پایان رابطه چگونه باشد تا آسیب نبینیم ؟ نکاتی در رابطه با کات کردن رابطه عاشقانه

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1604 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

پایان رابطه عاشقانه و عاطفی قطعا برای هر دو طرف سخت است اما رابطه ای که ناسالم باشد باید کات شود. وقتی ما عاشق می­شویم در حقیقت فکر می­کنیم که رابطه ما تا ابد باقی خواهد ماند. ما همیشه امید داریم که این رابطه، این دفعه فرق دارد و هیچ چیز نیست که بین ما را بهم بزند. اما واقعیت این است که این موضوع گاهی اتفاق می­افتد و ما مجبور به پایان رابطه عاطفی می شویم. اما بهتر است بدانیم که پایان رابطه و نحوه درست کات کردن چیست و چه باید بکنیم تا آسیب کمتری ببینیم که در این مقاله به آن می پردازیم.

چرا کات کردن رابطه عاشقانه بعضی اوقات باید اتفاق بیوفتد؟!

معمولا وقتی وارد یک رابطه عاطفی می شویم امید داریم که تا ابد باقی بماند. مخصوصا در مورد ازدواج که بر این مبناست که تا آخر عمر زوج با هم می­مانند. در حقیقت پایان رابطه همیشه به این معنی نیست که یکی از طرفین آدم بدی است بلکه کات کردن رابطه عاشقانه ­می­تواند به این معنی باشد که شما و شریک عاطفی­تان علایق متفاوتی دارید. احساسات و ارزش ها و یا فرهنگتان تفاوت فاحشی دارد و بنابراین ادامه رابطه ممکن نمی­باشد. ممکن است در ابتدا هر دوی شما چیز دیگری را فکر می­کردید و تصورات متفاوتی از هم داشتید اما کمی که می­گذرد به این نتیجه می­رسید که تفاوت هایتان بسیار زیاد است و جدا بودن بر باهم بودن شما برایتان بهتر است. بنابراین در این نقطه تصمیم درست پایان رابطه است. البته که پایان رابطه عاطفی همیشه دردناک است اما باید هر دو طرف به یکسری نکات توجه کنند، که تا جای ممکن آسیب نبینند و همینطور به طرف مقابل هم آسیب روانی و احساسی نزنند.

روش درست پایان دادن رابطه عاطفی

با اینکه ما می­گوییم روش درست پایان دادن رابطه عاطفی و در مورد آن بحث می­کنیم، اما باید بدانید یک روش کاملا درست و بهترین روش برای پایان دادن رابطه عاطفی وجود ندارد، در حقیقت پایان دادن رابطه برای هر شخص متفاوت است. همانطور که رابطه های هر دو نفر و خود افراد هم از بقیه متفاوت هستند. پس باید شخصیت خودتان، احساسات و نیاز های خودتان و پارتنرتان را در نظر بگیرید. اما ما نکاتی را برایتان آماده کرده ایم که با رعایت آنها می­توانید پایان بهتری برای رابطه تان داشته باشید.

برای پایان رابطه عاشقانه چه کار باید کرد؟

بدانید هیچ راهی برای پایان دادن رابطه بدون ناراحتی وجود ندارد. مهم ترین مورد این است که بپذیرید، هیچ راهی برای پایان رابطه عاشقانه بدون درد و ناراحتی وجود ندارد. البته که همه ما آرزو داریم همچین چیزی ممکن بود اما واقعیت این است که امکان ندارد. بنابراین از قبل انتظار ناراحتی را داشته باشید. در این صورت می­توانید برای عواقب و ناراحتی های بعد از رابطه آماده تر باشید و این آمادگی گذران زمان را تا زمانی که ریکاوری کنید برای شما آسان تر می­کند و خطر افسردگی را کمتر می­کند.

در ابتدا به وضعیت رابطه تان، دلایلتان و همینطور حرف هایی که می­خواهید بزنید خوب فکر کنید. ببینید واقعا چه دلیلی برای کات کردن رابطه دارید. آیا کات کردن رابطه برای شما صرفا یک احساس زودگذر است، و ممکن است بعدا پشیمان شوید و یا دلیل منطقی برای آن دارید ؟

به واکنش های طرف مقابلتان فکر کنید. شما قاعدتا مدت زیادی با طرف مقابلتان بوده اید و می­توانید واکنش های طرف مقابلتان را تا حدی پیشبینی کنید. به رفتار او فکر کنید و واکنش های او را حدس بزنید. سعی کنید آمادگی روبرو شدن با تصمیمات و حرف های او را داشته باشید. بنابراین می­توانید واکنش بهتری به رفتار او نشان دهید و از قبل برای هر پاسخی آماده هستید.

نحوه درست کات کردن حضوری می­باشد. سعی کنید با او روبرو شوید. سعی کنید با ترتیب دادن یک قرار حضوری به او نشان دهید که هنوز برای او ارزش قائل هستید. بهترین راه کات کردن حضوری است و نه به صورت مجازی. فکر کنید اگر صرفا برای شما یک نامه می­آمد از طرف او، که دیگر به من پیام نده. چه احساس بدی داشتید؟آیا به نظر شما نحوه درست کات کردن طرف مقابل با شما واقعا اینگونه بود؟ همین موضوع برای طرف مقابل شما هم صادق است. بنابراین سعی کنید برای پایان ررابطه یک قرار حضوری ترتیب دهید. شریک شما قطعا لیاقت یک قرار حضوری برای پایان رابطه را دارد. اگر از رفتار طرف مقابل می­ترسید و ممکن است رفتار های ناگهانی و عجیب داشته باشد، می­توانید در یک مکان عمومی مانند کافه قرار بگذارید.

صادق باشید اما جزئیات بیش از حد هم ضروری نیست. آدم ها همیشه دوست دارند بدانند، چرا ترک و طرد می­شوند. پس بهتر است مشکل خود را صادقانه بگویید اما این به معنی تحقیر طرف مقابل نیست. مثلا نگویید تو در تخت خواب افتضاحی یا از اخلاق تو کنار بقیه خجالت می­کشم. شاید صادقانه به نظر بیاید اما راه حل و حرف های بهتری هم برای انتقال موضوع و مشکل هست. مثلا بگویید بنظر من از نظر جنسی ما با هم مچ نیستیم. یا اینکه اخلاق و رفتار ما خصوصا در اجتماع به هم نمی­خورد. یا اهداف مشترک ما یکی نیست.

از جمله های کلیشه ای بپرهیزید. این جملات صرفا بهانه به نظر می­رسند و طرف مقابل مدت ها دنبال مشکل خود می­گردد. برای مثال “مشکل تو نیستی و من مشکل دارم” یا “من لیاقت تو را ندارم” واقعا جملات کلیشه ای هستند و غیر صادقانه بنظر می رسند.

غم و اندوه خود را از این جدایی ابراز کنید و موارد خوب در مورد اوقات مشترک خود را به اشتراک بگذارید. به او بفهمانید که از این جدایی قطعا شما هم ناراحت هستید. باور کنید که احساس کنار گذاشته شدن خیلی سخت است. می­توانید جو را کمی دوستانه تر و راحت تر بکنید. مثلا بگویید با کمک تو و چیز هایی که به من یاد دادی من الآن آشپز بهتری هستم. یا مثلا من از وقتی با تو بودم هدف های بهتری داشتم و … در حقیقت هدف این است به طرف مقابل احساسات بهتری منتقل کنید. اینطوری او احساس می­کند تاثیرات مثبتی در شما گذاشته است. در نهایت هم جملاتی بگویید که متوجه شود شما هم ناراحتید. مثلا من توقع داشتم رابطه ما تا آخر عمرمان بماند اما متاسفم که اینطور نشد و از این موضوع ناراحتم.

جداییتان را کامل انجام دهید. الآن زمان درستی برای پیشنهاد اینکه، بیا دوست معمولی باشیم نیست. در حقیقت شما نیاز به یک استراحت دارید. ممکن است که بعدا بتوانید با هم دوباره یک دوستی معمولی را شروع کنید اما الآن زمان درستی برای تصمیم گیری در این رابطه نیست. در رابطه با دوستی بعد از جدایی مقاله ای توسط دل کلینیک نوشته شده است که می ­توانید آن را مطالعه کنید.

اشتاباهات رایج در هنگام پایان رابطه

وارد بحث و کل کل نشوید. اگر طرف مقابل شما از این جدایی و تصمیم شما خبر نداشته باشد، و غافلگیر شود، احتمال بسیار بالایی دارد که شروع کند به اعتراض، بحث، جدل و تلاش برای توجیه کردن مشکل. او ممکن است دلیل بیاورد که چرا باید با هم بمانید و یا درخواست شانسی دوباره بکند. اما شما از قبل باید فکر خود را کرده باشید. اگر واقعا در مرحله جدایی و پایان رابطه هستید، هیچ چیزی نمی­تواند رابطه را دوباره درست کند. در حقیقت فقط تاخیری در جدایی می­اندازید.

طرف مقابل را “آدم بده ی داستان” نکنید. هیچ کس کامل نیست، شما هم کامل نیستید و قطعا اشتباهاتی انجام داده اید. پس سعی نکنید طوری به خودتان و طرف مقابلتان القا کنید که شما فرشته هستید و او یک شیطان. این موضوع نه تنها کمک نمی­کند بلکه ممکن است احساسات هر دوی شما را تحت تاثیر بگذارد. مخصوصا ممکن است در اعتماد به نفس و احساسات طرف مقابل تاثیرات بسیار بسیار بدی داشته باشد. حتی اگر مطمئن هستید که طرف مقابل اشتباه بزرگی انجام داده، حتی اگر او خیانت کرده، باز هم دائم او را نکوبید. او هم انسان است و انسان ممکن الخطا. پس اگر می­خواهید به آن موضوع هم اشاره کنید، احساسات خود را که نتیجه کار اوست بیان کنید و نه اینکه دائم اشتباهات او را به رویش بیاورید.

از صحبت کردن در رابطه با تمام کردن رابطه فرار نکنید. فرآیند جدایی فرآیند دردناکیست پس هرچه سریع تر به پایان برسد بهتر است. بنابراین طفره رفتن، و صحبت نکردن در مورد پایان رابطه نه تنها کمک نمی­کند بلکه باعث می­شود طرفین بیشتر آسیب ببینند. بنابراین اگر می خواهید نحوه درست کات کردن را بدانید باید اگاه باشید که طفره رفتن و فرار از حرف زدن در رابطه با جدایی اشتباه است.

در نهایت اگر واقعا در اتمام یک رابطه عاطفی مانده ایم چه کنیم ؟

دقت کنید پایان رابطه عاشقانه و در کل پایان دادن به یک رابطه احساسی بسیار حساس است و می­تواند حتی برای رابطه و رابطه های بعدی شما نیز خطرساز باشد. اگر نتوانید از این مرحله به درستی عبور کنید، این مسئله در آینده شما هم مشکل ایجاد می­کند و ممکن است باعث شود، در روابط عاشقانه جدیدتان هم به مشکل بخورید. پس بدانید حتی اگر این شمایید که یک رابطه را تمام می­کنید، باز هم مقداری دل شکستگی، ناراحتی و درد طبیعی است و شما هم باید در این رابطه به شرایط جدید عادت کنید. اگر احساس شکست شدید می­کنید و یا نمی­دانید بهترین روش پایان رابطه عاطفی برای شما چگونه است بهتر است که با یک روانشناس صحبت کنید. این موضوع برای سلامت روان شما و همچنین نحوه رفتار شما برای آسیب نزدن به طرف مقابل بسیار مهم است. مخصوصا اگر رابطه شما برای طولانی مدت باشد و پیوند های عاطفی بین شما پیوند های عمیقی باشد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر، و همینطور برخورداری از جلسات مشاوره در این رابطه می­توانید با دل کلینیک تماس بگیرید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته