مشکل در ابراز احساسات از کجا نشات می‌گیرد؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 835 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

ممکن است که شما مشکل در ابراز احساسات داشته باشید و ندانید چرا، اما همیشه برای شما سوال است که این مشکلات از کجا نشات می‌گیرد؟ چرا که خیلی از مواقع دانستن ریشه مشکلات خود به نصف راه برطرف کردن مشکل را هموار می‌کند. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که مشکل در ابراز احساسات از کجا نشات می‌گیرد؟ در یک مطلب پیشین هم در مورد ارتباط خوب و بد حرف زدیم و در مورد مهارت های لازم در این مورد بحث کردیم که احاطه شدن بر این مهارت ها مستلزم گذر زمان و تمرین است اما خیلی ها در برابر استفاده از این روش ها مقاومت می‌کنند. متوجه‌اند که نمی‌توانند ارتباط موثری ایجاد کنند و با این حال وقتی به آنها راه و روش نشان می‌دهیم لجاجت و مقاومت می‌کنند. باید با برخی از احساسات ناخوشایندی که تلاش‌های شما را برای رسیدن به این مهم بی‌نتیجه می‌کنند مبارزه کنید. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم، ببینید که آیا این موارد را در خود مشاهده می‌کنید یا نه؟

ده مشکل در ابراز احساسات

به ده طرز تلقی که مانع ابراز احساس هستند می‌پردازیم چرا که رکن اصلی در یک ارتباط این است که شما و طرف مقابل‌تان چگونه احساساتتان را ابراز می‌کنید.

  1. ترس از اختلاف

از احساسات خشمگینانه یا از روبه‌رو شدن با دیگران می‌ترسید. معتقدید کسی که می‌خواهد با دیگران رابطۀ حسنه داشته باشد باید از بحث و مشاجره بپرهیزد. ممکن است معتقد باشید با اظهار نظر خود دیگران را ناراحت می‌کنید. ما این “پدیدۀ شترمرغ” می‌نامیم زیرا به جای برخورد با مشکل ارتباطی خود، سرتان را زیر شن‌ها فرو می‌کنید.

  1. کمالگرایی احساسی

معتقدید باید از احساساتی نظیر خشم، حسادت، افسردگی یا اضطراب بری باشید! فکر می‌کنید که باید همیشه منطقی و مسلط بر احساسات خود باشید. نمی‌خواهید ضعیف یا آسیب‌پذیر قلمداد شوید. معتقدید که اگر اشخاص از احساس شما با خبر شوند شما را به دیدۀ تحقیر نگاه می‌کنند. کمالگرایی احساسی از جمله مواردی است که خیلی باعث مشکل در ابراز احساسات می‌شود.

  1. ترس از تایید نشدن

به قدری از تایید نشدن و از مورد بی‌مهری قرار گرفتن می‌ترسید که احساسات خود را می‌بلعید تا کسی را ناراحت نکنید. احساس می‌کنید که باید دیگران را راضی کنید. نگرانید که اگر احساسات و نظرات خود را بیان کنید دیگران شما را دوست نخواهند داشت. اگر مدام در هر کاری به دنبال تایید دیگران باشید حتما مشکل در ابراز احساسات‌تان رخ خواهد داد.

  1. رفتار “انفعالی – تهاجمی”

قیافه در هم می‌کشید، خشم و رنج خود را ظاهر نمی‌کنید و به جای در میان گذاشتن صادقانۀ احساسات خود آن را در سینه حبس می‌کنید و به جای ابراز احساس سکوت می‌کنید تا دیگران احساس گناه کنند.

  1. احساس درماندگی

متقاعد هستید هر قدر تلاش کنید رابطۀ شما بهتر نمی‌شوید. در نتیجه سکوت می‌کنید. ممکن است احساس کنید که قبلا همه چیز را امتحان کرده‌اید و بی‌فایده بوده است. ممکن است بر این باور باشید که همسرتان بیش از حد سماجت می‌کند و قابل تغییر نیست. در نتیجه دست می‌کشید و تسلیم می‌شوید. وضع از آنچه هست خراب‌تر می‌شود و شما یقین می‌کنید که حق با شما بوده است.

  1. عزت نفس کم

باور دارید که نباید احساسات خود را ابراز کنید و از دیگران متوقع باشید. فکر می‌کنید که باید همیشه دیگران را راضی کنید و توقعات آن‌ها را برآورده سازید. مشکل برقراری ارتباط وقتی زیاد می‌شود که شما مدام بخاطر عزت نفس کم خود را نادیده می‌گیرید.

  1. خود به خودی

معتقدید این حق شماست که هنگام ناراحتی، احساسات و افکارتان را دقیقا و همانطور که هست بیان کنید. معتقدید که هر تغییری در طرز ارتباط‌ها مصنوعی و خنده‌دار است.

  1. ذهن خوانی

فکر می‌کنید که اشخاص باید بی‌آنکه شما حرفی بزنید، از احساسات شما خبر داشته باشند. در نتیجه عذر موجهی پیدا می‌کنید تا احساسات خود را بروز ندهید و در این شرایط چون دیگران نیاز‌های شما برآورده نمی‌سازند، رنجیده خاطر می‌شوید. در نظر داشته باشید که تا شما زبان به بیان احساسات خود باز نکنید، افراد هر چقدر هم به شما نزدیک و صمیمی باشند، دقیقا متوجه احساسات شما نمی‌شوند و اینجاست که مشکل در ابراز احساسات رخ می‌دهد.

  1. از خود گذشتگی

از ابراز خشم خود می‌ترسید زیرا نمی‌خواهید دیگران از دانستن اینکه شما ناراحت کرده‌اند خوشحال شوند. از اینکه می‌توانید احساسات خود را بروز ندهید و خویشتن‌داری کنید، خوشحال و مغرور هستید.

  1. نیاز به حل مسائل

هنگام اختلاف با دیگران، به جای طرح آشکار احساسات خود و به جای آنکه نظرات دیگران را بخواهید، دور خود می‌چرخید تا گرفتاری را شخصا هر طور که می‌توانید از میان بردارید. اما در واقع شما مشکل در ابراز احساسات دارید و باید صادقانه و شفاف آنها را بیان کنید.

چگونه مشکل در ابراز احساسات را حل کنیم؟

اولین کار این است که شما ببینید که چند مورد از ده مورد مشکل در ابراز احساسات در شما وجود دارد، سپس با تمرین و ممارست سعی کنید که این موارد را کم و کمتر کنید. اگر نیاز به کمک در این زمینه دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید تا دل کلینیک در راه همراه و همیار شما باشد.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته