چگونه نه بگوییم؟ | تمرین هایی برای نه گفتن

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1529 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

به نظر می رسد در دنیای امروز نیاز به نه گفتن در اکثر افراد وجود ندارد. نمی توانید نه بگویید زیرا مردم با چشمان داور به شما نگاه می‌کنند. نمی‌توانید نه بگویید زیرا به احتمال زیاد همکاران خود را ناراحت خواهید کرد و نمی‌توانید نه بگویید زیرا احساس گناه می‌کنید و می‌ترسید که دیگر کسی شما را دوست نداشته باشد. درست است که موافقت کردن و گفتن بله خیلی راحت می‌باشد، اما لزوما بهترین جواب نیست. همان‌طور که مخالفت کردن و نه گفتن پیامد دارد، موافقت کردن هم نیز دارای پیامدهای خودش است. شاید به ظاهر اینکه همیشه به افراد پاسخ مثبت بدهید راحت باشد اما به چه قیمتی؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید پاسخ منفی در بسیاری ازمواقع گزینه بهتر و مفیدتری برای رهایی از استرس‌های زیاد می‌باشد. احساس می‌کنید به دلیل تعهدات و وطایف زیادی که بر عهده گرفته‌اید ظرفیت‌تان پر شده است؟ تلاش می‌کنید با عجله کارهای زیادی را در زمان کوتاه انجام دهید؟ اگر پاسخ شما به سوالات مثبت است باید مهارت نه گفتن را یاد بگیرید تا به راحتی از شر تمامی این استرس‌ها رها شوید.

پیشنهاد می‌کنیم با ما در ادامه همراه باشید تا شما را با راهکارهای نه گفتن آشنا کنیم.

نه گفتن

اگر به همین شیوه ادامه دهید بعید است که از تعداد درخواست‌ها و تقاضا از شما کاسته شود و شما هم نمی‌توانید زمان بیشتری به‌روز خود اضافه کنید. اگر نه گفتن را یاد نگیرید، مجبور هستید همیشه زیر بار مسئولیت‌های زیادی قرار بگیرید و زندگی خود را با استرس زیاد همراه کنید.

نه گفتن کار ساده‌ای نیست، اما تنها راه‌حل کاهش استرس شما می‌باشد. به یاد داشته باشید که سنگینی بار مسئولیت امری فردی است. اگر همکار شما کاری را انتخاب می‌کند که دارای مسئولیت‌های زیادی می‌باشد، دلیل بر آن نیست که شما هم می‌توانید مانند آن شخص این مسئولیت‌ها را انتخاب کنید. تنها خودتان هستید که می‌دانید تا چه حدی می‌توانید مسئولیتی را بپذیرید و یا چه چیزی را انتخاب کنید. نگذارید افراد دیگر با حرف، کارها را به شما واگذار و شما را مجبور به گفتن بله کنند.

نه گفتن همیشه برای نخستین‌بار می‌تواند سخت و ناخوشایند باشد، اما به‌مرورزمان با تمرین و تکرار آن آسان‌تر خواهد شد. بسیاری از افراد از کودکی آموخته‌اند که رضایت دیگران بیش‌تر از خواسته‌های خود فرد ارزش دارند و بارها در موقعیت‌هایی قرار گرفته‌اند که گفتن کلمه نه برخلاف میل باطنی‌شان برای آن‌ها بسیار سخت و دشوار بوده است.

باتوجه‌به این‌که راضی نگه‌داشتن تمامی افراد اطراف ما غیرممکن است، باید بدانید گاهی با نهایت صداقت و شجاعت کلمه نه را به کار ببریم تا خودمان آسیب نبینیم.

برای مثال اگر کسی از شما تقاضای گرفتن پول یا انجام کاری غیرمتعارف و یا غیرقانونی می‌کند، سعی نکنید با جملاتی مانند ” الان پول ندارم شاید تا چند هفته دیگر یا فعلاً در مسافرت هستم بگذار تا برگردم ” به‌صورت موقت از او فرار کنید. کلمه ” نه ” را که بعد از گذشت چند هفته و به‌سختی می‌خواهید به او بگویید، همان لحظه بدون هیچ ترس و استرسی بیان کنید و به زبان بیاورید.

همچنین همیشه سعی کنید در تربیت کودکان خود هم به نکات ذکر شده توجه کنید. به کودکان خود یاد دهید که در چه مواردی باید با شجاعت و بدون ترس از تنبیه‌ها یا تحقیر شدن حتی به نزدیک‌ترین افراد نه بگویند.

تحقیقات نشان می‌دهد که قدر نه گفتن از کودکان در مقابل بسیاری از صدمات از جمله سو استفاده‌های جنسی محافظت می‌کند.

وقت آن است که شما شروع به نه گفتن کنید. گفتن نه به افرادی که دوستشان ندارید، به مهمانی‌هایی که حتی دوست ندارید به آنجا بروید و یا حتی به فعالیت‌هایی که شما را به شخص بهتری تبدیل نمی‌کنند.

چرا باید نه بگوییم؟

  1. شما به کسی چیزی بدهکار نیستید.

برخلاف نظر رایج در جامعه، شما واقعاً موظف نیستید که با کسی کاری را انجام دهید. مطمئناً رئیس شما به شما پول می‌دهد تا در محل کارتان مثمر ثمر باشید و بازدهی مؤثر و کارآمد داشته باشید، اما شما مکلف نیستید که هر ثانیه در هر روز کاری با او تماس بگیرید؛ مثال دیگر: شما با شریک زندگی خود ازدواج کرده‌اید و او را بسیار دوست دارید، اما هیچ‌وقت موظف نیستید سوژه هوس او شوید و مطمئناً، والدین شما را بزرگ کرده‌اند و هنوز هم دوستتان دارند، اما شما قرار نیست فقط به‌خاطر عقاید کلیشه‌ای خودشان عقاید خود را عملی نکنید.

زندگی، روزی در دفتر کار نیست که شما تمام این تعهدات را داشته باشید تا حواس شما را پرت کرده و احساس شلوغی کنید. این یک ماجراجویی راضی‌کننده است که باید با آن مقابله کنید تا مفید باشید.

  1. هرگز نمی‌توانید نظر همه را درباره خود، کنترل کنید.

هر کاری انجام دهید، هرچه بگویید، در نهایت مردم در مورد شما قضاوت خواهند کرد؛ یا منصفانه یا غیرمنصفانه. این چیزهای کوچک را در ذهنتان نگنجانید و نگذارید روزتان خراب شود. اگر تصمیم خود را مبنی‌بر اینکه بله بگویید یا نه بگویید بر این واقعیت استوار هستید که به گفته دیگران اهمیت می‌دهید، دیگر این کار را نکنید؛ چرا که ارزش این‌همه زحمت را ندارد.

  1. شما تنها کسی هستید که می‌توانید اولویت‌های زندگی خود را واقعاً شناسایی کنید.

خوشبختی شما از انتخاب‌هایی که در زندگی می‌کنید تشکیل خواهد شد. اگر از چیزی مطمئن نیستید، به آن نه بگویید. اگر مردد هستید و در اعماق قلب خود می‌دانید که از این ایده خیلی هیجان‌زده نیستید، نه بگوید. اگر در واقع آن چیزی نیست که شما می‌خواهید، نه بگویید. هیچ‌کس نمی‌تواند به شما بگوید کدام فعالیت‌های خاص را باید انجام دهید تا در زندگی احساس خوشبختی و رضایت داشته باشید. شما تنها کسی هستید که می‌توانید این کار را برای خودتان انجام دهید.

  1. شما شهروند شماره یک خود هستید

بسیاری از مردم این واقعیت را نادیده می‎گیرند اما هنوز هم درست است؛ شما کسی هستید که بیشتر تحت تأثیر تصمیماتی که در زندگی خود می‌گیرید، قرار دارید. اگر تصمیم دارید کاری را انجام دهید و نتوانید آن را پیگیری کنید، شما هستید که بیشترین استرس را خواهید داشت. برای مثال اگر ساعت 11 شب به یک مهمانی بله بگویید، شما کسی هستید که روز بعد احساس نارضایتی و کسلی خواهید داشت. اگر به یک تعهد در طول زندگی بله بگویید که واقعاً از آن راضی نیستید، شما هستید که در طولانی‌مدت رنج زیادی می‌کشید.

  1. زندگی پیش می‌رود

زندگی جریان می‎یابد، حرکت و پیشرفت می‌کند. خواه شما نه بگویی یا بله.

شما می‌توانید بقیه زندگی خود را با عجله به سر ببرید زیرا تمام‌وقت بله می‌گویید. یا اینکه می‌توانید زندگی خود را در حالت آرامش، حرکت با سرعت ملایم و هر دقیقه صرفه‌جویی کنید؛ زیرا به چیزهایی که واقعاً مهم نیستند نه می‌گوید. زندگی موردنظر خود را ادامه دهید! سرنوشت خود را بسازید و اگر متوجه شوید این موضوع شوید که نه گفتن مشکلی ندارد همه چیز می‌تواند شروع خوبی داشته باشد.

چگونه نه بگوییم؟

  1. به خودتان وقت بدهید

بسته به اینکه فردی باشید که دائماً “بله” می‌گویید، ممکن است فقط قبل از اینکه به سؤال فکر کنید، یک بله یا نه را محو کنید. یا شاید شما بیشتر از احساسات خود به احساسات طرف مقابل فکر می‌کنید، بنابراین همیشه به دیگران بله می‌گویید. فقط با گفتن ساده، “الان نه” یا “بگذارید در مورد آن فکر کنم” می‌تواند ضربه “نه” را به سمت بالا کاهش دهد.

  1. گفتن بله ساندویچی

ازآنجایی‌که بلعیدن کلمه نه برای افراد دشوار است، سعی کنید آن را بین چند “بله” قرار دهید تا به پایین آمدن آن کمک کند. برای مثال ازآنجاکه شما هوشیار هستید، از خوردن بسیاری از غذاها امتناع می‌ورزید.

در اینجا نحوه استفاده من از این روش را به شما خواهیم گفت. دوست شما از شما درخواست رفتن به رستورانی را می‌کند که شما غذاهای آن را دوست ندارید. شما می‌توانید به‌راحتی به او بگویید: “تو فوق‌العاده سخاوتمندی! من زیاد غذاهای بیرون را نمی‌خورم اما چطور است به یک ویتامینه‌ای برویم و آبمیوه بخوریم. تعارف من از سخاوتمندی اولین “بله” برای آنها است. بعد، با گفتن اینکه نمی‌توانید غذای بیرون را بخورید، به آنها “نه” می‌گویید، اما به‌سرعت با درخواست خوردن آبمیوه ” بله” بعدی را بیان می‌کنید. این روش به شخصی که از شما سؤال کرده است، دو پاسخ مثبت و فقط یک پاسخ منفی می‌دهد و ازآنجاکه آخرین چیزی که گفته‌اید مثبت بود، احتمال اینکه با احساس خوبی از هم جدا شوید، می‌باشد.

  1. زبان خود را تغییر دهید

این بدان معنی است که شما می‌توانید به‌راحتی از گفتن کلمه “نه” خودداری کنید و از کلمات دیگری استفاده کنید که شنیدن آنها برای مردم راحت‌تر است. مواردی از قبیل: “در حال حاضر درست نیست” ، “من خیلی دوست دارم اما نمی‌توانم” ، “ترجیح می‌دهم که این کار را نکنم” یا “ببخشید که من فقط نمی‌توانم به آن عمل کنم. ” اگرچه این روش از روش‌های قبل ساده‌تر و کاربردی‌تر است، اما باید بدانید روش‌های قبلی اصیل‌تر هستند.

سخن آخر

درست مثل هر چیز ارزشمندی، گفتن “نه” دشوار است؛ اما امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا در این زمینه بهتر شوید. زیرا با روابطی که دارید و بسیار مهم هستند، به همراه توانایی شما در نه گفتن به‌صورت مؤدبانه و حفظ احساسات طرف مقابل تأثیر مثبتی خواهد داشت. گفتن “بله” نیز به همان اندازه در زندگی مهم است! زندگی باید مانند یک ماجراجویی باشد که با بیشتر افراد ممکن است مشترک باشد.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته