سن مناسب ازدواج چیست و ازدواج در چه سنی مناسب است؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1050 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

ازدواج در زمانی که خیلی جوان هستید و هنوز درک کاملی از زندگی ندارید می تواند منجر به طلاق شود. اما انتظار بیش از حد طولانی برای پیدا کردن یک شخص مناسب و ازدواج کردن دیر هنگام نیز می تواند به همان اندازه مشکل ساز باشد. تحقیقات جدید نشان می دهد که روند طلاق در دنیا در حال تغییر است و همین مسئله باعث شده تا یکی از سوالات مهم این است که سن مناسب ازدواج چقدر است؟

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به این سوال بسیار مهم پاسخ داده و در مورد سن مناسب ازدواج اطلاعات جامع و کامل را به شما ارائه دهیم.

نظریه سن مناسب ازدواج

کری کراویک، درمانگر فعال در حوزه ازدواج و خانواده در کلینیک بیرمنگام میپل در تروی، میشیگان، در پاسخ به این سوال که سن مناسب ازدواج به این نکته اشاره می کند که آمارها نشان می دهد سن ایده آل برای ازدواج، با کمترین احتمال طلاق در پنج سال اول بین بازه 28 تا 32 سالگی است. این ایده که به آن نظریه گلدی لاک نامیده می شود به دوره ای برای سن مناسب ازدواج اشاره می کند که در این دوره افراد نه خیلی پیر بوده و نه خیلی جوان هستند.

روانشناسان فعال در حوزه ازدواج و خانواده در پاسخ به این سوال که سن مناسب ازدواج می گویند بهترین سن زمانی است که شما آنقدر بزرگ باشید تا تفاوت بین سازگاری و عشق واقعی و عشق زودگر را درک کنید. همچنین شما باید به اندازه کافی جوان باشید که بتوانید پس از ازدواج در مسیر زندگی و پیشرفت قدم برداشته و با مشکل مواجه نشوید.

سن مناسب ازدواج از نظر فیزیکی

آلیسیا تاورنر، یکی از روانشناسان و مشاوران برتر در حوزه ازدواج به این نکته اشاره می کند که اگر دوره بلوغ را به صورت کامل طی کرده و سپس ازدواج کنید، احتمالاً در ازدواج خود موفق خواهد شد. این اتفاق نیز معمولاً بعد از 25 سالگی رخ می دهد.

از نقطه نظر علمی، لوب فرونتال آخرین قسمتی از مغز است که بالغ می شود و این بلوغ می تواند تا 25 سالگی یا حتی 30 سالگی اتفاق بیافتد.

به عبارت دیگر، ازدواج های نوجوانان و بسیار جوان معمولاً محکوم به شکست هستند. از نظر آماری، فردی که در سن 25 سالگی ازدواج می کند، بیش از 50 درصد کمتر از افرادی که در سن 20 سالگی ازدواج می کند، احتمال طلاق دارند.

همچنین برخی اعتقاد دارند که اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30، زمانی است که افراد به صورت حرفه ای وارد بازار کار شده و می توانند امور مالی را حل کنند. این دوره زمانی است که در آن نگاه به عشق کمتر ایده آلیستی بوده و مردم کمی انتظارات غیر واقعی نسبت به ازدواج دارند.

زیاد منتظر نباشید

زوج های 30 ساله نه تنها بالغ تر هستند، بلکه معمولاً تحصیل کرده تر هستند و تمایل دارند پایه های اقتصادی امن تری داشته باشند. چرا که مشکلات پولی می تواند یک محرک بزرگ برای طلاق باشد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که ازدواج قبل از 32 سالگی، به نحوی است که می تواند احتمال طلاق را 11 درصد هر ساله کاهش دهد.

با این حال احتمال طلاق بعد از 32 سالگی یا بیشتر به میزان پنج درصد در سال افزایش می یابد. در واقع می توان گفت که زوج های امروزی که بعد از اوایل 30 سالگی ازدواج می کنند بیشتر از آن هایی که در اواخر دهه 20 ازدواج کرده اند، طلاق می گیرند.

پژوهش موسسه مطالعات خانواده که در دانشگاه یوتا انجام شده نشان می دهد که تقریباً برای همه افراد، صرف نظر از جنسیت، نژاد، سنت مذهبی، تاریخچه جنسی و ساختار خانوادگی که در آن بزرگ شده اند اواخر دهه 20 بهترین زمان برای ازدواج است.

مجردی خیلی طولانی

داده ها و تحقیقات انجام شده در حوزه سن مناسب ازدواج نشان می دهد که بالا رفتن سن به ایجاد امکانات جدید برای ازدواج کمک می کند اما خلق و خوی عمومی فرد نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که آن دسته از افرادی که تا 30 سالگی صبر می کنند تا ازدواج کنند، ممکن است از آن دسته افرادی باشند که تمایلی به موفقیت در ازدواج خود ندارند. در نتیجه، آن ها ازدواج را به تاخیر می اندازند، اغلب به این دلیل که نمی توانند کسی را پیدا کنند که مایل به ازدواج با آن ها باشد. همچنین برخی اعتقاد دارند که اگر کسی قبل از اواخر 30 سالگی یا تا 40 سالگی ازدواج نکرده باشد، کمتر تمایل به رابطه انعطاف پذیری دارند که ممکن است برای شکوفایی لازم باشد.

البته، همه داده ها و پیشنهادات به راحتی می توانند اشتباه باشند و برای ازدواج آن چه که مهم است عشق و میزان تفاهم است. در واقع مهم نیست که چقدر پیر و یا جوان هستید و عشق موضوعی است که در هر دوره ای می تواند اتفاق بیافتد.

کمک گرفتن از مشاورین برای سن مناسب ازدواج

مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فارغ از آن که داده ها و آمارها در مورد سن مناسب ازدواج چه می گوید، موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای ازدواج حتما به سراغ مشاورین فعال در حوزه ازدواج و خانواده رفته و از آن ها بخواهید تا به شما کمک کنند. یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کنیم این است که امروزه تست های روانشناسی گوناگونی وجود دارند که به شما کمک می کند تا در صورت پیدا کردن یک شخص برای ازدواج، از تست ها استفاده کرده و متوجه شوید که آیا رابطه شما می تواند به ازدواج منتهی شود یا خیر. البته تحلیل تست های روانشناسی باید تحت نظر مشاوره انجام شود تا به درستی تست ها تحلیل شده و به شما گفته شود که آیا می توانید با شخصی که با او در رابطه هستید ازدواج کنید یا خیر.

بنابراین گرفتن مشاوره همیشه می تواند یک انتخاب خوب برای شما باشد. در جلسات مشاوره نه تنها شما می توانید خودتان متوجه سن مناسب ازدواج بشوید، بلکه اگر به یکی از اختلال های سلامت روان دچار بودید نیز این موضوع را در جلسات مشاوره متوجه شده و می توانید ازدواج بهتری داشته باشید. پیشنهاد ما انتخاب یک کلینیک روانشناسی دل در نیاوران است زیرا کلینیک های روانشناسی معمولا با داشتن افراد متفاوت با رویکرد های متفاوت می توانند به شما بهترین روانشناس را که مناسب شما باشد اختصاص دهند.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته