اختلاف سنی در ازدواج چقدر تاثیرگذار است و بهترین فاصله سنی چقدر است؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
برگرفته از: سایت Bride
تعداد کلمات: 1192 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

وقتی که شما با یک شخص برای اولین بار دیدار می­کنید و قصد دارید که با او وارد یک رابطه عاطفی بشوید، قطعا موارد وسیعی را در آن شخص بررسی می­کنید. شما ملاک های متفاوتی دارید و در حقیقت به دنبال این هستید که سازگاری خودتان را با طرف مقابل از جنبه های مختلف بررسی کنید. برای مثال اینکه آیا ارزش هایتان با هم سازگاری دارد ؟ آیا آن شخص برای شما جذابیت دارد؟ شخصیت او با شما می­خواند ؟ چقدر از علایق او به شما شبیه است؟ در کنار تمام این مسائل یک چیزی هست که شاید به آن توجه نکنید: فاصله سنی. بنابراین دقت کنید که اختلاف سنی در ازدواج نیز مهم است، بنابراین برای ما حیاتی است که بدانیم بهترین اختلاف سنی در ازدواج چه اختلاف سنی است. ما یک جمله کلی داریم و آن اینکه معمولا اختلاف سنی بالاتر از 10 سال در ازدواج می­تواند باعث مشکلاتی در ازدواج شود اما قضیه همیشه هم به این سادگی نیست.

آیا اختلاف سنی ایده آل برای ازدواج وجود دارد؟

اگر بخواهیم از نظر علمی بررسی کنیم، آمار به ما می­گوید که بله چنین اختلاف سنی در ازدواج وجود دارد که ما به آن در ادامه مقاله خواهیم پرداخت. اما به این نکته توجه کنید که هیچ دستورالعملی برای یک رابطه و یا ازدواج موفق وجود ندارد بلکه این شما هستید که با توجه به شرایط باید تصمیم بگیرید. بنابراین ممکن است که از نظر آماری تعداد ازدواج های موفق در یک اختلاف سنی کم باشد، اما این به این معنی نیست که شما نباید با آن اختلاف سنی ازدواج کنید. در حقیقت در رابطه های بلند مدت موفقیت و سالم بودن رابطه به موارد زیادی بستگی دارد. بنابراین دنبال یک راه کوتاه و میانبر نباشید.

در ادامه اما از نظر آماری این موضوع را بررسی می­کنیم.

با توجه به یک تحقیق در مجله Population Economics معمولا رضایت ازدواج با اختلاف سن کمتر می­شود. این به این معنی است زوج هایی که صفر تا سه سال تفاوت با هم داشته باشند، به طور میانگین رضایت بیشتری از آنهایی داشتند که چهار تا شش سال تفاوت سنی داشتند. از طرفی آنهایی که چهار تا شش سال اختلاف سنی در ازدواج داشتند، دارای رضایت بیشتری از آنهایی که 7 سال اختلاف سنی در ازدواج داشتند بودند. یکی از دلایل احتمالی که محققان برای این اتفاق در نظر گرفته اند، این است که زوج هایی که اختلاف سنی در ازدواج زیادی داشتند، در مقابل اتفاقات ناگواری که می­تواند در یک رابطه بیوفتد، مانند مشکلات مالی ناگهانی، بیماری و … آسیب پذیری بیشتری از خود نشان می­دادند. بنابراین می توان گفت بهترین اختلاف سنی در ازدواج کمترین اختلاف سنی در ازدواج است

جالب است بدانید که طبق همین تحقیق، افرادی که با سن کمتر از خودشان ازدواج کرده اند معمولا احساس رضایت بیشتری داشتند نسبت به آنهایی که با سن بیشتر از خودشان ازدواج کرده اند. اما این رضایت معمولا از شش تا 10 سال بعد از ازدواج آرام آرام از بین می­رود. این موضوع می­تواند حتی به مشکلات بزرگ و یا طلاق عاطفی منجر شود

آیا با این آمار می­توان تصمیم خاصی گرفت؟

خیر. با این تحقیق و آمار نمی­توان گفت بهترین اختلاف سنی در ازدواج چیست. این آمار صرفا از بررسی 3374 زوج گرفته شده است و به هیچ عنوان به این معنی نیست که زندگی شما قطعا از این مدل پیروی خواهد کرد. در ضمن در زندگی استثنائات زیادی هست که می­تواند نتیجه را تغییر دهد. پس فایده این آمار چیست؟

از این تحقیق می­توان نتیجه گیری کرد که واقعا تفاوت سنی می­تواند باعث تفاوت در سلیقه، سبک زندگی، علایق و اهداف بلند مدت بین دو نفر باشد. بنابراین اگر فاصله سنی ما با شریک زندگیمان بیشتر از هفت یا حتی 10 سال باشد باز هم به این معنی نیست که زندگی ما محکوم به شکست است. بلکه نکته ای که مهم است این است که قبل از جدی شدن رابطه به فکر این باشیم که تفاوت علایق و سلایقمان چقدر است و آیا این موضوع ممکن است در زندگی بلند مدت ما تاثیر داشته باشد یا خیر؟

اهمیت اختلاف سنی در ازدواج چقدر است؟

واقعیت این است که در گذشته گفته می­شد پسر باید از دختر کوچک تر باشد و یا مثلا 5 سال اختلاف سنی در ازدواج، فاصله سنی مناسبی است. در صورتی که دنیای امروز بسیار متفاوت است و حتی ازدواج هایی که دختر سن بیشتری از پسر داشته باشد هم این روز ها رایج است و در کل امروزه با توجه به این که بلوغ فکری افراد با توجه به پیشرفت ابزار های ارتباطی و در دسترس بودن اطلاعات مختلف، اختلاف سنی در ازدواج نمی­تواند عامل اصلی تداوم رابطه و ازدواج باشد. البته که به صورت کلی می­توان گفت هرچه فاصله و اختلاف سنی مرد و زن کمتر باشد، احتمالا این دو فرد درک بهتری از هم دارند. دلیل این موضوع هم همانطور که در تحقیق بالا ثابت شد، تجربه های یکسان، پیش زمینه های فرهنگی شبیه به هم به دلیل محیطی که در آن بزرگ شدند و همچنین خاطره های شبیه به هم است که علایق دو نفر را می­سازد.

در نهایت در برخورد با فاصله سنی چه کنیم؟

یک جواب به این سوال وجود دارد و آن این است که اختلاف سنی در ازدواج را کنار بگذارید و به مسائل دیگر بپردازید. هنگامی که امکان ایجاد یک رابطه جدید برای شما پیش می­آید و اختلاف سنی وجود دارد احتمالا شما به این سوال می­رسید که حال با این اختلاف سنی در ازدواج باید چه کنید. نکته اول این است که اصلا و ابدا تنها اختلاف سنی را معیار قرار ندهید. مثلا اگر دختر هستید فکر نکنید که حال که یک نفر با اختلاف سنی بالا به سمت شما آمده است پس جذب این اختلاف سنی شوید. یا فکر کنید لزوما کسی که سن بالاتری دارد پخته تر است و به رشد مورد نظر رسیده است. یا بر عکس اگر سن او خیلی از شما پایین تر است، مجذوب جوانی او نشوید. طوری که اختلاف هایتان را فراموش کنید. در حقیقت فاصله سنی به تنهایی معیار خوبی نیست و باید به مسائل مهم تر و دقیق تری بپردازید.

بعضی اوقات افراد به دلیل اختلاف سنی، از تمایلات خودشان می­گذرند یا درگیر جذابیت هایی می­شوند که ممکن است قبلا در ارتباط های دیگر با افراد همسن آنها را تجربه نکرده باشند. اما دقت کنید که این موارد با مرور زمان از بین می­رود و موارد مهم تر است که می­تواند باعث مشکلات یا موفقیت در زندگی و رابطه شما شوند. پس سوالات قبل از ازدواج سوال های مهمی است که می­توانید از خودتان بپرسید. برای مثال این که آیا دیدگاه های طرف مقابل کودکانه است؟ یا آیا بسیار قدیمی است؟ آیا می­توان روی نظر او حساب باز کرد؟

اختلاف سنی در ازدواج موضوع پیچیده ای است. بنابراین زمانی که به این مورد برخوردید این موضوع طبیعی است که گیج شوید و یا نتوانید درست تصمیم بگیرید. از طرفی ممکن است این گیج شدن باعث بشود که نتوانید نکات مثبت یا منفی رابطه و یا طرف مقابلتان را درست ببینید. در این زمان یک مشاوره خوب می­تواند به شما کمک کند. دل کلینیک با توجه به روانشناسان ماهری که دارد می­تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته