تفاوت موفقیت و برنده شدن در چیست؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1503 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

همه ما در زندگی همواره سخت در تلاش هستیم تا به آن هدفی که در ذهن ما ایده‌آل می‌باشد برسیم؛ حالا در نهایت متوجه این موضوع خواهیم شد که بعد از رسیدن به این اهداف آیا ما موفق هستیم یا برنده؟ اصلا تفاوت موفقیت و برنده شدن در چیست؟ ما قصد داریم در این سری از مجله دل کلینیک، تفاوت موفقیت و برنده شدن را بیان کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

در ابتدا باید با هر کدام از مفاهیم، موفقیت و برنده شدن صحبت کنیم تا به درک کاملی از این دو کلمه برسیم.

موفقیت چیست؟

همه ما به دنبال موفقیت هستیم و می‌خواهیم همیشه در زندگی احساس موفقیت کنیم؛ دائما به دنبال پول، شهرت، قدرت و تحصیلات هستیم بدون این که متوقف شویم و این سوال را از خود بپرسیم که: در واقع موفقیت چیست؟

” به گفته جیم ران (یکی از کارآفرینان بزرگ) : اگر برنامه موفقیت زندگی خود را طراحی نکنید، احتمال این وجود دارد که در برنامه شخص دیگری قرار بگیرید. ”

اگر فقط چند دقیقه وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی صرف کنید، متوجه خواهید شد تعدادی از افراد تعریف بسیار محدودی از موفقیت را بیان می‌کنند. آن‌ها به این فکر می‌کنند که موفقیت در مورد ایجاد ثروت، داشتن یک رابطه کامل، راه‌اندازی یک تجارت میلیاردی است. هیچ یک از ایده‌ها و فکرهای این افراد اشتباه به‌نظر نمی‌رسد اما این تفکرات چیزی‌هایی نیستند که صرفا شما هم با انجام آن‌ها به موفقیت خواهید رسید. هر فردی در زندگی خود درک متفاوتی از موفقیت را دارد.

در طول کودکی و اوایل بزرگسالی، ایده‌های مختلف موفقیت را از والدین، معلمان و دوستان خود می‌آموزیم. هر کس برنامه و ایده خاص خود را در مورد اینکه چه باید باشیم، دارد. اگرچه ارزش دادن به نظرات و امیدهای دیگران درست است، اما لزوماً نباید آنها را به عنوان نظرات خود قبول کنیم. هیچ کس نمی‌تواند نسخه موفقیت خود را به ما تحمیل کند. در واقع هیچ کس نمی‌تواند به ما بگوید که زندگی خوب و رسیدن به موفقیت یعنی چه.

ما باید اهداف و مسیرهای خود را بر اساس آنچه می‌خواهیم تنظیم کنیم، نه آنچه که شخص دیگری برای ما می‌خواهد. بروس لی نقل است که: “همیشه خودت باش، ابراز وجود کن ، به خودت ایمان داشته باش. به دنبال یک شخصیت موفق نباش و آن را کپی نکن.”

در نتیجه اگر بخواهیم تعریف کلی از موفقیت کنیم، می‌توانیم بگوییم: موفقیت، به معنای انجام کاری است که شما را خوشحال می کند و کاری است که از آن لذت می برید. همچنین به این معناست که مسیر کمترین مقاومت را در سختی‌ها پیش نگیرید، بلکه خود را در برابر چالش های جدید مقاوم کنید که شما را قادر می سازد از نظر ذهنی، معنوی و شغلی رشد و پیشرفت کنید.

هم‌چنین موفقیت مربوط به انگیزه هم می‌باشد؛ در نهایت همه می‌خواهند به بالاترین توان خود برسند و خوشحال باشند. نکته کلیدی در یافتن انگیزه و در نهایت موفقیت، یافتن مواردی است که واقعاً شما را خوشحال می کند و به شما کمک می کند تا به بالاترین توان خود برسید.

حالا تعریف شما از موفقیت چیست؟

اگر هنوز ایده خود را برای موفقیت در ذهنتان تعریف نکرده‌اید پیشنهاد ما این است که یک تمرین 15 دقیقه‌ای را امتحان کنید.

یک کاغذ سفید بردارید و شروع کنید به نوشتن نمادها یا تصویر هر آنچه در ذهن شما، موفقیت به‌نظر می‌رسد.

بعد از اتمام نوشتن اهداف این سوالات را از خود بپرسید و پاسخ دهید:

  1. چه چیزی باعث خوشحالی من می‌شود؟
  2. می‌خواهم از زندگی‌ام چه چیزی بسازم؟
  3. من قبلاً در زندگی‌ام کجا موفق بوده‌ام؟
  4. چه درسهایی از آن تجربیات آموخته‌ام؟
  5. چه چیزی موفقیت آمیز نبود و چه چیزی یاد گرفتم؟
  6. می‌خواهم به کدام سبک زندگی دست پیدا کنم؟
  7. چه چیزی من را به اشتیاق می‌آورد؟
  8. می‌خواهم در آینده چه کسی باشم؟
  9. چه چیزی در زندگی واقعا برای من مهم است؟
  10. می‌خواهم بعد از مرگم مردم درباره من چه چیزی بگویند؟
  11. چگونه می‌توانم به موفقیت خود ادامه دهم؟

پرسش این سوالات از خودتان باعث می‌شود متوجه شوید موفقیت در ذهن شما به چه صورت است و چگونه می‌توانید برای رسیدن به آن دست به‌کار شوید.

برنده شدن چیست؟

ممکن است هر زمان که کلمه برنده شدن را می‌شنوید، مسابقه و رقابت را به یاد آورید. در واقع برنده شدن به معنای رقابت در زندگی با اطرافیان و اول شدن در هر زمینه‌ای می‌باشد. مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود ما در زندگی برنده شویم ذهن ماست.

با پیشرفت در زندگی، اولویت های شما تغییر خواهد کرد و اهداف جدید از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند شد. دانستن اینکه چگونه ذهنیت خود را به یک ذهنیت برنده تغییر دهید می‌تواند به شما کمک کند از پس هر موانعی برآیید. زمانی که دنیا را از دریچه ذهنیت یک برنده می بینید، کل تجربه زندگی شما تغییر می‌کند؛ مشکلات به فرصت تبدیل می‌شوند و قدرت درونی و اعتماد به نفس شما نمایان خواهند شد.

زمانی که ذهن خود را برای برنده شدن در زندگی آماده می‌کنید، دیگر شخصاً شکست و طرد شدن را قبول نمی‌کنید و بدون توجه به آنچه در اطراف شما می‌گذرد، احساس خوبی در مورد خود خواهید داشت.

حال اگر بخواهید ذهنیتی برنده داشته باشید در ابتدا باید بدانید از کجا شروع می‌کنید و بعد آن را با مکانی که می‌خواهید در آن برنده شوید، مقایسه کنید. سپس می‌توانید از مکان فعلی خود به سمت مقصد آینده خود حرکت کنید. ممکن است با شروع حرکت متوجه تغییرات زیادی روبه رو شوید؛ صبور باشید و در مسیر درست حرکت کنید. شما هم‌چنین می‌توانید کتاب‌ها و مطالبی را بخوانید که تفکر فعلی شما را به چالش می‌کشد. خود را در معرض ایده های جدید قرار دهید. زمانی که شروع به فکر کردن روش های جدید می‌کنید، ذهنیت شما تغییر خواهد کرد.

تفاوت موفقیت و برنده شدن در چیست؟

تفاوت میان موفقیت و برنده شدن بحث بسیار پیچیده‌ای است که براساس مواردی که به ما گفته شده و یا حتی ما خودمان آن‌ها را شنیده‌ایم، باعث شده است که موفقیت و برنده شدن را مترادف و هم معنی هم ببینیم. اما در حقیقت باید بدانید میان موفقیت و برنده شدن تفاوت‌هایی وجود دارند.

انسان دو هدف بسیار مهمی در زندگی خود دارد و آن هم سلامت فیزیکی و روانی می‌باشد.

حال اگر روزی انسان چیزی به دست آورد که در چهارچوب سلامت فیزیکی و روانی باشد موفقیت نام دارد؛ به این معنا که انسان سلامت فیزیکی و روانی خودش را برای به دست آوردن هدف خود، از دست نداده، تا چیز دیگری را به دست آورد. برای مثال خانواده خود را از دست نداده تا پولدار شود یا خوشبختی خود را خراب نکرده تا به پول برسد. از طرفی، برنده شدن هم به این معنا می‌باشد که انسان چیزی را به دست می‌آورد که در محیط اجتماعی پذیرفته شده، اما سلامت فیزیکی و روانی او از دست رفته و آسیب خورده است.برای مثال برای گرفتن مدرک تحصیلی اعصاب شما بهم بریزد و یا زندگی زناشویی شما بهم بریزد و فرزندانتان از شما دور شده‌اند و شما پولدار شوید، می‌توان گفت که شما برنده شده‌اید.

در نتیجه مهم چگونگی راهی می‌باشد که شما می‌روید.در واقع می‌توان گفت، موفقیت زمانی است که شما برای به دست آوردن یک چیز خوب، درست، با ارزش و مفیدی از راهی که در آن شادی، لذت، آزادی و مهم‌تر از آن آرامش می‌باشد حرکت می‌کنید. در غیر اینصورت شما می‌توانید زمین را به آسمان بدوزید و کاری کنید تا برنده شوید.

به اصطلاح ساده‌تر موفقیت اتفاقی است پایدار و دائم، اما برنده شدن اتفاقی است که در لحظه اتفاق می‌افتد و پایدار نیست. با یک مثال مفهوم این موضوع را به شما خواهیم گفت. برای مثال:

فردی برای نگه داشتن طرف مقابل خود، که برای او اهمیت بسیاری دارد دروغ می‌گوید. در ابتدا او با گفتن دروغ و مورد قبول واقع شدن از سوی طرف مقابلش خود را یک برنده می‌داند. اما این موضوع نیازمند پایداری است و اگر مدتی بعد دروغ او فاش شود، آن رابطه شکست خواهد خورد. در نتیجه این فرد در همان لحظه برنده شده است تا رابطه خود را حفظ کند، اما او آدمی موفق نیست.

اگر به مثالی که زده شد دقت کنید این فرد از اعتماد طرف مقابلش استفاده یا به اصطلاح هزینه کرد تا به چیزی که می‌خواهد برسد پس او در این موضوع برنده شده است و سلامت روانی رابطه‌اش را از دست داده است.

سخن آخر

امیدواریم که به مفهوم کلی، تفاوت موفقیت و برنده بودن رسیده باشید.

توصیه ما به شما همراهان مجله دل کلینیک این است که هیچ وقت برای حرکت در مسیر زندگی از سلامت روانی و فیزیکی خود غافل نشوید و همیشه همه جوانب یک کار را درنظر بگیرید. صرفا فقط برای رسیدن به هدفی که در ذهن دارید، خود و اطرافیان‌تان را اذیت نکنید که بعدها برای شما آثار مخرب را به بار آورد. برای آرامش روانی و خوشبختی خودتان تلاش بسیاری کنید؛ چرا که خوشبختی و آرامش تنها چیزی است که شما در نهایت به آن نیاز خواهید داشت.

شما می‌توانید برای برنامه‌ریزی به روشی درست، در رسیدن به اهداف خود با مشاورین ما در تماس باشید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته