اختلاف فرهنگی در ازدواج ، مشکلات و 6 راه حل

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1542 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

با توجه به جهانی شدن و نزدیک شدن کشور ها به یکدیگر، ازدواج با فرهنگ های متفاوت کاملا ممکن است. از یک طرف دیگر در کشور ما ایران در هر نقطه ای از آن فرهنگ خاصی حاکم است بنابراین امکان اینکه اختلاف فرهنگی در ازدواج ما باشد زیاد است. در ابتدا این اختلاف فرهنگی در ازدواج برای هر دو طرف جالب است و باعث می­شود هر دو طرف هیجان زده باشند. اما آیا این هیجان پایدار است ؟

همان قدر که ازدواج از دو فرهنگ متفاوت می­تواند جالب باشد، همان قدر هم می­تواند نگران کننده و سخت باشد و چالش های زیادی را پدید آورد. این موضوع باعث می­شود که ما در هنگام اختلاف فرهنگی در ازدواج به مسائل زیادی بربخوریم که گاها حتی می­تواند رابطه را نیز تهدید کند. کنار آمدن با این مشکلات و حل کردن مشکلات اختلاف فرهنگی در ازدواج کاملا جدی است و به تلاش زیادی احتیاج دارد.

مشکلات اختلاف فرهنگی در ازدواج

در ابتدا نیاز است که ما مشکلاتی را که ممکن است با اختلاف فرهنگی در ازدواج پیش بیاید بشناسیم سپس در صدد رفع این مشکلات بر آییم

1- مشکل با خانواده ها

یک باور غلطی که در بین افراد شایع است این است که می­گویند من قرار است با خودش ازدواج کنم نه با خانواده اش. این باور غلط است. در حقیقت اتفاقا مهم ترین و سخت ترین مشکلی که پیش می­آید با خانواده دو طرف است زیرا خود افراد احتمالا همدیگر را قبول کرده اند که به نقطه ازدواج رسیده اند اما این مورد در ارتباط با خانواده صدق نمی­کند و ممکن است خانواده شما شریک شما را نپذیرد و یا بالعکس. وقتی این اتفاق بیوفتد در حقیقت بین خانواده و طرف مقابلتان می­مانید. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث ایراد شود تغییر رفتار و فرهنگ شما به دلیل طرف مقابلتان است که ممکن است خانواده نپذیرد. بنابراین یا از اول باید به فکر خانواده ها هم باشید، و یا باید رابطه­تان را کلا با خانواده ها قطع کنید.

2- غول بزرگ زبان

برای زوج هایی که خانواده هایی دارند که به زبان های مختلف صحبت می کنند، برقراری ارتباط می تواند یک چالش بسیار بزرگ باشد باشد. دقت کنید که حتی اگر شما زبان طرف مقابل را هم کاملا فرابگیرید، باز هم احتمال اینکه در ابراز احساسات ناتوان باشید وجود دارد. بنابراین این مسئله از درک متقابل می­کاهد. با یادگیری گفتن عبارات کوچک شروع کنید و سپس به سراغ جملات پیچیده بروید. دقت کنید اگر هیچ چیز از زبان جدید نمی­دانید اصلا برای آن نیازی به کلاسهای زبان آکادمیک ندارید، همسرتان قطعا از هر معلمی بیشتر برای شما تلاش می­کند و از یاد دادن به شما لذت می­برد! خود این کار می­تواند برای شما یک سرگرمی باشد.

3- اختلاف در وظایف خانم و آقا

در برخی فرهنگ ها زنان جنس دوم جامعه دیده می­شوند و حتی در بعضی از فرهنگ ها به عنوان یکی از دارایی های مرد به شمار می­روند با حقوقی بسیار کم. در برخی فرهنگ ها خیر، امروزه زن به عنوان یک جنس کاملا مساوی با مرد در نظر گرفته می­شود که از تمامی حقوقی که آقایان از آن بهره مند هستند، بهره مند است. و توانایی تصمیم گیری مستقل را دارد. این دو فرهنگ در صورتی که با هم ازدواج کنند، می­توانند به مشکلات جدی بخورند. بنابراین باید به این موضوع هم توجه داشته باشید. انتظار نداشته باشید او یک شبه تمامی باور ها و اعتقادات خود را کنار بگذارد. سعی کنید شما نیز ذهن خود را باز کنید و نگرانی های او را بشنوید. بگذارید هر دیدگاهی بیان شود و نظر خود را آزادانه بدهید. قطعا صبر می­تواند راهکار مهمی برای حل این مشکل باشد.

4- ارزشها و سنت های مختلف

آداب و رسوم و فرهنگ های مختلف ارزش ها و اولویت های مختلفی را داراست. معمولا زوجین که نژاد های مختلفی دارند و یا از چند فرهنگ مختلف هستند، باید بسیار انعطاف پذیر باشند. سازگاری و سازش کردن با طرف مقابل و احترام گذاشتن به ارزش های طرف مقابل ویژگی ای است که هرچند سخت باید داشته باشیم. این مورد به ویژه وقتی صدق می­کند که دو طرف از دو جای مختلف جهان باشند. در این صورت ممکن است به مشکلات جدی بربخورند.

سعی کنید در مورد نکات مثبت و منفی این دو فرهنگ بحث کنید و با هم انتخاب کنید که کدام قسمت از کدام فرهنگ را می­خواهید بردارید. بگذارید از اول همه چیز روشن باشد. با همسر خود در مورد مشکلات فرهنگتان و خوبی های آن صحبت کنید. تصمیم بگیرید که کدام تکه از هر دو فرهنگ ممکن است خانواده شما را بسازد.

5- مشکل دین و مذهب

این مورد که در ایران هم بسیار دیده می­شود یکی از موارد جدی اختلاف فرهنگی در ازدواج است. امروزه برخی خانواده ها مذهبی تر و برخی بسیار کمتر به اعتقادات مذهبی خود بها می­دهند. بخواهید یا نخواهید، اعتقادات مذهی شما، چگونگی تربیت فرزندانتان، نحوه ارتباط با دیگران و فرهنگی که برای خانواده خود بر می­گزینید را تحت تاثیر قرار می­دهد. بنابراین این که شما به چه چیزی اعتقاد دارید یا ندارید بسیار مهم است.

6 راه حل برای اختلاف فرهنگی در ازدواج

وقتی دو فرهنگ متفاوت با هم برخورد می­کنند، معمولا می­توان یک نقطه اعتدال پیدا کرد و مشکلات را حل کرد اما در ابتدا شناسایی موانع، مشکلات احتمالی و چالش ها مهم است که بالا به آن پرداختیم. در ادامه به این می­پردازیم که چه باید کرد تا مشکلات اختلاف فرهنگی در ازدواج به کمترین حد ممکن برسد.

 به این نکته دقت کنید، شما طوری زندگی می­کنید که تربیت شده اید، مگر اینکه خودتان یک گزینه دیگری را انتخاب کنید و آن را ترجیح دهید. حال زمانی که آداب و رسوم به شما و همسرتان ارزش های متفاوتی داده است، زمان این است که هر دوی شما یاد بگیرید چگونه می­توان انعطاف پذیر بود و طرف مقابل را درک کرد، فهمید و گاهی هم ارزش ها را تغییر داد.

در زیر 6 توصیه به شما کرده ایم که می­تواند به شما کمک کند:

  1. اعتقادات غلطی که در مورد فرهنگ مقابل دارید را خودتان به چالش بکشید. سعی کنید به عنوان شریک زندگی با هم دیگر بحث کنید. بحث کردن هیچ مشکلی ندارد به خصوص زمانی که پای اختلاف فرهنگی در ازدواج در میان باشد. اگر حس می­کنید یکی از اعتقادات شما یا طرف مقابلتان بی دلیل است و فقط چون از قبل اینطور گفته شده همچین اعتقادی در شما وجود دارد و یا این فکر را در مورد طرف مقابلتان می­کنید با رعایت احترام با او صحبت کنید و به حرف های او خوب گوش دهید.
  2. 2- همانطور که در مشکلات گفته شد، در مورد نکات مثبت و منفی دو فرهنگ بحث کنید و به طور مشترک انتخاب کنید که کدام نکات باید در روابط شما باشند و در روابط شما مناسب ترند. با همسرتان در مورد خوبی ها و بدی های فرهنگ خود صحبت کنید. ویژگی های مشترکی را برای رابطه و خانواده خود انتخاب کنید.
  3. سازگاری داشته باشید. سعی کنید فرهنگ هم را تنظیم کرده و با آن سازگار شوید. این موضوع قطعا شجاعت می­خواهد و کار راحتی نیست. همچنین باید برای تامین برخی از خواسته های طرف مقابل از برخی از خواسته های خودتان بگذرید. اما این کار برای ادامه حیات رابطه شما ضروری است.
  4. صبر و تحمل داشته باشید و به طرف مقابل فرصت دهید. هر قدر که همسر شما سعی می­کند سازگاری با فرهنگ شما داشته باشد، وظیفه شما هم صبر کردن است. اگر به طور مداوم از همسرتان انتقاد کنید و سعی کنید او را اصلاح کنید، ممکن است او از فرهنگ شما زده شود. این موضوع می­تواند به سردی در رابطه هم منجر شود. مردم تمایل دارند که آرام آرام به سمت آشنا شدن با یک چیز جدید پیش بروند، و از سختی دوری کنند، آنها علاقه دارند که احساس کنند تغییراتشان تاثیر گذار است و شما از آنها راضی هستید. بنابراین گاهی هم او را تایید کنید و بگذارید حس خوب داشته باشد.
  5. سعی کنید خودتان و خانواده خود را با فرهنگ مقابل آشنا کنید. اطلاعات کسب کنید. انسان ها از چیزی که نمی­شناسند می­ترسند، همچنین این موضوع ممکن است باعث شود که شما از چیزی ناگهان شگفت زده شوید و یا سو تفاهم پیش بیاید. اما هرقدر که اطلاعات راجع به فرهنگ مقابل داشته باشید اختلاف فرهنگی در ازدواج شما کمتر می­شود و راحت تر می­توانید از پس مشکلات بر بیایید. به خانواده ها زمان دهید و سعی کنید آنها را آگاه کنید. خانواده ها معمولا در دراز مدت با فرد مقابل کنار می­آیند اما در کوتاه مدت ممکن است این موضوع باعث مشکلات زیاد شود که چاره آن هم کسب اطلاعات و صحبت کردن است.
  6. به مشاوره بروید. اگر حس می­کنید فرهنگ های متفاوتی دارید حتما از مشاوره قبل از ازدواج و زوج درمانی بهره مند شوید تا بتوانید از مشکلات آگاهی پیدا کنید. بعد از ازدواج هم قطعا به مشکلاتی بر می­خورید که با کمک یک مشاوره خوب می­توانید از پس آن بر بیایید. اگر احساس می­کنید که نیاز به مشاوره دارید، برای رابطه خود ارزش قائل باشید و به مشاوره مراجعه کنید.

دل کلینیک در نیاوران یک کلینیک تخصصی روانشناسی است که می­تواند به شما در تصمیم گیری های مختلف و کنار آمدن با فرهنگ ها و همچنین نحوه برخورد درست با خانواده کمک کند تا بتوانید مشکلات اختلاف فرهنگی در ازدواج را به کمترین حالت ممکن برسانید و از ازدواج و رابطه خود بیشترین لذت را ببرید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته