پسران در چه سنی به بلوغ فکری می رسند؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1175 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

تاکنون مطالعات بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفته است که پسران در چه سنی به بلوغ فکری می‌رسند؟ برخلاف آنچه که بسیاری از مردم تصور می‌کنند نتایج دقیق و مشخصی که نشان دهنده یک عدد و رقم معین باشد حاصل نشده است.

مسئله‌ای که واضح است این است که بلوغ فکری در گذشته برای پسران زودتر اتفاق می‌افتاد، اما امروزه به نظر می‌رسد بسیاری از پسران حتی با ورود به دهه سوم و چهارم زندگی نیز از بلوغ فکری بهره مند نیستند. البته قابل ذکر است که بلوغ فکری با بلوغ احساسی متفاوت است.

با توجه به اینکه امروزه نیز بسیاری از خانواده‌های ایرانی با این سوال مواجه شده‌اند، تصمیم گرفته‌ایم به بررسی این موضوع بپردازیم که اصولا بلوغ فکری برای پسران در چه سنی اتفاق می‌افتد؟

در این مقاله ضمن بررسی این سوال به معرفی انواع بلوغ در پسران، علائم بلوغ فکری، اهمیت پختگی فکری و مواردی از این قبیل خواهیم پرداخت. اگر شما نیز دارای فرزند پسر هستید و می‌خواهید یک پاسخ شفاف برای این سوال دریافت کنید بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی نمایید.

بلوغ فکری در پسران

پیش از هر چیز بهتر است تعریف مناسب و مشخصی از بلوغ فکری ارائه کنیم. بلوغ فکری با بلوغ جنسی و بلوغ فیزیکی متفاوت است هرچند همه آن‌ها از یک ساختار منظم و رو به رشد برخوردار هستند، اما در تعریف کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. تعاریف ذیل می‌تواند تفاوت بلوغ جنسی و فیزیکی را با پختگی فکری مشخص کند:

  • بلوغ جنسی: اصولاً بلوغ جنسی در پسران از ۱۳ سالگی آغاز می‌شود بدین معنا که آن‌ها آمادگی آمیزش جنسی و باروری را پیدا نموده و به یکباره با تمایلات جنسی مواجه می‌شوند. در این زمان می‌توان شاهد درشت شدن هیکل پسران، کلفت شدن صدای آن‌ها، رویش ریش و سیبیل در صورت، رویش مو در زیر بغل و نواحی مربوط به آلت تناسلی و برخی خلق و خو های عجیب و غریب همانند پرخاشگری های شدید و در موارد محدود به گوشه گیری اشاره نمود. اولین نوع از بلوغ که فرد را از دنیای کودکی وارد دنیای نوجوانی و جوانی میکند همین بلوغ جنسی می‌باشد و اغلب پزشکان بر این عقیده هستند که برای پسران در سنین ۱۳ سالگی اتفاق می‌افتد. بنابراین بر خلاف بلوغ فکری دارای یک زمان مشخص در علم روانشناسی، روانپزشکی و روانشناختی است.
  • بلوغ فیزیکی و جسمی: مثال متداول در این زمینه همان رشد استخوان‌ها و افزایش میزان قد است. افزایش قد در پسران یا همان رشد طولی تا سن ۲۱ سالگی ادامه می‌یابد. اصولا افزایش قد بعد از بلوغ جنسی با شدت بیشتری صورت می‌گیرد به نحوی که اغلب پسران در سنین ۱۴ و ۱۵ سالگی بیشترین میزان افزایش قد را تجربه می‌کنند و بسیاری از آنان حالت مردانه به خود میگیرند. رشد طولی پسران تا سن ۲۱ سالگی ادامه داشته و بعد از آن متوقف می‌شود بنابراین می‌توان گفت زمان مشخصی نیز برای بلوغ جسمی‌و فیزیکی نیز تعیین شده است.
  • بلوغ فکری: این نوع از بلوغ با موارد فوق متفاوت است. برای اینکه یک فرد به بلوغ فکری رسیده باشد باید بلوغ جنسی را پشت سر گذاشته و به نحوی وارد دنیای واقعی مردان شده باشد. بلوغ فکری به کاراکترهای بسیار زیادی مرتبط می‌باشد و شاخص‌های بسیار زیادی نیز برای بررسی آن تعیین شده‌اند. ارائه یک سن دقیق برای بلوغ فکری در پسران غیر ممکن به نظر می‌رسد. این نوع از بلوغ دارای علائم خاصی است که می‌تواند نشان دهنده وجود آن در یک فرد باشد. این علائم را در مبحث بعد بیان می‌کنیم.

علائم بلوغ فکری در پسران

مهمترین عواملی که می‌توانند نشان از بلوغ فکری در یک فرد داشته باشند به شرح ذیل خواهند بود:

  • یک پسر که به پختگی فکری رسیده است می‌تواند به خوبی با اجتماع ارتباط برقرار کرده و روابط اجتماعی مطلوبی را تجربه کند.
  • پسرانی که بلوغ فکری را به دست آورده‌اند علاقه بسیار زیادی به کسب استقلال و تشکیل زندگی مستقل دارند.
  • پسرانی که دارای بلوغ فکری هستند به خوبی می‌دانند که باید مسئولیت کارهای خود را بر عهده گرفته و برای مشکلاتی که در زندگی با آنها مواجه می‌شوند مدام به دنبال مقصر نیستند.
  • پسرانی که پختگی فکری را تجربه کرده‌اند توانایی مدیریت بالایی داشته و در موارد مختلف مدیریت خود را به دیگران اثبات کرده‌اند.
  • آنها روابط مطلوبی را با جنس مخالف داشته و به زنان به عنوان یک کالای جنسی نگاه نمی‌کنند.
  • احترام به تمام افراد اعم از خردسالان، نوجوانان، جوانان و افراد میانسال و کهنسال از جمله مهمترین ویژگی افرادی است که بلوغ فکری را به دست آورده‌اند.
  • در تمامی‌جوانب زندگی آنها می‌توان شاهد رعایت مصلحت خود، خانواده و جامعه بود البته رعایت مصلحت نباید ناشی از ترس فراوان عدم ریسک پذیری و عدم علاقه به تجربیات جدید باشد.
  • افرادی که دارای بلوغ فکری هستند به راحتی فریب دیگران را نمی‌خورند و درصورت فریب خوردن از تکرار دوباره آن جلوگیری می‌کنند.
  • این افراد هیجانات کنترل شده‌ای دارند بدین صورت که پس از دریافت اخبار ناخوشایند یا مواجهه با اخبار لذت بخش رفتار غیرعادی از خود نشان نداده و کنترل مناسبی بر روی احساسات خود دارند.
  • این افراد از تجربیات دیگران بهره برده و میدانند زندگی مجال تجربه کردن تمام اشتباهات نیست و بهتر است که از پند‌ها و آموزش های دیگران نیز بهره گرفت.
  • این افراد ممکن است مجرد باشند چرا که به ازدواج به عنوان یک وظیفه یا رسم اجتماعی نگاه نکرده و تا زمانی که توانایی اداره زندگی مشترک را به دست آورند از مطرح نمودن این مبحث خودداری می‌کنند.
  • یکی از مهمترین نشانه های این بلوغ، پذیرش مشکلات و مصائب زندگی و همچنین تلاش برای رفع آن هاست. افرادی که در مقابل سختی‌ها به سادگی توان و طاقت خود را از دست می‌دهند فاصله زیادی با بلوغ فکری دارند و این امر هیچ گونه ارتباطی با سن انسان ندارد.

اهمیت پختگی فکری در پسران

بسیاری از خانواده های ایرانی به این مقوله از آن جهت توجه می‌کنند که پسران‌ها باید بعد از بلوغ فکری برای ازدواج اقدام نمایند حال آنکه اهمیت این بلوغ صرفاً به این مقوله محدود نمی‌گردد و در موارد دیگر همانند استقلال از والدین، راه اندازی کسب و کار، پذیرش مسئولیت های جدید، فرزندآوری و غیره از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

متاسفانه بسیاری از خانواده های ایرانی ازدواج را عاملی برای بلوغ فکریه پسر خود می‌دانند این در حالی است که یک پسر باید زمانی مبادرت به ازدواج نماید که بلوغ فکری را تجربه کرده و توانایی به دست آوردن یک استقلال منسجم از خانواده خود را داشته باشد.

بنابراین اگر فرزند شما همچنان از لحاظ مالی یا عاطفی به شدت به شما وابسته است و بدون استقلال از شما زندگی خود را مدیریت نمی‌کند بهتر است از فکر ازدواج بیرون آمده و سعی کنید شرایط بلوغ فکری را برای وی فراهم نمایید.

تجربه ثابت کرده است پسرانی که در کمال عقل و استقلال و همچنین کسانی که به این بلوغ دست یافته‌اند برای ازدواج اقدام می‌کنند زندگی به مراتب بهتر و مطلوب‌ تری را نیز تجربه خواهند کرد. در این زمینه بهتر به روانشناس یا مشاور مراجعه نموده و مسیر مناسبی را برای افزایش استقلال و توانایی های فردی فرزند خود به انتخاب نمایید.

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

مساله بلوغ فکری از جمله مواردی هست که به سادگی نمی شود از کنارش گذشت، ممکن است شما دقیقا ندانید که آیا به این مرجله رسیده‌اید یا نه؟ یا شاید برای رسیدن به این مرحله احتیاج به کمک داشته باشید، بدین منطور می‌توانید با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان و تخصصی روانشناسی بهره‌مند شوید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته