دلایل و درمان اهمال کاری و عقب انداختن کارها چیست؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1368 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

اهمال کاری و عقب انداختن کارهای ضروری و حتی بسیاری از امورات غیر ضروری یکی از مشکلاتی است که اصولا قشر جوان و نوجوان جامعه با آن روبرو می شوند، اما این مشکل در میان برخی از بزرگسالان نیز به ندرت دیده می شود. البته هر انسانی در زندگی خود بارها و بارها مجبور شده است تا انجام یک کار را به زمان دیگری موکول کند اما اگر این مسئله جنبه تکراری پیدا کند به یک مسئله مهم در زندگی مبدل شده و باید سریعا رفع گردد چرا که در آینده فرد تاثیرگذار است و حتی می تواند باعث برخی از برچسب های زننده همانند نداشتن حس مسئولیت پذیری، دست و پا چلفتی و بی عرضه گردد. در ابتدا دلایل اهمال کاری را بیان کرده و سپس راه های درمانی را ذکر می کنیم.

دلایل اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها

دلایل بسیار زیادی ممکن است باعث شوند تا فرد کارها و امورات خود را به تعویق انداخته و به درستی از عهده آن ها بر نیاید. برخی از آن ها به علت عدم مسئولیت پذیری فرد و برخی دیگر نیز نشات گرفته از حس کمال گرایی وی می باشند اما در هر صورت مسئله اصلی این است که طبق عقل و منطق، انسان نه باید از این طرف بام بیفتد و نه از سمت دیگر! فردی که به علت نداشتن حس مسئولیت پذیری، انجام کارها را به عقب می اندازد درست همان کاری را انجام می دهد که یک فرد دیگر و به علت حس کمال گرایی باعث تعویق در انجام کارها می شود. می پرسید چگونه؟ این سوال را در ادامه و ذکر دلایل اهمال کاری پاسخ داده ایم.

کمال گرایی از مهمترین علل عقب انداختن کارها

ما هرگز نمی توانیم برخی از افراد را به عنوان یک فرد غیرمسئول در زندگی بشناسیم چرا که همواره مشغول تلاش کردن هستند و از لحظه لحظه زندگی خود برای بهبود وضعیت زندگی بهره می برند اما برخی از این افراد نیز ممکن است درگیر مسئله ای با عنوان “تعویق در انجام کارها” شوند. در اغلب موارد حس کمال گرایی باعث می شود تا کارها توسط این افراد به موقع انجام نشود چرا که آن ها تصور می کنند در هر کاری باید عالی ترین و بی نظیرترین نتیجه ممکن را به دست آورند این درحالی است که اغلب کارها به یک نتیجه منطقی نیاز دارند و هیچ نیازی به نتایج فوق العاده عالی احساس نمی شود.

عدم برنامه ریزی و عدم توجه به زمان یا توجه افراطی به زمان و برنامه

اینکه انسان از یک برنامه مشخص در زندگی برخوردار باشد امر مطلوبی است اما نباید این واقعیت را هم نادیده گرفت که اگر انسان به شدت غرق در برنامه های خود باشد علاوه بر اینکه دچار روزمرگی می شود فرصتی هم برای رسیدگی به امور اتفاقی پیدا نمی کند چرا که همه زندگی طبق برنامه پیش نمی رود و امروزه یکی از مهمترین دغدغه های علم روان شناسی این است که مرز مشخصی میان برنامه ریزی های کاربردی و سازنده با برنامه هایی که انسان را منفعل می کند ایجاد نماید. اگر شما نیز در تراکم برنامه ریزی های وسواسی گرفتار شده اید زندگی تان شبیه افرادی می شود که هیچ کنترلی روی زمان ندارند و احتمالا شما نیز فرصت کافی برای انجام برخی از امورات را پیدا نکرده و آن ها را به تعویق می اندازید. البته برای رفتار های وسواسی و همچنین وسواس فکری نیاز به انجام تمرین هاییست که آن ها را در مقاله تمرین درمان وسواس فکری برای شما لیست کرده ایم

عدم علاقه به شغل، فعالیت یا لیست خاصی از برنامه های روزانه

اگر شما در موقعیتی قرار گرفته اید که هیچ علاقه ای به آن ندارید به احتمال زیاد دیر یا زود با مشکلاتی از قبیل به تعویق اقتادن کارها مواجه خواهید شد. در این خصوص می توان به قرار گرفتن در معرض آزمون ارشد و دکتری اشاره کرد که اگر به آن علاقه نداشته باشید احتمالا بخواهید درس خواندن را به ماه های آتی یا حتی سالیان بعد موکول کنید؛ یا یک فعالیت شغلی یا اداری که هیچ علاقه ای به آن ندارید و سعی می کنید هر طور شده از زیر کار در رفته و در زمان دیگری آن را انجام دهید. علاقه سهم زیادی در انجام به موقع کارها دارد.

مسائل روانی از قبیل ترس، استرس و باورها

اگر شما از نتیجه کارهایتان می ترسید یا مدام استرس انجام صحیح یا غیرصحیح کارهایتان را دارید یا اینکه به توانایی های خود باور نداشته باشید به احتمال زیاد با مشکلات فراوانی در زندگی روزمره و فعالیت شغلی یا درسی خود مواجه می شوید.

به عنوان مثال ترس از رد شدن در امتحان آیین نامه باعث می شود تا شما هفته های زیادی را از دست داده و در امتحان شرکت نکنید یا اینکه استرس شرکت در آزمون شهر را داشته باشید و این مسئله باعث شود تا به هوای یک فرصت دو ساله، مدام امروز و فردا کنید و در این آزمون شرکت نکنید. البته باور نداشتن به توانایی ها یکی از مهمترین علل بروز ترس و استرس در افراد می باشد که سبب عقب افتادن کارها می شود.

درمان اهمال کاری و عقب انداختن کارها

در مطالب اخیر مهمترین علل اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها را بیان کردیم حال باید روش های درمانی برای رفع این مشکل را تشریح نماییم چرا که امروزه بسیاری از افراد و بخصوص جوانان با این معضل جدی روبرو شده اند و قادر به انجام به موقع کارهای خود نمی باشند. روش های درمانی را در ادامه ذکر کرده ایم.

باور داشتن توانایی ها و شناخت ضعف ها

روان شناسی زرد به شما می گوید که تحت هر شرایطی باید یک نگاه مثبت به دنیا داشته باشید. بنابراین از شما می خواهد که در تمام شرایط خودتان را باور کنید و به سمت آینده بروید اما این مسئله ممکن است نتایج نامطلوبی را برای شما به دنبال داشته باشد که از مهمترین آن ها می توان به شکست هایی اشاره کرد که توسط این افراد غیر قابل پذیر است و اثرات مخرب روانی را به دنبال دارد.

روان شناسی اصولی از شما می خواهد ضمن باور داشتن توانایی ها به نقاط ضعف خود پی ببرید و در مسیر توانایی های خود گام بردارید و مسئولیت هایی که قبول می کنید در همین محدوده باشد. البته به شما کمک می کند تا با شناخت ضعف ها در مسیر کاهش آن ها گام بردارید. بنابراین اگر مسئولیتی را می پذیرید مطمئن باشید که در محدوده توانایی های شما قرار دارد و قادر به انجام آن هستید.

مدیریت زمان برای جلوگیری از اهمال کاری

برای جلوگیری از به تعویق افتادن کارها باید زمان را مدیریت کنید. همه ما در طول روز زمان خاصی را به انجام فعالیت های غیر ضروری اختصاص می دهیم. اگر در لحظه، کار بسیار مهمی برای ما پیش آمده است باید زمان را طوری مدیریت کنید که بتوانید ضمن رسیدگی به سایر امورات روزمره از عهده مسئولیت های اتفاقی نیز برآیید. دقت نمایید که منظور ما از این امورات، مهمانی های یک باره یا مسائلی که دیگران برای ما درست می کنند نمی باشد بلکه مسائلی است که رسیدگی به آن ها برای بهبود وضعیت موجود حائز اهمیت است.

تغییر مسیر کمال گرایی به سمت واقع گرایی

به جرات می توان گفت یکی از مهمترین روش های درمان اهمال کاری همین گزینه است. شما نباید مدام از خود انتظار داشته باشید که کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. این امر شما را دیر یا زود چنان خسته و پژمرده می کند که دیگر علاقه ای به فعالیت موردنظر نخواهید داشت. واقع گرا باشید و به یک نتیجه منطقی رضایت دهید.

کاستن از حجم کارهای روزمره

اگر انسان مسئولیت پذیری هستید و در عین حال برنامه مشخصی دارید و زمان را از دست نمی دهید و واقع گرا هم هستید اما باز هم برخی از کارهایتان به تعویق می افتد باید یک نگاه مجدد به برنامه تان داشته باشید و تغییراتی در آن اعمال کنید.

تنها چند تغییر کوچک باعث می شود تا فرصت لازم برای برخی از کارها به دست آید. به عنوان مثال اگر هر روز نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید و ده دقیقه کمتر در وان حمام ریلکس کنید و بخشی از فعالیت خود در فضای مجازی را حذف کنید به خوبی می توانید یک برنامه مناسب برای رفتن به باشگاه یا پرداختن به یک کار دیگر را داشته باشید و با کمبود وقت هم مواجه نشوید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته