12 راهکار برای کاهش استرس

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1788 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

استرس یک پدیده جدید در زندگی انسان امروز نیست، بلکه در تمام دوران تاریخ وجود داشته است اما به جرئت می توان گفت که انسان ها در عصر حاضر با جلوه های بیشتر و جنبه های شدیدتری از آن مواجه هستند. در این مقاله می خواهیم 12 راهکار برای کاهش استرس را بیان کنیم.

کاهش استرس آنقدرها هم که بسیاری از مردم تصور می کنند کار سخت و دشواری نیست و با برخی از برنامه های مفید و مداوم می توانید بر آن غلبه کنید البته این واقعیت را هم انکار نمی کنیم که در برخی از موارد ناگزیر به مصرف برخی از داروهای تجویز شده از جانب روان پزشکان خواهید بود.

استرس چیست؟

شاید هیچ چیزی در دنیای واقعی نتواند به اندازه تعریف صحیح و اصولی استرس در کاهش میزان اضطراب یک بیمار و شناخت جنبه های مختلف آن موثر باشد. کافیست تا به صورت دقیق و با دقت بالا تعریف آن را مطالعه کنید!

توجه کنید که استرس و اضطراب با هم تفاوت های اساسی دارند که قبلا در مقاله تفاوت های استرس و اضطراب توضیح داده شده است. استرس نوعی احساس تنش عاطفی یا جسمی است که ناشی از هر واقعه یا فکری می باشد که موجب بروز ناامیدی، عصبانیت و عصبی شدن در فرد می شود. اضطراب و استرس واکنش بدن در برابر یک چالش یا تقاضاست. استرس در برخی از حالات می تواند از بروز برخی وقایع ناگوار جلوگیری کند اما در برخی از شرایط و بخصوص زمانی که به یک احساس مداوم و پایدار مبدل می شود یک مسئله جدی قلمداد می شود.

در خصوص استرس های ناپایدار همانند زمانیکه گفتیم از بروز برخی از وقایع ناگوار همانند تصادف جلوگیری می کند بدن شما با ترشح هورمون به استرس واکنش نشان می دهد. این هورمون ها سبب افزایش هوشیاری مغز شده و همچنین موجب تنش عضلات و افزایش نبض در بدن انسان می شوند. چنین واکنش هایی در کوتاه مدت بسیار خوب و مثبت هستند زیرا می توانند به شما کمک کنند تا شرایط ایجاد کننده استرس را کنترل کنید اما در صورتی که بصورت مزمن درآید می تواند سلامتی جسمی و روحی شما را از بین ببرد. در این شرایط تاثیرات استرس بر روح و روان می توند جبران ناپذیر باشد بنابراین توجه به راهکار های کاهش استرس از اهمیت بسیاری برخوردار است.

12 روش موثر برای کاهش استرس و مبارزه با آن

بنابراین شما در صورت ابتلا به استرس مزمن باید به دنبال راهکار مبارزه با آن باشید. استرس های ناپایدار و لحظه ای برای زندگی اجتماعی، خانوادگی و حتی زندگی خصوصی فرد لازم و حیاتی می باشند. ما در این مقاله به معرفی راهکارهای کاهش استرس به صورت خود درمانی می پردازیم. اگر با استفاده از این روش ها همچنان نتوانسته اید به استرس خود غلبه کنید به درمان های پزشکی نیاز خواهید داشت. راهکارهای کاهش استرس را در ادامه تشریح خواهیم کرد.

سحر خیز شوید

افرادی که صبح زود از خواب بیدار می شوند زمان بیشتری را برای انجام کارهای روزانه و ضروری در اختیار دارند به همین علت سطح استرس و تنش های آن ها نیز کاهش قابل ملاحظه ای می یابد. نباید اجازه دهید تمام طول روز یا ساعات اولیه صبح را در رخت خواب بمانید؛ برای خود اهداف مشخصی را تعیین کرده و به مرور زمان ساعت خواب خود را تنظیم کنید به نحوی که بتوانید صبح زود و تنها چند دقیقه بعد از طلوع آفتاب از خواب بیدار شوید.

اگر سال های سال است که ساعات اولیه صبح را در رخت خواب بوده اید قطعا برای بیدار شدن به یک ساعت زنگ دار نیاز دارید اما بعد از مدتی متوجه می شوید که دیگر نیازی به تنظیم ساعت هم ندارید. دقت کنید که برای بیدار شدن در صبح زود باید استراحت کافی در طول شب داشته باشید.

برای کاهش استرس ورزش کنید

باشگاه ایده آل ترین گزینه ممکن است اما برخی از افراد قادر نیستند تا به باشگاه های ورزشی بروند و در یک محیط شاد و مفرح به ورزش بپردازند. اصولا کسانی که شاغل هستند و متاهل نیز می باشند زمان زیادی برای حضور به موقع در باشگاه را ندارند.

این افراد می توانند از پیاده روی نیم روزی یا نرمش صبحگاهی برای تغییر حالات و احوال خود استفاده کنند. دویدن هم گزینه دیگری است که قطعا با افزایش متابولیسم بدن، افزایش اشتهای انسان و افزایش جریان خون همراه است و در ترشح هومون سروتونین موثر می باشد که باعث افزایش احساس شادی در انسان می شود.

صبحانه را جدی بگیرید

یکی از مهمترین وعده های غذایی که متاسفانه کمتر از سایر وعده ها مورد توجه قرار می گیرد وعده صبحانه است. حتما در ابتدای صبح یک صبحانه مفصل و مقوی میل کنید. تنوع در صبحانه را رعایت کرده و سعی کنید از آن لذت ببرید.

املت در وعده صبحانه به شدت در کاهش استرس موثر است. خرما و گردو نیز خاصیت انرژی بخشی و شاد کنندگی دارند. شکلات نیز سرشار از انرژی است و باعث می شود دیدگاه مثبتی را نسبت به همه امور داشته باشید. اگر استرس دارید سعی کنید مصرف پنیر، کره و مربا در وعده صبحانه را کاهش دهید.

مصرف کافئین زیاد دشمن کاهش استرس

اگر از آن دسته انسان هایی هستید که صبح خود را با چند فنجان چای یا قهوه آغاز می کنید و در طول روز نیز بارها استکان خود را پر و خالی از چای و نسکافه می کنید باید منتظر عوارض این کار از جمله افزایش استرس نیز باشید.

مصرف چای و قهوه باید به اندازه کافی باشد و هرگز در مصرف آن ها زیاده روی نکنید. یک فنجان چای یا قهوه در ابتدای صبح و یک فنجان دیگر در نیمه روز کافی است. البته مصرف برخی از نوشیدنی های گازدار همانند نوشابه نیز در افزایش استرس موثر هستند و نباید کاهش مصرف کافئین را صرفا در کاهش میزان قهوه مصرفی و چای سیاه بدانید.  

مدیتیشن کنید

مدیتیشن به معنای تمرکز بر روی نقاط مثبت زندگی است. در زندگی هر فردی مشکلات و نقاط قوتی وجود دارد که در یک دوره با دوره دیگر متفاوت می باشند. افرادی که صرفا بر روی نقاط منفی تمرکز می کنند با اختلالات عصبی و افزایش استرس و تنش مواجه می شوند.

مدیتیشن به شما کمک می کند تا بر روی نقاط مثبت زندگی تمرکز کنید و درواقع نیمه پر لیوان را ببینید. همچنین در مدیتیشن به صورت عمیق نفس می کشید و انعطاف بدن خود را بالا می برید. این کارها با رفع اختلالات عصبی از جمله استرس نیز همراه می شوند.

استراحت می تواند به کاهش استرس کمک کند

کمبود خواب یا کاهش کیفیت خواب به شدت در افزایش استرس روزانه موثر هستند. کاهش مصرف کافئین، تنظیم ساعت خواب شبانه، کاهش خواب در طول روز و محدود شدن آن به یک چرت زدن کوتاه در ظهر و بعد از اتمام کار، کاهش استفاده از فضای مجازی در ساعات شب و بخصوص قبل از رفتن به رخت خواب، مصرف دمنوش های آرامش بخش و مصرف برخی از خوراکی ها که باعث کیفیت خواب می شوند همانند موز و مغز بادام، باعث می شوند تا به اندازه کافی استراحت کنید و کیفیت خواب مطلوبی را هم تجربه کنید.

مصرف مکمل ها را آغاز کنید

ویتامین های گروه ب که به عنوان ب کمپلکس شناخته می شوند باعث افزایش انرژی انسان در طول روز می شوند. البته دقت کنید این ویتامین ها را در ساعات اولیه صبح یا نیمه روز مصرف کنید چرا که اگر قبل از خواب مصرف شوند ممکن است باعث بی خوابی شوند.

امگا 3 و ویتامین دی 3 نیز از جمله مکمل های ضروری هستند که باید به صورت روزانه، هفتگی یا ماهیانه (بنابر تجویز پزشک) مصرف شوند چرا که طبق تخقیقات به عمل آمده بسیاری از ایرانیان با کمبود ویتامین های فوق مواجه هستند.

دمنوش های طب سنتی را امتحان کنید

طب سنتی حاصل هزاران سال دستاورد پزشکان حاذقی است که سالیان سال از عمر ارزشمند خود را بدون کسب ثروت و درآمد به کسب علم و دانش و معالجه بیماران می پرداختند. طب سنتی برای بیمارانی که از استرس بسیار زیاد رنج می برند مواردی همانند دم کرده سنبل الطیب، چای سبز و فرنجمشک را پیشنهاد می دهد.

سایر گیاهان دارویی که خاصیت آرامش بخشی دارند از جمله دم کرده بابونه و استخودوس نیز پیشنهادات مناسبی برای کاهش استرس هستند. لیست بلند بالایی از دم کرده ها و نوشیدنی های طب سنتی برای رفع استرس را می توانید در وب سایت های مربوطه مشاهده کنید.

کاهش استرس با آدامس !

شاید قدری عجیب به نظر برسد اما تحقیقات ثابت کرده است که آدامس جویدن باعث می شود امواج مغز به صورت امواج مغزی آرام درآید. در واقع امواج مغزی شکل و شمایل امواج مغزی موجود در سیستم عصبی افراد آرام را به خود می گیرد. بهتر است از آدامس های سالم تر که سطح شیرینی و قند کمتری دارند استفاده کنید. مراقب باشید اگر دندان درد دارید آدامس جویدن پیشنهاد مناسبی برای شما نمی باشد.

تفریح و مسافرت را در برنامه خود قرار دهید

اگر مدت زمان زیادی را در محیط کار یا محیط خانه می مانید و سعی نمی کنید تا با محیط اطراف ارتباط مطلوبی را برقرار کنید باید منتظر رفتارهای استرس گونه هم باشید. شما باید در زندگی خود به اندازه کافی با دوستان و خانواده وقت بگذرانید.

تنهایی زیاد از حد باعث ورود افکار منفی به ذهن انسان می شوند. بنابراین بهتر است یک برنامه تفریحی چیده و با دوستان خود به پیک نیک بروید. یک مسافرت هم می تواند برنامه ای ایده آل باشد.

در دل ترس ها قرار بگیرید

بسیاری از مردم زمانیکه می خواهند شما را راهنمایی کنند می گویند از محیط های استرس زا دور شوید اما این روش تنها پاک کردن صورت مسئله است. شما باید قدرت و توانایی خود را به گونه ای افزایش دهید که در صورت مواجهه دوباره با شرایط استرس زا از خود رفتارهای نامعقول همانند ترس بسیار زیاد را بروز ندهید. بنابراین سعی کنید با یک دیدگاه منطقی به دل ترس ها و اضطراب ها زده و سعی کنید خود را کنترل کنید. البته عقل انسان حکم می کند تا از برخی محیط های استرس زا دوری کند که در مبحث نهایی به آن اشاره کرده ایم.

انسان های منفی نگر را از زندگی خود حذف کنید

این کار مهمترین لطفی است که می توانید در حق خود بکنید. اصولا بیشترین استرس های ما از طرف انسان هایی که دیدگاه مطلوبی به شرایط ندارند ایجاد می شود. استاد دانشگاهی که دانشجویان را تحت فشارهای غیرمعقول قرار می دهد و باعث می شود تا از عدم انجام تحقیقات در یک زمان مشخص یک فاجعه عظیم بسازد یا دوست و آشنایی که مدام از وضعیت اقتصادی و شرایط ناگواری که در جامعه است سخن می گوید نباید جایگاهی در زندگی شما داشته باشند در غیر این صورت باید با تنش ها و استرس های ناشی از حفظ چنین کسانی در زندگی رنج ببرید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته