چرا ما از اشتباهات عشقی مان درس نمی‌گیریم؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1242 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

در تمامی روابط عاشقانه ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که از نظر ما ناخوشایند باشد و باعث شود ما از فرد مقابل خود دلخور یا عصبانی شویم. وجود این احساسات طبیعی است و ما نمی‌توانیم کاری کنیم که وجود نداشته باشند؛ اما می‌توانیم آن‌ها را مدیریت کنیم. با ما در ادامه همراه باشید تا در ارتباط با اشتباهات عشقی با شما صحبت کنیم و راهکارهای جلوگیری از آن را به شما آموزش دهیم. همچنین می‌توانید در مورد نشانه های ارتباط خوب و بد که قبلا برای شما نوشتیم، مطالعه کنید.

اشتباهات عشقی که در روابط عاشقانه خود انجام می‌دهیم:

  1. سکوت کردن

گاهی اوقات پیش می‌آید که از دست فرد مقابل خود ناراحت می‌شویم و هیچ حرفی نمی‌زنیم؛ برای مثال چند روزی تلفن همراه خود را خاموش می‌کنیم یا زنگ و پیام‌های طرف مقابل را جواب نمی‌دهیم. این را به یاد داشته باشید که نه تنها سکوت چیزی را درست نخواهد کرد بلکه اوضاع را بدتر هم می‌کند.

راهکار: حرف بزنید

بهترین کار در اینجور مواقع صحبت کردن است؛ حتی اگر فکر می‌کنید که همان زمان نمی‌توانید صحبت کنید، فرصتی از طرف مقابل خود بگیرید. برای مثال بگویید من الان عصبانی هستم، زمانی که آرام‌تر شدم باهم راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

  1. فریاد زدن

زمانی که عصبانی هستید حرفی‌های را می‌زنید و یا کارهایی را انجام خواهید داد که بعدها از انجام آن‌ها پشیمان می‌شوید. چرا این اتفاق می‌افتد؟ به دلیل اینکه وقتی مغز ما پر از احساسات منفی می‌شود، قسمت متفکر مغز از کار افتاده و رفتار ما از مدار عقل خارج می‌شود.

راهکار: کنترل خشم

نشان دادن عصبانیت یکی از آسیب زننده‌ترین رفتارها در روابط عاشقانه می‌باشد. اگر نمی‌دانید که چطور خشم خود را کنترل کنید، بهتر است برای یادگیری آن از همین حالا اقدام کنید. اما کاری‌هایی که می‌‌توانید در همان لحظه انجام دهید آن است که محل را ترک کنید تا خشم و عصبانیت در شما فروکش کند.

  1. برچسب زدن

گاهی ما به جای نقد رفتارهای دیگران به آن‌ها برچسب می‌زنیم؛ برای مثال به طرف مقابل خود می‌گوییم تو خنگ هستی، تو نمی‌توانی این کار را انجام دهی و…

باید بدانید این برچسب زدن‌ها باعث می‌شود فاصله شما روز به روز از هم بیشتر شود و داخل رابطه دچار مشکل شوید.

راهکار: واقع‌بین باشید

یادتان باشد همه ما انسان‌ها ویژگی‌های مثبت و منفی را در خود داریم و دلیل نمی‌شود به‌خاطر آن‌که یک رفتار اشتباه انجام شده آن فرد آدم بدی است؛ اگر کسی از نظر شما رفتار ناپسندی را انجام می‌دهد بهتر است با او صحبت کنید نه اینکه کل شخصیت او را زیر سوال ببرید.

  1. دروغ گفتن

بیشتر افرادی که به تازگی وارد رابطه‌ای می‌شوند سعی می‌کنند که در مواردی با گفتن یک‌سری دروغ‌هایی( در ارتباط با خانواده خود، درآمد خود و …) که ضررورتی هم ندارد، برای قوی‌تر نشان دادن و جذاب نشان دادن خودشان دچار انجام اشتباهات عشقی شوند. این موضوع باعث خواهد شد که پس از گذشت زمان و طولانی‌تر شدن رابطه، همیشه نگران این موضوع باشند که دروغی که گفته‌اند افشا شود.

راهکار:هیچ وقت دروغ نگویید

حتما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر دروغ بگویید روزی خواهد رسید که افشا خواهد شد و تمامی زحمتی که برای رابطه خود کشیدید هدر رفته و فرد مقابل احساس بی اعتمادی نسبت به شما پیدا خواهد کرد. سعی کنید رابطه‌ای را شروع کنید که از همان اول بدون دروغ شروع می‌شود و خود واقعی شما را نشان می‌دهد.

  1. سطح توقع زیاد

هیچ وقت از فردی انتطار کامل بودن را نداشته باشید؛ همه افراد کامل نیستند و دارای نقطه ضعف‌هایی هستند.

راهکار:دست از ایده‌آل گرایی بردارید

این موضوع را بپذیرید و در ذهن خود داشته باشید، وقتی که یک فرد وارد رابطه‌ای می‌شود قطعا دارای کمی و کاستی‌هایی است که سعی می‌کند با ایجاد یک رابطه آن را با شما برطرف کند؛ سعی کنید در رابطه خود منطقی باشید.

  1. خودخواه بودن

منظور از خودخواه بودن این است که ما انتظار داشته باشیم که شریک عاطفی ما خودش را با شرایط ما وقف دهد؛ مثلا زمانی که ما ناراحت هستیم انتظار داریم او هم ناراحت باشد یا برعکس.

راهکار: کنار گذاشتن خودخواهی

باید بدانید، فردی که در کنار ما می‌باشد ممکن است خواسته‌ها و انتظاراتی داشته باشد که قرار نیست به هر صورتی تحت نظارت و کنترل ما باشد. به حریم فرد مقابل خود احترام گذاشته و انتظارات بی‌جا نداشته باشیم.

  1. یکنواخت و قابل پیش‌بینی بودن

رفتار شما یکی از مهم‌ترین عوامل نگه داری رابطه‌تان می‌باشد.ممکن است زمانی یکنواخت و قابل پیش بینی باشید؛ در واقع رفتارتان به گونه‌ای باشد که فرد مقابل‌تان این حس را داشته باشد که شما یک فرد خسته کننده و ناراحت کننده هستید و تمام رفتارهای شما قابل پیش بینی می‌باشد.

راهکار:دست از یکنواخت بودن بردارید

سعی کنید تنوع را در رابطه خود رعایت کنید. کارهایی که فکر می‌کنید تکراری شده‌اند کنار بذارید و کارهای جدیدی را انجام دهید. در هر موضوعی پیشنهادهای جدیدی را به شریک عاطفی خود بدهید و بگذارید رابطه‌تان دارای هیجان عاطفی باشد.

  1. چسبنده نبودن

به این منظور که هرجا که شریک‌تان می‌رود علاقه دارید که کنارش باشید و می‌خواهید هر روز او را ملاقات کنید و دائما از او خبر داشته باشید و همین رفتار باعث به وجود آمدن اشتباهات عشقی می‌شود؛ مطمئن باشید بعد از مدتی دل‌زدگی به وجود خواهد آمد و رابطه‌تان سرد خواهد شد.

راهکار:به اندازه باشید

به اندازه به ملاقات هم بروید و به اندازه با هم صحبت کنید. در اجتماع زیاد به فرد مقابل خود نچسبید، چرا که خیلی از افراد از این‌که در جمع ابراز علاقه کنند، خوششان نمی‌آید.

  1. نداشتن شناخت از خود

گاهی اوقات بدون داشتن شناخت کافی از خود وارد رابطه با یک فرد می‌شویم و بعد از مدتی رابطه ما با آن فرد به مشکل خورده و بهم می‌خورد. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که نمی‌دانیم واقعا از یک رابطه چه می‌خواهیم.

راهکار: خودتان را بشناسید

بهتر است برای شروع رابطه و یا حتی بهبود یک رابطه خودتان را بشناسید. از خودتان بپرسید که واقعا در یک رابطه عاشقانه از فرد مقابل چه می‌خواهید و بعد یک نفر را مطابق نظر خود انتخاب کنید.

چرا ما از اشتباهات عشقی خود درس نمی‌گیریم؟

هر انسانی ممکن است در زندگی مرتکب اشتباهاتی شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که فردی تا به حال دچار اشتباهی در زندگی خود نشده است. گاهی اوقات یک‌سری رفتارها در روابط عاطفی ما وجود دارند که به تنهایی نمی‌توانیم آن‌ها را بهبود ببخشیم و آن‌ها را تکرار نکنیم. به همین دلیل این رفتارها که به قولی اشتباهات عشقی هستند را تکرار خواهیم کرد و از آن‌ها  درس نخواهیم گرفت. از نظر روانشناسی بهتر است که روی این رفتارها کار کنیم و آن‌ها را به گونه دیگری انجام دهیم.

سخن آخر

یادتان باشد رابطه، ارتباط بین دو نفر می‌باشد؛ به این معنی که اگر اتفاقی بیفتد هر دو نفر در این مسئله سهیم هستند. حتی اگر فرد مقابل شما بسیار بدبین و شکاک باشد و دائم شما را کنترل کند، کم‌ترین سهم شما این است که حداقل این فرد را خودتان انتخاب کرده‌اید.

به جای دیدی سیاه و سفید به مسائل، فکر کنید که شما دچار کدام یک از اشتباهات عشقی شده‌اید؛ به عبارتی دیگر به جای اینکه خودتان را سفید مطلق و فرد مقابل را سیاه مطلق ببینید، به این فکر کنید که هر دو شما ممکن است تا حدودی در مسئله به وجود آمده نقش داشته باشید.

اما در آخر اگر فکر می‌کنید مرتب یک از این اشتباهات عشقی را انتجام می‌دهید و هنوز نتوانسته‌اید شریک عشقی خود را پیدا کنید، مشاورین ما در کلینیک دل به شما کمک خواهند کرد که شریک خود را براساس معیارهایی که در نظر دارید پیدا کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته