ترس از دست دادن یا اختلال فومو چیست و چگونه با آن مبارزه کنیم؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1308 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

ترس از دست دادن که به آن فومو FOMO(Fear of Missing out) هم گفته می شود، یک اصطلاح است که امروزه زیاد دیده می شود و یکی از علت های اصلی استرس روزمره بسیاری از ما می باشد. همه افراد می توانند به ترس از دست دادن یا اختلال فومو دچار شوند اما شانس دچار شدن برخی افراد به مراتب بیشتر است. در این مقاله می خواهیم در ابتدا راجع به اینکه ترس از دست دادن چیست بدانیم، سپس بخوانیم که چگونه متوجه ترس از دادن بشویم، و در نهایت ببینیم که چگونه می توانیم با FOMO مبارزه کنیم و آن را مدیریت کنیم.

توجه: ترس از دست دادن و ترس از دست دادن عزیزان با هم بسیار متفاوت است و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. ترس از دست دادن یا اختلال فومو به معن ترسی است که ما از از دست دادن فرصت ها داریم.

 

ترس از دست دادن چیست ؟

ترس از دست دادن به معنای این می باشد که فرد از این بترسد که در حال از دست دادن لذت های زندگی است. برای مثال فرد فکر می کند که بقیه تفریح بهتری دارند. زندگی آنها بهتر است و لحظه های شادتری دارند و ما داریم این لحظه ها را از دست می دهیم. معمولا فیسبوک و اینستاگرام هم به تشدید FOMO بسیار کمک می کنند و می تواند گفت اینگونه شبکه های مجازی می توانند یکی از دلایل اصلی ترس از دست دادن باشند.

اختلال فومو فقط به این معنی نیست که شما احساس کنید چه لحظه های بهتری را می­توانید در حال حاضر تجربه کنید، بلکه به این معنی هم هست که حس می کنید باقی افراد چه لحظه های خوبی را دارند سپری می کنند و شما دائم دارید آنها را از دست می­دهید.

این فرصت که شما احساس می کنید آن را از دست داده اید می تواند یک مهمانی خوب، یک مسافرت و یا حتی یک فرصت سرمایه گذاری باشد. مهم این است که شما حس می کنید دارید یک چیز بزرگ را از دست می­دهید و کسی نمی­تواند کمک شما کند.

 

اختلال فومو چگونه به وجود می آید؟

 

آیا احساس می کنید در سیکل اختلال فومو گرفتار شده اید ؟ به احتمال زیاد شما از زندگی خودتان راضی نیستید. اکثر اوقات اختلال فومو یا ترس از دست دادن از عدم رضایت از زندگی نشات می­گیرد. البته امروزه اختلال فومو ارتباط مستقیمی هم با شبکه های اجتماعی دارد. یافته ها نشان می­دهد افرادی که مبتلا به FOMO می باشند معمولا صبح قبل از هرکاری شبکه های اجتماعی خود را چک می کنند. آنها در حال غذا خوردن و قبل از خواب حتما باید شبکه های اجتماعی خود را چک کنند و شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام در زندگی این افراد نقش بسیار بسیار عمده ای را بازی می کند. پس می تواند حدس زد که شبکه های اجتماعی و بخصوص اینستاگرام می تواند در تشدید ترس از دست دادن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

شما احساس می کنید حالتان خوب نیست. (بعضی اوقات ممکن است متوجه آن هم نباشید) شبکه های اجتماعی را ناخودآگاه باز می­کنید تا حالتان را بهتر کند. حالا حال شما حتی بدتر از قبل است… و این می تواند به یک اعتیاد هم منجر شود.

 

ترس از دست دادن، جنسیت و سن

ترس از دست دادن را همه افراد، در هر سنی و با هر جنسیتی می توانند تجربه کنند. یک تحقیق در مجله Psychiatry Research نشان داده است که افراد مبتلا به ترس از دست دادن معمولا می خواهند گوشی های هوشمند بهتری داشته باشند. استفاده آنها از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بیشتر است، اما به هیچ وجه به سن و یا جنسیت آنها ربطی ندارد. هرچه استفاده نادرست و ناصحیح از شبکه های مجازی بیشتر باشد، تجربه ی اختلا فومو هم شدید تر است.

 

چگونه می توانیم با ترس از دست دادن مقابله کنیم ؟

 

اگر حالا متوجه شدید که به اختلال فومو دچار هستید، نگران نباشید. این مشکل را می توان کم کرد. البته به شرطی که خودتان بخواهید و در راه آن تلاش کنید.  ریشه این ترس همانطور هم که بالا از آن یاد شد می تواند نارضایتی از زندگی باشد. پس باید سعی کنیم تعریف خودمان را از زندگی و لذت هایش تغییر دهیم تا بتوانیم از زندگی خود لذت بیشتری ببریم و خوشحال تر باشیم.

در کنار آن باید استفاده از شبکه های اجتماعی مضر را کم کنیم و استفاده خودمان از فضای مجازی را صحیح تر انجام دهیم. شاید در ابتدا حس بدی داشته باشیم، اما این اثر اعتیاد ناشی از شبکه های مجازی است و بعد از مدتی در میابیم که حالمان به واقع بهتر شده است. پس سعی کنیم با برداشتن اولین قدم به خودمان کمک کنیم.

 

سعی کنیم بجای نداشته ها به داشته هایمان بپردازیم

برای مقابله با ترس از دست دادن باید سعی کنیم تمرکزمان را روی داشته هایمان بگذاریم. حتی می توانیم آن ها را در یک دفترچه بنویسیم. حتی تشکر از بقیه بخاطر ارزش هایی که برای شما آفریده اند، می تواند به خود شما کمک کند. چرا که به شما یادآور می شود چه چیز هایی در زندگی دارید که می توانید بخاطر آن ممنون و خوشحال باشید.

 

به دنبال رابطه های واقعی باشیم.

وقتی احساس افسردگی یا اضطراب می کنید ممکن است بیشتر و بیشتر به دنبال ارتباط باشید. این موضوع هیچ مشکلی ندارد. احساس تنهایی یا محرومیت در واقع راهی است که مغز ما به ما بگوید ما می خواهیم روابط بیشتری با دیگران پیدا کنیم. این احساس نیاز چیز خوبی است. اما باید توجه داشته باشید که در پی این حس نیاز چه رابطه ای را برقرار می کنید.

به جای روابط مجازی به روابط واقعی بپردازید. کمی در دنیای واقعی بیشتر زندگی کنید. ملاقات های حضوری با دوستان جدیدتان ترتیب دهید. حتی می توانید در تور شرکت کنید. فعالیت های ورزشی هم می تواند به شما برای پیدا کردن دوست ها و روابط جدید کمک کند. اما ارتباط مچازی نمی­تواند به خوبی احساس نیاز شما به روابط جدید را ارضا کند.

 

دفتر خاطرات می تواند ترس از دست دادن را کمتر کند.

 

معمولاً ارسال پست در شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند که بتوانید لحظه های خود را اولا ثبت کنید ثانیا با بقیه در اشتراک بگذارید. اما در این مسئله یک مشکل وجود دارد. شبکه های اجتماعی طوری برنامه ریزی شده اند که باعث می شوند شما خودتان را در این شبکه ها رتبه بندی کنید. مثلا شما ارزش پست خود را با لایک های خود می­سنجید. بنابراین اگر یک پستی لایک بیشتری داشته باشد یعنی لحظه ای که او سپری کرده است ارزشمند تر از شما است. در حقیقت شما در فضای مجازی اجازه می دهید بقیه عکس ها و خاطرات شما را برای شما اعتبار سنجی کنند. اما بدانید داشتن یک دفترچه خاطرات و ثبت عکس ها به صورت آفلاین می تواند به دور از رتبه بندی و یک رقابت مریض به شما کمک کند تا بتوانید لحظات خود را ثبت کنید. در حقیقت به جای این که دنبال تایید دیگران باشید با داشتن یک دفترچه خاطرات می توانید تمرکز خود را به سمت چیز هایی که واقعا زندگی شما را بهتر کرده اند تمرکز کنید. این تغییرات باعث می شود تا بتوانید از چرخه رسانه های اجتماعی و دامی که برای شما پهن کرده اند رهانیده شوید.

 

در نهایت برای اختلال فومو به یک مشاور مراجعه کنید.

اگر احساس می کنید همچنان اختلال فومو فرصت لذت از زندگی و داشته هایتان را دارد از شما می گیرد برای خودتان ارزش قائل شوید. به یک مشاور خوب مراجعه کنید تا بتوانید با کمک هایی که از مشاورتان می­گیرید با ترس از دست دادن خود مقابله کنید و در نتیجه از زندگی لذت بیشتری ببرید و حال بهتری در زندگیتان داشته باشید. مشاوران دل کلینیک با دپارتمان های تخصصی خود در حوزه درمان فردی می توانند به شما کمک کنند تا با ترس از دست دادن خود مقابله کنید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته