وسواس تمیزی و درمان آن

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1041 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

امروزه شاهد انواع مختلفی از وسواس هستیم. در این بین یکی از سوالات مهمی که پرسیده می شود این است که وسواس تمیزی چگونه بوده و به چه نحوی می توان برای درمان این وسواس اقدام کرد. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با درمان وسواس تمیزی آشنا کرده و در مورد آن اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. سپس در یک مقاله کامل راه های درمان وسواس تمیزی را برای شما نوشته ایم و به صورت مفصل به درمان وسواس تمیزی پرداخته ایم.

نشانه های وسواس تمیزی

اگر همواره میل به تمیزی شما بسیار زیاد است و در صورتی که فردی کارهای مربوط به تمیزی را انجام ندهد این مسئله احساس اضطراب و ناراحتی برای شما به وجود می اورد، این مسئله بیانگر آن است که احتمالا شما وسواس به تمیزی دارید و لازم است تا برای درمان وسواس تمیزی اقدام کنید. از سوی دیگر، اگر بخواهیم شما را با مهم ترین نشانه های وسواس تمیزی آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشو زیادی و بیش از حد دست
  • تمیز کردن بیش از حد
  • رفتار چک کردن مداوم موضوعات مختلف
  • انجام کارها بر اساس الگوی مشخص عددی افراطی مثل شمردن پله ها و…
  • کمال گرایی در انجام کارها و همچنین سازمان دهی لوازم
  • نگرانی بیش از حد
  • افکار جنسی ناخواسته
  • وسواس در روابط با خانواده و اطرافیان
  • متنفر بودن از ظاهر خود

در صورت داشتن این نشانه ها، می توان گفت که شما با مشکل وسواس تمیزی مواجه هستید.

چگونه وسواس تمیزی را کنترل و درمان کنیم

وسواس تمیزی جزء وسواس های فکری به حساب می آید. ما در مقاله ای جداگانه به صورت مفصل تمرین هایی را برای مقابله با وسواس فکری برای شما مطرح کرده ایم. در این مقاله و پس از آن که شما را با وسواس تمیزی آشنا کرده و در مورد آن اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه کردیم، لازم است تا مشخصا در مورد درمان وسواس تمیزی اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. برای مقابله و درمان وسواس تمیزی راه حل های زیر پیشنهاد می شود.:

پرت کردن حواس

استفاده از نیروی اراده برای کنترل و درمان یک وسواس به عنوان یک روش موثر به حساب می آید. با این حال گاهی لازم است تا حواس خود را پرت کنید. سعی کنید تا به ندرت کاری انجام دهید که باعث می شود تا وسواس شما تحریک شده و با مشکل مواجه شوید. به همین دلیل پیشنهاد می شود که از تکنیک های مختلف برای پرت کردن حواس خود استفاده کنید.

در زمان هایی که احساس می کنید، وسواس و تفکر آن به سراغ شما آمده می توانید یک رمان جذاب بخوانید، یک فیلم سرگرم کننده تماشا کنید، به یک دوست کمک کنید و… در واقع شما باید کاری کنید که فکر تمیزی و وسواس را از سر شما بیرون می کند.

انجام کار هایی که به مقابله با وسواس تمیزی کمک می کند

گاهی اوقات انجام یک وسواس به ما حس قدرت می دهد و به همین دلیل از رها کردن آن امتناع می کنیم. در چنین شرایطی لازم است تا به سراغ روش هایی بروید که باعث می شود تا بتوانید از وسواس خود عبور کنید.

به عنوان مثال در شرایطی که وسواس تمیزی بیش از اندازه دارید، سعی کنید تا وسایل مخصوص تمیز کردن را دور نگه داشته و کاری کنید که دسترسی پیدا کردن به این وسایل و تجهیزات برای شما بسیار سخت باشد. این مسئله به شما کمک می کند تا از وسواس خود دور شده و آن را پشت سر بگذارید.

تمرکز روی کار های مهم تر

اهمیت داشتن یک ماموریت، هدف، کار و… به شما کمک می کند تا بتوانید از وسواس های خود دوری کرده و مشکل خود را برطرف کنید. پیشنهاد می شود که حتما در زمان هایی که احساس کردید وسواس به سراغ شما می آید، بر روی ماموریت ها، اهداف و کارهای خود تمرکز کنید. این موضوع باعث می شود تا بتوانید در مسیر کنترل وسواس خود حرکت کنید و از این طریق این مشکل را مدیریت کنید.

مدیتیشن

یکی دیگر از مهم ترین روش ها و کارهایی که می توانید برای درمان وسواس تمیزی انجام دهید، مدیتیشن است. در واقع شما می توانید از طریق مدیتیشن ذهن خود را آزاد کرده و از این طریق کنترل وسواس خود را به بهترین شکل انجام دهید. پیشنهاد ما این است که در زمان هایی که احساس می کنید که وسواس تمیزی دارید، به سراغ روش هایی مثل مدیتیشن بروید که این مسئله به بهتر شدن وضعیت وسواس شما کمک می کند.

کمک گرفتن از دیگران

اگر برنامه جدی برای درمان وسواس تمیزی دارید، پیشنهاد ما این است که حتما برنامه خود و وسواس تان را با دیگران به اشتراک بگذارید. توجه به این مسئله به شما کمک می کند تا بتوانید با کمک سایر افراد مشکل وسواس خود را برطرف کنید. در واقع اگر سایر افراد متوجه شوند که شما در حال درمان وسواس تمیزی هستید، این موضوع باعث می شود تا بقیه افراد به شما کمک کرده و از این طریق روند درمان شما بهتر شود.

کمک گرفتن از متخصصین و مشاورین برای درمان وسواس تمیزی

با وجود این که روش های مختلفی برای کنترل و درمان وسواس تمیزی وجود دارد، اما موضوع مهمی که باید بدانید این است که روش های گفته شده در بخش قبلی هیچ کدام به عنوان یک روش عملی به حساب نمی آید. در این بین تنها روش علمی که به شما کمک می کند تا در مسیر درمان وسواس تمیزی خود حرکت کنید، کمک گرفتن از متخصصین و روانشناسان خبره است.

در واقع روانشناسان با توجه به آخرین یافته های علمی به شما برای درمان مشکل تان کمک کرده و می توانند یک روش یا مجموعه ای از روش های مناسب را برای درمان وسواس تمیزی به شما پیشنهاد دهند. به همین دلیل کمک گرفتن از یک مشاور خبره و متخصص به شما کمک می کند تا با روش های علمی بتوانید مشکل وسواس تمیزی خود را درمان کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به صورت کلی کمک گرفتن از دکتر روانشناس خوب باعث می شود تا در گام اول وسواس شما به صورت دقیق مشخص شده و با توجه به آزمون های استاندارد، وضعیت وسواس شما مشخص شود. این مسئله به انتخاب بهتر روند درمان کمک کرده و باعث می شود تا روند درمان شما به شکل بهینه تری ادامه پیدا کند.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته