زندگی در گذشته شما را افسرده می‌کند

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1157 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

زندگی در گذشته و داشتن خاطرات منفی و بد از جمله مواردی است که در اکثر افراد دیده می‌شود. اینکه ما با گذشت چندین سال همچنان به خاطرات قبل فکر میکنیم و تاثیر مخرب آن را در زندگی خود می‌بینیم می‌تواند بسیار مضر باشد.

پس برای ترک زندگی در گذشته و حذف خاطرات بد چه می‌توان کرد؟

ما در این سری از مجله دل کلینیک قصد داریم به شما تکنیک هایی را آموزش دهیم تا از خاطرات منفی و گذشته خود بیرون آمده و آینده‌ای بدون مشکل داشته باشید.

زندگی در گذشته افسردگی به همراه دارد

متاسفانه باید بگوییم که اگر شما هم جزء افرادی هستید که به گذشته خود  فکر می‌کنند و همچنان با خاطرات بد و منفی زندگی می‌کنند یک فرد افسرده هستند. چه خاطرات بد و چه خاطرات خوب به صورت ناخودآگاه در زندگی افراد تأثیر خواهند گذاشت.

پس اولین قدم برای ترک زندگی در گذشته “فراموشی” است. حتما این سؤال به ذهنتان می‌آید که آیا واقعا می‌شود چیزی را فراموش کرد؟

در جواب این سؤال باید به شما بگوییم که فراموشی یعنی کم‌رنگ‌تر شدن یک خاطره؛ که این کم رنگ تر شدن می‌تواند برای هر خاطره ای متفاوت باشد. هرچقدر درصد کم‌رنگ‌تر شدن یک خاطره در شما بیشتر باشد شما بهتر آن را فراموش خواهید کرد. نکته ای که باید به آن‌ توجه داشته باشید این است که ما باید این خاطرات را به خاطرات عادی تبدیل کنیم تا با یادآوری آن دچار استرس و ناراحتی نشویم.

پس سعی کنید با استفاده از تکنیک هایی که در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت این خاطرات را در ذهنتان کم‌رنگ‌تر و پاک کنید.

تکنیک اول: تصمیم به شروع یک زندگی جدید.

بیایید با خودتان رو راست باشید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید یک زندگی جدید را شروع کنید. این اولین قدم برای رهایی از زندگی در گذشته است.

نترسید، این را به یاد داشته باشید که تصمیم برای شروع یک روند جدید در ادامه زندگی تأثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. همین حال که دارید این مطلب را می‌خوانید، می‌تواند زمان مناسبی برای گرفتن این تصمیم باشد؛ پس تصمیم بگیرید و به سراغ تکنیک های بعدی بروید.

تکنیک دوم: تمامی اشیأ مرتبط با گذشته‌تان را حذف کنید.

داشتن وسایل و هر چیزی که مربوط به گذشته شما است باعث می‌شود که با دیدن آن ها به یاد خاطراتتان افتاده و احساس ضعف و افسردگی کنید. بهترین کار این است که هر چیزی که مربوط به گذشته شماست دور بریزید و وسایل جدیدی را جایگزین آن‌ها کنید.

دقت کنید که حتی به فکر نگه داشتن آن ها در گوشه‌ای یا در جعبه ای نباشید؛ چرا که این موضوع باعث می‌شود به سراغشان رفته و یا بعد ها ناگهانی آن ها را ببینید و به یاد گذشته خواهید افتاد.

تکنیک سوم: خاطراتتان را یکبار به یاد آورید و مرور کنید.

یادآوری خاطراتتان باعث می‌شود که حس کنید که در آن زمان فرد متفاوتی بودید و حالا کاملا فرق کرده اید و حتی حس حماقت از اینکه چرا در آن زمان این اعمال و رفتار را انجام د ادید هم به سراغ شما خواهد آمد. این یادآوری باعث می‌شود از آینده‌ای که در آن هستید بیشتر لذت ببرید پس نقش آن در ذهنتان کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

نکته ای در این تکنیک وجود دارد این است که برخی از افراد ترس این را دارند تا خاطرات خود را مرور کنند؛ اما باید این را بدانید که این کار باعث خواهد شد که دیگر ترسی از این خاطرات نداشته باشید و همین موضوع شروع فراموشی خواهد بود.

تکنیک چهارم: سازماندهی ارتباط با دیگران

مرحله بعدی برای بیرون آمدن از زندگی در گذشته این است که افراد مربوط به خاطرات منفی و تلخ و حتی دوستان منفی بین خود را کنار گذاشته و یا از آن ها دوری کنید. در عوض سعی کنید با افراد جدید و با دید مثبت به زندگی را پیدا کرده و با آن ها ارتباط برقرار کنید.

این کار باعث می‌شود دید شما به زندگی بهتر شود و از اطرافیان خود حس آرامش را دریافت کنید.

نکته این تکنیک این است که افراد نزدیک ما مثل خانواده، فامیل و دوستان میتوانند بر روی روند زندگی ما تأثیر بسیار زیادی بگذارند. پس حتما به این تکنیک توجه کنید تا زندگی خوبی را برای خود بسازید.

تکنیک پنجم: غرورتان را کنار بگذارید.

اکثر افرادی که گذشته منفی دارند قطعا افراد مغروری هستند و همین غرور روزنه کینه از افراد را هم باز خواهد کرد. اگر بدانید داشتن کینه از یک فرد چقدر می‌تواند روی زندگی شما تأثیر بدی بگذارد هیچ وقت از کسی کینه نخواهید گرفت. تلاش کنید که تا حد امکان از کسی کینه به دل نگیرید اما اگر نمی‌توانید به راحتی با این موضوع کنار بیایید نسبت به آن فرد یا موضوع بی اعتنا باشید. بیخیالش شوید و به اهداف و آینده‌ی خوبی که برای خود خواهید ساخت فکر کنید.

تکنیک ششم: عجله نداشته باشید.

برای انجام هر کاری به خصوص فراموش کردن گذشته و خاطراتی که برای شما چه خوب هستند چه بد اصلا نباید عجله کرد. این که فکر کنید میتوانید در مدتی کم زندگی در گذشته را رها کنید و زندگی جدیدی را شروع کنید اشتباه است. باید ذهن خود را خالی و آرام کنید و به فکر آینده ای باشید که هیچ یک از اثرات منفی گذشته را ندارد و شما را به فردی جدید تبدیل خواهد کرد.

مطمئن باشید اگر بتوانید ذهن خود را تقویت و آرام کنید بزرگ‌ترین قدم برای رهایی از زندگی گذشته و خاطراتتان را برداشته اید.

جمع بندی در مورد زندگی در گذشته

مهم ترین موردی که باید به آن توجه داشته باشید ” باور به خود ” است.

اگر به خودتان باور داشته باشید و خود را دوست داشته باشید می‌توانید زندگی آرام و بدون افکار منفی را برای خود و اطرافیانتان بسازید.

در نهایت اگر بعد از خواندن این مطلب باز هم احساس ضعف کردید حتما با یک مشاور صحبت کنید. این کار باعث می‌شود تا هم از درون خالی شوید و هم راهکارهایی را توسط مشاور پیدا کنید.

امیدواریم از تکنیک ها و مطالب گفته شده استفاده کرده باشید.

شما برای رهای از زندگی در گذشته و خاطرات تلخ چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهید؟ برای ما بنویسید.

سوالات FAQ

  • آیا زندگی در گذشته شما را افسرده می‌کند؟

به یاد آوردن گذشته و خاطرات می‌تواند برای برخی از افراد بسیار دردناک و موجب افسردگی شود. بهترین راه حل شروع یک دوره برای شناخت خود به همراه یک مشاور می‌تواند این مشکل را حل کند.

  • راهکارهای فراموش کردن گذشته چیست؟

تمامی تکنیک های گفته شده میتواند به شما کمک کند تا گذشته را فراموش کنید اما در آخر چاره‌ای جزء ارتباط با دیگران و صحبت کردن در ارتباط با گذشته نیست.

  • آیا میتونم از کسی در ارتباط با فراموشی و رهایی از زندگی در گذشته کمک بگیرم؟

بله شما می‌توانید با صحبت کردن و مشورت با یک مشاور این مشکل را برطرف کنید.

مشاورین ما در دل کلینیک همواره آماده همکاری و کمک به حل مشکلات شما هستند.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته