درمان اضطراب صحبت در برابر جمع

همه ما تقریبا هر روز با اضطراب هایی روبه‌رو هستیم، یکی از اضطراب های شایع، اضطراب صحبت در برابر جمع است. در این نوع از اضطراب فرد دچار تردید در صحبت کردن در جمع می‌شود، همیشه ترجیح می‌دهد که نظراتش را در جمع اعلام نکند و سخنرانی یک کابوس بزرگ برایش تلقی می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد درمان اضطراب صحبت در برابر جمع بپردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

اضطراب صحبت در جمع

فرض کنید که قرار است مدت 5 دقیقه در برابر جمعی حرف بزنید. این گفت‌و‌گو می‌تواند در یک مکان مذهبی، سر کلاس، یا در یک جلسه مهم تجاری باشد. چقدر نگران می‌شوید؟
هیچ ▢
کمی ▢
تا اندازه‌ای ▢
خیلی زیاد ▢
حتی اگر مورد "کمی" را انتخاب کردید، لطفا به طرز فکرتان در این زمینه دقت کنید و افکار منفی خود در این زمینه را در جایی یادداشت کنید. این کار برای درمان اضطراب صحبت در جمع مفید است. با آنکه اشخاص با هم تفاوت دارند، ممکن است به خود بگویید: «احتمال دارد که سخنانم خسته کننده باشد. اگر کنترل اعصابم را از دست بدهم چه اتفاقی می‌افتد؟ آبرویم می‌رود. همه می‌فهمند که من یک آدم عصبی هستم. صدایم می‌لرزد. همه متوجه می‌شوند که آدمی بی‌عرضه هستم.» با این ذهنیت ممکن است در ذهن خود را ببینید که هنگام صحبت کنترل خود را از دست می‌دهید. ممکن است پیش‌بینی کنید که همه از سخنان شما خسته می‌شوند و خمیازه می‌کشند. شاید هم از این بترسید که صحبت شما را قطع کنند و سوالاتی بپرسند که پاسخی برایشان نداشته باشید.

اضطراب صحبت در برابر جمع یک اضطراب شایع است

با آنکه نگرانی‌ها کاملا متداول هستند، بسیاری از اشخاصی که از گفت‌و‌گو در حضور جمع می‌ترسند فکر می‌کنند که مسائل آنها منحصر به فرد خود آنهاست. اما اضطراب صحبت در برابر جمع فقط مختص شما نیست. اگر بخواهید می‌توانید بر ترس از حرف زدن در برابر جمع غلبه کنید. هم احساس بهتری پیدا می‌کنید و هم دیگران به شما احترام بیشتری می‌‌گذارند. صحبت بهتر در برابر جمع یعنی نمره بهتر در کلاس، یعنی ارتقا درجه در اداره و محل کار و احتمالا پیدا کردن شغل بهتر

درمان اضطراب صحبت در برابر جمع از کجا شروع می‌شود؟

قبل از هر چیز لازم است ارتباطی میان افکار و طرز احساس خود پیدا کنید. احساس نگرانی شما از آن روست که به خود پیام‌های منفی مخابره می‌کنید. با نوشتن افکار منفی از اشتباه بودن و مخرب بودنشان مطلع می‌شوید. نظر به اینکه این افکار و این خیالات را در ذهن خود نگه می‌دارید، در حیطۀ قدرت شماست که از آنها خلاص شوید.

اضطراب صحبت در جمع ناشی از افکار منفی

اضطراب صحبت در برابر جمع ناشی از افکار منفی است. گرچه ممکن است به نظر واقع‌بینانه برسد، اغلب مخدوش و کاملا غیر‌طبیعی است. برحی از متداول ترین خطاهای مرتبط با اضطراب ناشی از سخنرانی در برابر جمع عبارتند از:
  • پیشگویی : آبروریزی می‌کنم.
  • ذهن‌خوانی: همه متوجه حالت عصبی من می‌شوند و تحقیرم می‌کنند.
  • تفکر هیچ یا همه چیز: طرز ارائه من به کلی بد خواهد بود.
  • تعمیم مبالغه آمیز: نشان می‌دهد که آدم بی‌عرضه و حقیری هستم.
  • عبارت‌های بایددار: نباید تا این حد عصبی باشم. باید احساساتم را در هر موقعی کنترل کنم.
وقتی به جای افکار منفی و مخدوش، افکار واقع بینانه‌تری قرار می‌دهید، اغلب احساس بهتری پیدا می‌کنید.

درمان اضطراب صحبت در برابر جمع

فرض کنید که الان در یک موقعیتی هستید که لازم است تا در برابر یک جمعی صحبت کنید، چه افکاری سراغ‌تان می‌آید که می‌تواند برای شما اضطراب‌آور باشد؟ همه را بنویسید و از عبارت هایی مثل "نگران"، "خجالت زده" یا "عصبی" استفاده کنید و به هر کدام از یک تا ده امتیاز دهید تا متوجه شوید کدام یک وزن سنگین تری در ذهن شما دارند.
وقتی افکار منفی خود را می‌نویسید و واکنش‌های منطقی را جایگزین آنها می‌کنید امور را در یک چشم‌انداز واقع بینانه‌تر مشاهده می‌کنید. با این کار از شدت اضطراب شما کاسته می‌شود. اما فراموش نکنید که کمی اضطراب کاملا طبیعی است. هدف رسیدن به آرامش صد‌در‌صد یا کنترل کامل احساسات نیست. حتی سخنرانان حرفه‌ای هم هر بار مقدار کمی اضطراب دارند که کاملا طبیعی است. اگر توجه داشته باشید که شما با کارتان تفاوت دارید می‌توانید صرف‌نظر از اینکه چگونه حرف می‌زنید و این کار را با چه مهارتی انجام می‌دهید، عزت نفس خود را حفظ کنید.

نکات تکمیلی در ادامه درمان

ما برای درمان اضطراب صحبت در برابر جمع به شما راه‌حل نوشتن افکار منفی و مقابله با آنها را پیشنهاد دادیم که در واقع جزو روانشناسی شناخت‌درمانی محسوب می‌شود. اما هیچوقت یک راه واحد وجود ندارد، نکات دیگری هست که باید آنها را هم بکار بگیرید.

در مقابل آینه تمرین کنید

برای درمان اضطراب صحبت در برابر جمع یکی از راه‌حل‌های قدیمی و کاربردی سخنرانی در برابر آینه است. با این کار هم می‌توایند با اضطراب سخنرانی کنار بیایید و هم می‌توانید زبان بدن خود در برابر دیگران هم بررسی کنید.

دوستان بیشتری داشته باشید

برخی از مطالعات نشان داده است که افرادی که دوستان زیادی دارند اضطراب صحبت در برابر جمع کمتری دارند، زیرا که با این کار شما از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار خواهید شد.

ورزش کنید

ورزش برای همه چیز مفید است و برای مبارزه با استرس و اضطراب یک راه‌حل کلیدی می‌باشد. با ورزش روزانه میزان هورمون‌های طبیعی بدن ما منظم خواهد بود و این امر باعث می‌شود که ما کمتر در طول روز دچار استرس و اضطراب بشویم.

رژیم بی‌محرک ها داشته باشید

از مصرف کافئین (چای و قهوه) الکل، شکر و تنباکو (سیگار و قلیان) خودداری کنید یا لااقل قبل از ورود به موقعیت‌های اضطراب‌زا استفاده نکنید. این 4 مواد با تأثیرات شیمیایی که در مغز ما برجا می‌گذارند استعداد ما را برای اضطراب افزایش می‌دهند.

تمرین تنفس کنید

قبل از اینکه در موقعیت‌های صحبت در برابر جمع قرار بگیرید تمرین تنفس کنید و سعی کنید فقط بر روی دم و بازدم خود تمرکز کنید و فقط به جملات مثبت فکر کنید، با این کار کمی تسلی خاطر پیدا می‌کنید و از اضطراب صحبت در برابر جمع می‌کاهید.

در این راه نیاز به کمک دارید؟

اگر فکر می‌کنید که برای درمان اضطراب صحبت در برابر جمع نیاز به کمک دارید، دل کلینک با در اختیار داشتن روانشناسان مجرب آماده ارائه خدمت به شما عزیزان است.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته