنوان نباید مشکل در صحبت کردن کودکان شما را ناراحت و نگران کند، چرا که امروزه روش های گوناگونی برای گفتار درمانی وجود دارد و افراد متخصص در این حوزه می توانند اقدام به حل مشکل کودکان کنند. همچنین یکی از مهم ترین چالش هایی که افراد به منظور گفتار درمانی کودکان با آن مواجه هستند، نداشتن صبر کافی است. در واقع نکته مهمی که باید بدانید این است که گفتار درمانی یک فرآیند طولانی است و زمانی که لازم است تا گفتار درمانی کودکان صورت گیرد، این موضوع باعث طولانی تر شدن این مسئله شده و به همین دلیل نیاز است تا صبر قابل توجهی برای گفتار درمانی داشته باشید.

در نهایت نیز یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که گفتار درمانی باید تحت نظر افراد متخصص در این حوزه انجام شود. امروزه بسیاری از افراد تخصص شان گفتار درمانی کودکان بوده و می توانند با انجام روش های مختلف اقدام به حل مشکلات گفتاری کودکان کنند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که در صورتی که قصد دارید تا بسیاری از مشکلات گفتاری کودک شما برطرف شود لازم است تا به سراغ افراد متخصص در حوزه گفتار درمانی رفته و از آن ها کمک بگیرید.

چه زمانی نیاز به گفتار درمانی است

برای هر کودکی ممکن است زمان متفاوتی طول بکشد تا او فعالیت های مختلف را انجام بدهد و نمی توان گفت که یک زمان مشخص وجود دارد که در آن زمان خاص همه کودکان باید فعالیتی را انجام دهند. اما معمولا یک بازه زمانی در نظر گرفته می شود که در این زمان معمولا اکثر کودکان این فعالیت را می توانند انجام می دهند. بنابراین اگر کودکی در این زمان این فعالیت ها را انجام ندهد این احتمال وجود دارد که کودک نیاز به گفتار درمانی داشته باشد.

تعداد کلمات

اگر کودک شما در 18 ماهگی هنوز نمی تواند بالاتر از 20 کلمه صحبت کند و یا در دو سالگی هنوز جمعا از 50 کلمه استفاده می کند، احتمالا کودک شما نیاز به گفتاردرمانی برای کودکان را دارد

آوا های یکسان

اگر کودک شما برای این که تمامی حرف ها را تلفظ کند تنها چند آوای مشخص را استفاده می کند احتمال اینکه نیاز به گفتار درمانی کودکان باشد بالاست.

عدم درک درست کلمات ساده

در سن 2 سالگی، اکثر کودکان بیش از 300 کلمه را می فهمند. اگر کودک شما در درک جملات ساده مانند “برو توی اتاقت” یا “لباست را نگه دار” مشکل دارد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به یک گفتار درمانگر مراجعه کنید.

عدم توانایی ارتباط با دیگران

اگر کودک شما نمی تواند با دیگران ارتباط برقرار کند و یا در ارتباط با کودکان دیگر و یا افراد مشکل دارد احتمال این موضوع وجود دارد که کودک شما نیاز به گفتار درمانی داشته باشد.

آوا های نامفهوم

کودک شما در سن 2 سالگی باید بتواند حجم مشخصی از کلمات را بیان کند، کلمات مختلف را کنار هم بچیند و به طور قابل توجهی ارتباط برقرار کند و در غیر این صورت احتمال نیاز به گفتار درمانی وجود دارد.

انواع روش های گفتار درمانی

امروزه روش های حل مشکل گفتار درمانی در کودکان دارای تنوع بسیار زیادی بوده و به همین واسطه شاهد روش های مختلفی برای گفتار درمانی کودکان هستیم.به همین دلیل لازم است تا پیش از آن که بخواهید برای حل اختلالات گفتاری فرزندتان اقدام کنید، متوجه مشکلات او شده و به درستی درک کنید که در چه بخش هایی کودک تان برای صحبت کردن دارای اختلالات گفتاری است. سپس می توانید به درستی برای حل این مشکل اقدام کنید. اگر بخواهیم شما را با انواع روش های گفتار درمانی کودکان آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان تلفظ

یکی از روش های گفتار درمانی کودکان، درمان تلفظ است. این روش برای افرادی است که دچار خطا صوتی یا جایگزینی صدایی در هنگام صحبت کردن هستند. این روش برای کسانی که علاوه بر خطاهای واجی، دارای خطاهای تلفظی نیز هستند هم به عنوان یک روش به حساب می آید. نکته مهمی که باید بدانید این است که این تکنیک به عنوان مستقیم ترین روش درمانی محسوب می شود.این روش با صداهای مجزا شروع شده و سپس هجاهای بی معنی، کلمات تکی، عبارات و… تمرین می شود تا کودک بتواند به درستی صحبت کند.

درمان واجی

در صورتی که کودک دچار اختلال در هنگام فرآیند واجی است و یا در تولید تمام گروه های صدایی مشکل دارد، لازم است تا درمان واجی صورت گیرد. درمان این اختلال با روش درمان تلفظ متفاوت بوده و قرار نیست تا درمان آن با صداهای مجزا شروع شود.

رویکرد چرخشی یا دوره ای

افرادی که دچار مشکلاتی چون گفتار غیر قابل درک بوده و یا صداهای گفتاری را ادا نمی کنند، همچنین اگر کودک برخی از صداها را با صداهای دیگر جایگزین کرده و یا از صداهای صامت بسیار متفاوتی استفاده نمی کنند لازم است تا از رویکرد چرخشی یا دوره ای برای درمان استفاده کنند. در این روش به جای این که روی یک فرآیند واجی کار شود، چند جلسه روی یک فرآیند تمرین شده و بعد از آن به سراغ فرآیند دیگر می روند. سپس، این فرآیندها به صورت دوره ای و یا چرخشی تکرار می شوند.

رویکرد واژگان هسته ای

در صورتی که کودک با مشکلات گفتاری بسیار شدید مواجه است، لازم است تا از رویکرد واژگان هسته ای استفاده شود. در این گام لازم تا لیست کوتاهی از کلماتی که کودک نمی تواند تلفظ کند جمع آوری می شود. این کلمات لازم است تا به صورت جداگانه تمرین شده و تلاش شود تا کودک بتواند به درستی آن ها را بیان کند. در این روش درمانگر سعی می کند تا برای تولید و بیان صحیح کلمات به کودک کمک کند.

استفاده از متن

در این روش از گفتار درمانی کودکان صدایی که کودک در تلفظ آن مشکل دارد، با سایر هجاها و اصوات دیگر جفت شده و این مسئله باعث می شود تا فرآیند تلفظ کلمات برای کودک آسان تر شود.

درمان تقابل تضاد

این روش از جفت کلماتی استفاده می شود که در یک واج متفاوت هستند. این روش به نحوی است که برای ایجاد تضادهایی که در سیستم واجی کودک وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان مجموعه خالی

در این تکنیک از جفت کلماتی استفاده می شود که حاوی دو صدا با حداکثر تضاد ناشناخته برای کودک ناشناخته است.

درمان ویژگی های متمایز

در این تکنیک درمانی ویژگی های متمایزی که در کودک وجود ندارد مانند فریکشن، حالت بینی، محل بیان و… مورد هدف قرار گرفته و تلاش برای حل این دسته از مشکلات صورت می گیرد.

آیا گفتار درمانی مفید است

یکی از مهم ترین سوالاتی که همواره از سوی افراد مختلف مطرح می شود این است که آیا گفتار درمانی یک روش مفید بوده و می تواند نتیجه داشته باشد یا خیر؟ به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که گفتار درمانی یک روش علمی اثبات شده است و امروزه کودکان بسیار زیادی با استفاده از این دسته روش ها اختلالات گفتاری آن ها برطرف شده و می توانند مثل سایر افراد صحبت کنند. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید فکر کنید که در صورت بروز اختلالات گفتاری در فرزندتان امکان تصحیح آن وجود ندارد. البته متناسب با شرایط کودک و همچنین وضعیت اختلال گفتاری او ممکن است جلسات گفتار درمانی افزایش و یا کاهش پیدا کند اما مسئله مهم داشتن استمرار در این جلسات است.

همچنین لازم است تا در کنار طی کردن مراحل گفتار درمانی، در خانه نیز والدین توجه بسیار زیادی به فرزندشان داشته باشند و با انجام تمرین های مختلف به بهبود وضعیت گفتاری کودک شان کمک کنند. در این بین یکی از نکات مهمی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که حتماً از متخصص گفتار درمانی بخواهید تا روش های مختلفی را برای تمرین در خانه به شما پیشنهاد داده تا از این طریق بتوانید در راستای بهبود وضعیت گفتاری کودکان قدم بردارید. بنابراین لازم است بدانید که پیدا کردن یک دکتر مناسب برای گفتار درمانی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهترین روش ها و تمرین ها را برای کودک خود پیدا کرده و به کودک خود به بهترین نحو کمک کنید. پیشنهاد ما به شما کلینیک روانشناسی دل است که با متخصصان مجربی که دارد می تواند برای شما و فرزندتان انتخاب مناسبی باشد.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته