بعد از خیانت همسر چه کنیم – 8 نکته طلایی

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1346 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

فهمیدن اینکه همسرتان به شما خیانت کرده است بسیار ناراحت کننده است و در آن لحظه که متوجه می­شوید حسی دارد انگار که یک تن آجر بر روی سر شما خراب شده است. در نتیجه خیانت همسر، ازدواج و رابطه شما ممکن است آسیب ببنید، در شرایط بحرانی قرار گیرد و حتی ممکن است به طور کلی نابود شود. اما قطعا این که شما چه عکس العملی از خود نشان می دهید هم مهم است، و اینجاست که این سوال پیش می آید که بعد از خیانت همسر چه کنیم که بعدا از رفتار خود پشیمان نشویم و رفتار ما در مقابل خیانت همسر سنجیده باشد.

اما رفتار سنجیده بعد از خیانت همسر چیست؟

 طبیعی است که بخواهید بدانید چرا همسرتان خیانت کرده است. اما به ندرت پاسخ ساده ای برای این سوال وجود دارد که چرا کسی خیانت می کند. معمولا موارد بسیار پیچیده ای دست به دست هم می­دهند تا کار به اینجا می­رسد. خیانت همسر می تواند به دلیل مشکلات دیگری در ازدواج شما باشد، ممکن است مربوط به چیزی در گذشته همسرتان باشد، و یا کاملاً با شما یا ازدواج شما ارتباطی نداشته باشد.  فارغ از اینکه دلیل خیانت همسر چیست، بعد از خیانت همسر شما احساسات پیچیده و سخت زیادی را تجربه خواهید کرد و باید انرژیتان را ابتدا برای این موضوع بگذارید. هنگام تصمیم گیری برای ادامه زندگیتان، چیزهای زیادی برای تفکر دارید. این هشت نکته می تواند به شما کمک کند تا با عواقب خیانت کنار بیایید:

در ابتدا احساسات خود را قبول کنید

بعد از خیانت همسر شوک، تحریک پذیری بالا و عصبانیت، ترس، احساس درد، افسردگی و گیجی طبیعی است. احتمالاً برای مدتی حس خواهید کرد که دائم احساسات شما در حال تغییر هستند. کنار آمدن با ماجرا زمان می برد و این که بتوانیم بعد از تجربه خیانت دریابیم بعد از خیانت همسر چه کنیم زمان بر است. پس انتظار نداشته باشید که ترکیبی از احساسات و بی اعتمادی شما در ثانیه ای از بین برود. حتی اگر هم تصمیم گرفته اید می خواهید شریک زندگی خود را ببخشید و رابطه خود را ترمیم کنید. رابطه شما به هر حال بعد از خیانت همسر تغییر کرده است و طبیعی است که غم رابطه ای که قبلا داشتید، را داشته باشید. پس با خودتان و احساسات جدیدتان کنار بیایید و به خودتان زمان دهید. اگر احساس می کنید افسردگی شما دارد طولانی مدت می شود باید برای آن به یک رواندرمانگر مراجعه کنید زیرا افسردگی در زنان متاهل می تواند به دلیل خیانت هم باشد و موضوعی است که باید حل شود.

سعی کنید در وهله اول بعد از خیانت همسر از خودتان مراقبت کنید

ممکن است بدن شما بعد از خیانت همسر به دلیل استرس واکنش هایی مانند حالت تهوع، اسهال، مشکلات خواب (کم خوابی یا خواب بسیار زیاد)، لرزش، سختی تمرکز ، عدم تمایل به غذا خوردن یا پرخوری را از خود نشان دهد. پس از آنکه شوک اولیه از بین رفت، تمام تلاش خود را برای کمک کردن به خودتان انجام دهید. خوردن غذاهای سالم ، برنامه ریزی، ساعات منظم خوابیدن، ورزش روزانه، نوشیدن مقدار زیادی آب و حتی بله!! گاهی هم تفریح! همه اینها کارهایی هتسند که می­توانید انجام دهید تا به خودتان کمک کنید. قطعا مهم ترین کس در زندگی شما، خودتان هستید. پس با خودتان مهربان باشید و نگذارید که اتفاقی که افتاده باعث بوجود آمدن مشکلات دائمی و فیزیکی و یا روحی شدید برایتان شود.

سرزنش کردن دردی را دوا نمی­کند.

سرزنش خود، شریک زندگی یا شخص ثالث چیزی را تغییر نمی­دهد و فقط اتلاف انرژی و اعصاب خوردی اول برای خودتان و بعد برای بقیه است. اگر می توانید به او خود کنید، خودتان را در نقش قربانی نبینید و در دلسوزی برای خود غرق نشوید. این فقط باعث می شود که نسبت به خودتان احساس ناتوانی کنید. وقتی دائم فقط برای خود دلسوزی کنیم باعث می­شود احساس خوبی نداشته باشیم، ندانیم بعد از خیانت همسر باید چه کنیم و احساس کنیم کاری نمی­توانیم انجام دهیم جز ناراحتی و سوگواری. این موضوع به معنی پذیرش یک شکست بزرگ است. بدون تلاش برای برگشت به زندگی.

کودکان را از وضعیت ناشی از خیانت همسر دور نگه دارید.

خیانتی که اتفاق افتاده بین شما و همسرتان بوده است. این موضوع مرتبط به رابطه شماست و نباید فرزندان شما را درگیر کند. حتی اگر تصمیم گرفته اید که به ازدواج خود پایان دهید، به اشتراک گذاشتن جزئیات مربوط به یک رابطه، فقط فرزندانتان را در وضعیت غیرقابل تحمل تری قرار می دهد، باعث اضطراب آنها می شود، و باعث می­شود آنها در وسط شما گیر کرده و مجبور به جبهه گیری شوند. این که آنها را مجبور به طرفداری از یک سمت رابطه بکنید اصلا و ابدا نتیجه خوبی ندارد.

مشاوره در مورد خیانت همسر

سعی نکنید تنها از پس کنار آمدن با بی وفایی و خیانت همسر برآیید. قبل از اینکه تصمیمی درباره ادامه رابطه و یا پایان آن بگیرید، عاقلانه است که با یک مشاور خانواده صحبت کنید، که بی طرفانه  می تواند به شما کمک کند تا دقیقا در مورد آنچه اتفاق افتاده است و دلایل آن اطلاعات کسب کنید و سپس بتوانید در این موقعیت سخت تصمیم بگیرید که چه کاری درست است و چه کاری غلط. همچنین برای اینکه بتوانیم تصمیم بگیریم بعد از خیانت همسر چه کنیم باید در وضعیتی باشیم که منطق بر احساسات ما که همانطور که بالا گفته شد ممکن است به صورت لحظه ای تغییر بکند، ارجحیت داشته باشد. اما اینکار برای فردی که به تازگی یک خیانت را تجربه کرده است بسیار سخت است. پس به این دلیل بعد از خیانت همسر بهترین کار راهنمایی گرفتن از یک نفر است که هم با تجربه باشد، و هم بی طرف. در این صورت چه کسی بهتر از یک روان شناس و مشاور خوب؟!

در جلسات مشاوره در صورتی که نیاز به مشاوره با همسر باشد می توانید بدون از دست دادن خونسردی خود و با راهنمایی و نظارت یک مشاور، از همسرتان سوال کنید و احساسات خود را با او به اشتراک بگذارید. یک روان درمانگر باتجربه می تواند در برقراری ارتباط بهتر و پردازش احساس گناه، شرم و هر چیز دیگری که احساس می کنید به شما کمک کند تا با آن کنار بیایید. در این صورت حتی اگر در انتها تصمیم دارید ازدواج را هم خاتمه دهید، حداقل می دانید که تمام تلاش خود را  برای حفظ رابطه ارزشمندتان کرده اید تا آن را به نتیجه برسانید. در این مورد پیشنهاد ما به شما دل کلینیک می باشد که با توجه به مشاوران با تجربه ای که دارد می­توانند در مورد خیانت همسر و اینکه بعد از خیانت همسر چه کنیم به شما کمک کنند.

حال وقت عمل است

اگر احتمال می­دهید که این خیانت به احتمال زیاد به پایان ازدواج شما منجر می شود، به مواردی که باید انجام دهید فکر کنید. مانند محل زندگی خود بعد از جدایی، این که آیا پول کافی برای پرداخت مایحتاج زندگی خود دارید، و اگر بچه دارید در مورد او هم کمی فکر کنید. حضانت او چگونه خواهد بود؟ همچنین طبیعی است که در صورتی که به این موضوع مشکوک هستید از همسرتان بخواهید آزمایش STD انجام دهد و همچنین اگر در طول رابطه یا بعد از آن رابطه جنسی داشته اید، خودتان هم آزمایش دهید.

بعد از خیانت همسر هر روز به اینکه چکار می­خواهید بکنید فکر کنید.

خیانت یکی از دشوارترین چالش هایی است که یک ازدواج می تواند با آن روبرو شود، اما این همیشه به معنای پایان آن نیست. به خودتان و رابطه تان زمان بدهید. همانطور که زمان می­گذرد معلوم می شود که چگونه باید جلو بروید. پس کمی صبر کنید. با زمان معلوم می­شود که در مراحل بعدی زندگی باید چکار کنید. با هم بمانید یا جدا شوید و اینگونه مراحل بعدی زندگیتان آغاز می­شود. در این مدت در نظر داشته باشید که موارد زیر را که خلاصه مطالبی است که گفته شد هر روز و هر لحظه مد نظرتان داشته باشید:

  1. از خودتان انتظار ترکیبی از همه احساسات را داشته باشید
  2. از خودتان مواظبت کنید
  3. به دنبال انتقام نباشید
  4. غرق دلسوزی برای خود نشوید
  5. از یک مشاور کمک بگیرید

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته