داشتن رابطه در زمان قاعدگی چه مشکلاتی دارد؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1211 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

در طول سال‌های باروری، تقریباً هر ماه یک بار دوره قاعدگی را خواهید داشت. مقاربت جنسی در دوران قاعدگی ممکن است به طور مداوم به عنوان یک عامل خطر برای انتقال بیماری‌هایی مانند HIV یا سایر عوامل بیماری زای منتقل شونده از راه مقاربتی ظاهر شوند. طبق مطالعات، نشان داده شده است که در حوزه بهداشت عمومی باید برای بهداشت فردی و جلوگیری‌ از بیماری‌های جنسی، از داشتن رابطه در زمان قاعدگی خودداری کرد.

در این مطلب قصد داریم در ارتباط با رابطه در زمان قاعدگی با شما صحبت کنیم.

رابطه در زمان قاعدگی

به طور کلی، زنان هر ماه پریود می‌شوند و این اتفاق تقریبا 3 تا 7 روز طول خواهد کشید.

در برخی از فرهنگ‎ها، رابطه جنسی در حالی که زن قاعدگی دارد، ممنوع است؛ در نظر گرفتن زنان در دوره‌های ناپاک و روابط جسمی در طی این دوره‌ها یک عمل گناه آلود محسوب می‌شود. دلیل این امر احتمالاً مربوط به موارد بهداشتی یا به حداقل رساندن خطر عفونت ناشی از آن است. حتی اگر هم افراد، فردی متدین و مذهبی نباشند، تمایل دارند در این زمان از ماه از رابطه جنسی خودداری کنند و از داشتن رابطه در زمان قاعدگی مردد هستند.

عوارض جانبی و احتمالی رابطه در زمان قاعدگی چیست؟

بزرگترین نقطه ضعف در رابطه جنسی در طول دوره قاعدگی ، آشفتگی ذهنی است؛ وجود خون می‌تواند محیط اطراف را کثیف کند. گذشته از کثیف شدن تختخواب، خونریزی ممکن است باعث شود اضطراب و استرس داشته باشید. اضطراب ناشی از این موضوع می‌تواند لذت جنسی را از بین ببرد یا شما را نسبت به معاشقه سرد کند.

نگرانی دیگر در مورد رابطه در زمان قاعدگی، خطر انتقال عفونت مقاربتی (STI) مانند HIV  یا هپاتیت است؛

این ویروس‌ها در خون زندگی می‌کنند و از طریق تماس با خون قاعدگی آلوده می‌توانند گسترش پیدا کنند. اما استفاده از محافظت کننده در هر بار رابطه جنسی می ‌تواند خطر شیوع یا ابتلا به بیماری مقاربتی را کاهش دهد.

برخی از خانم‌ها برای داشتن رابطه در زمان قاعدگی از تامپون استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید در دوران قاعدگی خود رابطه جنسی برقرار کنید و از تامپون استفاده کنید، باید بدانید که تامپون موجب خشک شدن واژن شما خواهد شد. اما اگر به طور ضروری نیاز به برقراری ارتباط دارید آن را قبل از ارتباط از واژن خود خارج کنید. یک تامپون فراموش شده می‌تواند در حین رابطه جنسی آنقدر به داخل واژن شما رانده شود که برای برداشتن آن مجبور خواهید بود به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه شما را با برخی از بیماری‌هایی که ممکن است بر اثر رابطه در زمان قاعدگی به وجود آید آشنا کنیم.

برخی از بیماری‌ها بر اثر رابطه در زمان قاعدگی

  • خطر بیماری اتهابی لگن

پیامد دیگر رابطه جنسی در دوران قاعدگی، بیماری التهابی لگن (PID)  است. این عفونت در سیستم تولید مثل زنان است که منجر به درد و التهاب در ناحیه لگن می‌شود. این مشکل می‌تواند واقعاً ناراحت کننده باشد و حتی ممکن است انجام کارهای روزمره را دشوار کند. یک مطالعه ادعا می کند PID تهدیدترین عارضه مقاربت در دوران قاعدگی است.

  • افزایش جریان خون قاعدگی

اگر در دوره‌ قاعدگی رابطه برقرار کنید، ممکن است پس از آن جریان شدید خون داشته باشید. دلیل این امر پارگی رگ‌های رحم است که در این زمان از ماه متراکم شده و آسیب می‌بینند.

  • خطر آندومتریوز

آندومتریوز یک بیماری التهابی زنان و زایمان وابسته به هورمون است. در این بیماری، بافت‌های لایه داخلی رحم در مکان‌هایی غیر از حفره رحم مانند تخمدان شروع به رشد می‌کنند. آندومتریوز توسط چندین عامل و علت ایجاد می‌شود. با این حال، بسیاری از محققان موارد زیادی را از بیماران مبتلا به آندومتریوز را نشان می‌دهند که در دوران قاعدگی رابطه جنسی داشته‌اند. 

  • کثیف و بد بو بودن خون قاعدگی

رابطه جنسی در حین جریان قاعدگی ممکن است نامناسب باشد؛ زیرا در حین انجام رابطه جنسی خونریزی فعال و شدید وجود دارد. خون می‌تواند بر روی تختخواب، بدن شما و حتی بدن همسرتان پخش شود. همه این‌ها می‌تواند لذت را در حین رابطه جنسی از بین ببرد. علاوه بر این، اگر کسی هستید که جریان خون شدیدی در زمان قاعدگی دارد، حتی فکر کردن به داشتن رابطه جنسی هم فکر بدی است. همچنین خون قاعدگی بوی منحصر به فردی دارد که ممکن است برای همسرتان ناخوشایند باشد.

  • خطر مبتلا شدن به احتقان لگن

داشتن رابطه در زمان قاعدگی می‌تواند عامل تشدید کننده احتقان لگن باشد. اگر دائما با همسرتان در زمان قاعدگی ارتباط جنسی داشت باشید، قطعا به سندرم احتقان لگن مبتلا خواهید شد.

آیا رابطه در زمان قاعدگی موجب بارداری می‌شود؟

اگر فعلا قصد باردار شدن ندارید، صرف نظر از اینکه در چه دوره‌ای از قاعدگی قرار دارید، استفاده از محافظت ایده خوبی است. احتمال بارداری در دوران پریود کمتر از زمان‌های دیگر است، اما در این زمان هم ممکن است بارداری اتفلق بیوفتد.

هر خانم به احتمال زیاد در دوران تخمک گذاری باردار می‌شود؛ این اتفاق حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی آن‌ها می‌افتد. با این وجود طول چرخه هر خانم متفاوت است در نتیجه طول چرخه شما هم نیز می‌تواند ماهانه تغییر کند. همچنین جالب است بدانید اگر خانمی یک دوره قاعدگی کوتاه دارد، خطر باردار شدن او در دوران قاعدگی بیشتر است.

نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر در زمان قاعدگی باردار شوید، نطفه می‌تواند تا هفت روز در بدن شما زنده بماند . بنابراین، اگر یک چرخه 22 روزه قاعدگی دارید و به زودی پس از پریود شدن تخمک گذاری می‌‎کنید، این احتمال وجود دارد که تخمک تخلیه کنید در حالی که اسپرم هنوز در دستگاه تولید مثل شماست.

پس توصیه ما به شما در ارتباط با بارداری در زمان قاعدگی این است که رابطه جنسی برقرار نکنید، چرا که مشکلاتی را برای شما به وجود خواهد آورد که جبران ناپذیر است.

آیا می‌توان از محافظت کننده در زمان قاعدگی استفاده کرد؟

همه ما می‌دانیم که استفاده از محافظت کننده شما را در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت می‌کند. در طول دوره قاعدگی نه تنها می‌توانید مبتلا به STI  ( عفونت‌های منتقله جنسی) شوید، بلکه می‌توانید راحت‌تر آن را به همسرتان منتقل کنید؛ زیرا ویروس‌هایی مانند HIV در خون قاعدگی زندگی می‌کنند.

برای کاهش احتمال بارداری و ابتلا به بیماری مقاربتی، از شریک زندگی خود بخواهید در زمان قاعدگی با شما رابطه برقرار نکند.

احساس ناراحتی و آشفتگی نکنید!

زنان نباید تصور کنند که احساسات شریک زندگی‌شان، در زمان قاعدگی از بین خواهد رفت. یک روانشناس متخصص در حوزه زناشویی می‌گوید: در حقیقت، این خود خانم‌ها هستند که در زمان قاعدگی به‌طور ناخودآگاه رابطه را متوقف می‌کنند. اگر کنجکاو هستید که ممکن است همسرتان در زمان قاعدگی برای مسائل جنسی خود چه فکری می‌کند، قبل از سنگین شدن مسائل آن را مطرح کنید. برقراری ارتباط کلامی خوب می‌تواند منجر به رابطه جنسی عالی در هر زمان از ماه شود.

نتیجه گیری

با شریک زندگی خود راحت و صادق باشید. با آن‌ها در مورد رابطه جنسی در دوران قاعدگی خود صحبت کنید و احساسات خود را بیان کنید. اگر حس می‌کنید همسر شما به دلیل نداشتن رابطه جنسی در این دوره از شما دور می‌شود، کاملا اشتباه می‌کنید. سعی کنید در این دوره به همسرتان از طریق ارتباط کلامی عشق بورزید.

هیچ‌گاه فقط به دلیل ترحم یا جدا نشدن از شریک زندگی‌تان خود را در معرض بیماری‌ها و مشکلات جبران نشدنی قرار ندهید.

امیدواریم که این مقاله مورد استفاده شما همراهان عزیز قرار گرفته باشد.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته