درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

برای این که بدانیم درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست، در ابتدا باید اختلال شخصیت ضد اجتماعی را به خوبی بشناسیم، سپس به درمان آن بپردازیم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید اولین اختلال شخصیتی شناخته شده، اختلال شخصیت ضد اجتماعی است.

اما به واقع اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست ؟

اختلال شخصیت ضد اجتماعی(Antisocial personality disorder) که بعضی اوقات با نام سایکوپاتی نیز شناخته می شود، اما باید بدانیم که این دو اصطلاح با هم در اصل فرق هایی دارند. در اختلال شخصیت ضد اجتماعی فرد اهمیت خاصی به درست و غلط بودن کاری که می کند ندارد، او حقوق دیگران را نادیده می گیرد و اینکه رفتار او چه تاثیری بر دیگران و احساسات آنها می گذارد برای او بی اهمیت است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی با دیگران گاها به صورت بی تفاوت و یا حتی سنگدلانه برخورد می کنند و با وجود اینکه ممکن است رفتار آنها بر دیگران تاثیر مخرب بگذارد، نه از رفتار خود پیشمان می شوند و نه احساس گناه می کنند. حتی ممکن است از دیدن تاثیرات رفتار خود خوشنود شود. کسانی که به اختلال شخصیت ضد اجتماعی مبتلا هستند، تمایل زیادی به ناهنجاری و به زبان ساده سرپیچی از قانون ها دارند، بنابراین امکان این که مرتکب جرم شوند هم زیاد است. این موضوع باعث می شود که این افراد بدون درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی خود، در ارتباط با دیگران دچار مشکل می شوند، از دید دیگران به عنوان آدم های بد شناخته می شوند و همینطور گاهی از جامعه نیز طرد می شوند.

بزرگ ترین چالش درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

درمان اختلال ضد اجتماعی کار ساده ای نیست. بزرگ ترین چالش و مشکل پیش روی درمان این افراد، متقاعد کردن و ملزوم کردن آن ها به مراجعه به پزشک و روان درمانگر می باشد. آنها احساس نمی کنند که نیاز به درمان فردی و یا روانکاو دارند. ارتباط سالم با این افراد هم به دلیل مشکلات و آسیب هایی که برای دیگران ممکن است به وجود بیاورند، سخت است. بنابراین این موضوع به مشکلات درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی می افزاید.

آنها حتی ممکن است از طرف قانون به دلیل اعمال خود دستگیر بشوند، پس ضروری است نسبت به درمان اختلال آنها اقداماتی فوری صورت گیرد و این موضوع به اهمیت شناسایی افراد مبتلا به این اختلال می افزاید. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که اختلال های روانشناختی هرچه سریع تر شناسایی و تحت درمان قرار گیرند می توانند نتیجه بهتری داشته باشند. در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، شما معمولا می توانید قبل از 15 سالگی به این موضوع پی ببرید، زیرا شروع این اختلال قبل از 15 سالگی می باشد.

نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست ؟

از علائم و نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی می توان به مواردی که در زیر برای شما لیست شده است اشاره کرد. دقت کنید که اگر فردی از پانزده سالگی حقوق دیگران را بدون توجه به آنها زیر پا می گذاشت، و سه تا از علائم زیر یا بیشتر را داشت باید حتما برای درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی او اقدام کرد و یک دکتر روان درمانگر خوب می تواند به شما با قطعیت بگوید که آیا نوجوان، دچار این اختلال می باشد و یا خیر؟!

خصوصیات افراد مبتلا به این اختلال چیست؟

  • دروغگویی مداوم و فریب دادن دیگران
  • بی احترامی به افراد و همینطور بدبینی
  • احساس غرور و تکبر
  • عدم پیروی از قوانین و رفتار های مجرمانه
  • سوء استفاده از دیگران
  • درک نکردن عاقبت کار های منفی، عدم تجربه و عبرت گیری
  • فرار از مسئولیت و عدم تعهد مالی و داشتن بدهی
  • عدم تشخیص و یا توجه به درست و غلط
  • اضطراب زیاد
  • خودرایی شدید
  • جذابیت و شوخ طبعی برای فریب دیگران

آیا این شخصیت ضد اجتماعی درمان پذیر است ؟

بله! البته در گذشته این طور تصور می شد که این مسئله حل شدنی نیست، و در تمام عمر فرد با فرد همراه است اما اکنون، علم روز به این نتیجه رسیده است که اختلال شخصیت ضد اجتماعی درمان پذیر است. درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی معمولا در طول زمان خود را نشان می دهد. گاهی دلیل آن سن و تجربه بالای فرد و گاهی هم آگاهی یافتن فرد نسبت به عواقب رفتار های ضد اجتماعی او است.

مراحل درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست ؟

این اختلال باید حتما با کمک یک روان درمانگر خوب درمان شود. این افراد در اکثریت موارد مقاومت می کنند و دوست ندارند به پزشک و یا روان درمانگر مراجعه کنند. پس این اطرافیان هستند که باید به آنها کمک کنند تا به روان درمانگر مراجعه کنند. پس اگر به اطرافیان مشکوک هستید به آنها پیشنهاد کنید که به روان درمانگر مراجعه کنند. البته دقت کنید که این مورد باید با تشویق همراه باشد تا بتوانید بیمار دارای شخصیت ضد اجتماعی را مجاب کنید که به روان درمانگر مراجعه کنند.

چرا شخصیت ضد اجتماعی به وجود می آید ؟

البته که دقیقا نمی توان یک دلیل برای اختلال شخصیت ضد اجتماعی گفت اما شخصیت افراد معمولا در دوران کودکی است که شکل می گیرد و فاکتور های محیطی هم بر روی شخصیت فرد بسیار تاثیر گذار است. ژن و یا نحوه و اختلال در تکامل مغز هم ممکن است باعث بوجود آمدن این اختلال باشد. قرار گرفتن در معرض کودک آزاری، بی ثباتی در خانواده و همینطور تجربه خشونت در کودکی و اختلال هایی در کودکی از جمله سلوک می تواند همه به شکل گیری اختلال شخصیت ضد اجتماعی کمک کند.

روان درمانی برای کمک حل شخصیت ضد اجتماعی

برای درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی نیاز به دخالت روان درمانگر ضروری می باشد و اکثرا می تواند در صورت رضایت بیمار، به مراجعه بازخورد بسیار بسیار خوبی داشته باشد. البته که قانع کردن افراد مبتلا به این اختلال برای مراجعه به روانشناس بسیار سخت است اما امری شدنی است و این کار می تواند به خود آن افراد هم برای داشتن زندگی راحت تر کمک کند. روانشناس از روش های زیر می تواند برای درمان اقدام کند.

گفت و گو درمانی

گفت و گو درمانی برای درمان فردی معمولا برای درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی می تواند کمک کننده باشد.

درمان مبتنی بر ذهن یا MBT

درمان مبتنی بر ذهن یا MBT هم اخیرا بسیار محبوب است. این نوع درمان به مراجعه کننده کمک می کند تا روش تفکر و همچنین وضعیت روحی و روانی خود را تغییر دهد.

درمان بقیه اختلالات.

معمولا ترکیب انواع اختلالات به رشد اختلال هایی مانند شخصیت ضد اجتماعی کمک می کند. بنابراین درمان اختلالات دیگر مانند افسردگی و اضطراب می تواند در مواردی کمک کننده باشد. البته هرچند که دارویی مستقیم برای اختلال شخصیت ضد اجتماعی وجود ندارد اما ممکن است توسط روانپزشک داروهایی که در کنترل افسردگی و … نقش دارند با کمک به روحیه فرد، به درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی هم کمک کند.

مراجعه برای خانواده درمانی

خانواده افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی می توانند نقش بسیاری را در درمان اختلال فرد ایفا کنند. به همین دلیل گاهی لازم است که فرد برای خانواده درمانی به روان درمانگر و یا یک کلینیک روان درمانی مراجعه کند. یک روان شناس قطعا می تواند به خانواده کمک کند تا بدانند با فردی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی است چگونه برخورد کنند. چگونه خشم خود را کنترل کنند و چگونه فرد را محدود و برای او مرز مشخص کنند. پس قویا توصیه می کنیم اگر با یکی از این افراد در ارتباط نزدیک هستید خودتان هم حتما به یک کلینیک روانشناسی خوب مراجعه کنید.

پیشگیری بهتر از درمان است

نسبت به رفتار کودک و نوجوان خود هشیار باشید اگر حس کردید که اختلال سلوک می تواند در او وجود داشته باشد حتما تحقیقات بیشتری انجام دهید و به یک روانشناس کودک خوب مراجعه کنید. فهمیدن زودهنگام علائم آن بعضی اوقات می توانند بسیار کمک کننده به حل این مشکل باشند. در بسیاری از موارد معلم، پزشکان اطفال و مادر و پدر می توانند متوجه برخی رفتار های عجیب در کودک شوند و این موضوع می تواند به تشخیص زودهنگام اختلال شخصیت ضد اجتماعی کمک کند. مراقبت ها، آموزش های مهارت های اجتماعی به این کودکان، آموزش درست به والدین و پیدا کردن خطا های رفتاری والدین کمک بزرگی به درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی در کودکان باشد.

و اما چرا درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است؟

فردی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی باشد می تواند در مواردی باعث مشکلات بسیار بزرگ شوند.

  • سوء مصرف مواد مخدر ممکن است یکی از پیامد های این اختلال باشد.
  • معمولا خشونت در اینگونه افراد زیاد است و می تواند خسارات جبران ناپذیری داشته باشد.
  • خودکشی می تواند یکی از عوارض اختلال شخصیت ضد اجتماعی باشد.
  • کودک آزاری و یا خشونت علیه همسر هم یکی از عوارض احتمالی این شخصیت می تواند باشد.
  • این اختلال می تواند خود هم زمینه ای برای اختلال های دیگر مانند افسردگی و یا اضطراب باشد.
  • این افراد ممکن است با مجرم های دیگر همدست شده و یا حتی در باند های خلافکاری شرکت کنند.

نکته مهم: اگر حس می کنید با یکی از این افراد در ارتباط نزدیک هستید

این مقاله صرفا جهت بالا بردن آگاهی شما بود و قطعا صرفا برای درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی نمی توان به این مقاله اکتفا کرد پس اگر احساس می کنید که با یکی از این افراد در ارتباط نزدیک هستید و یا یکی از عزیزان شما می باشند، باید حتما با یک روان شناس در تماس باشید. برای اینکه بتوانید دکتر روانشناس خوب را پیدا کنید پیشنهاد ما به شما استفاده از یک کلینیک روانشناسی مطمئن می باشد. دل کلینیک به دلیل داشتن دپارتمان های متفاوت می تواند با روانشناسان بسیار مجربی که در این مجموعه فعالیت می کنند، به شما کمک کند و راهکار هایی به شما ارائه بدهد تا بتوانید به این افراد کمک کنید.

 

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته