چگونگی رفع ترس کودکان از مدرسه

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1177 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

یکی از مشکلاتی که کودکان در زمانی که باید به مدرسه بروند با آن مواجه هستند، ترس از رفتن به مدرسه است. در واقع این ترس کودکان را با مشکلات مختلفی مواجه کرده و باعث می شود تا کودکان در هنگام رفتن به مدرسه با چالش های مختلفی روبه رو می شوند. حتی کودک ممکن است در راستای رفتن به مدرسه و مشکلاتی که براش رخ می دهد به مشکل افسردگی در کودکان هم دچار شود. بنابراین دقت به این موضوع و حل آن اهمیت زیادی دارد. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ترس از مدرسه پرداخته و در رابطه با آن اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. توجه به موارد گفته شده در این مطلب این امکان را برای تان فراهم می کند تا بتوانید با ترس کودک تان مقابله کرده و برای حل این مشکل اقدام کنید.

علت ترس را از کودک جویا شوید

یکی از مهم ترین گام هایی که برای حل مشکل ترس کودکتان از مدرسه باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما با کودک خود صحبت کرده و علت این ترس را جویا شوید. مطمئن باشید که کودک شما حقایق را در رابطه با ترس خود در مورد مدرسه می گوید. شما می توانید از این طریق متوجه شوید که چرا چنین ترسی در وجود فرزندتان قرار گرفته است. توجه به این مسئله به شما کمک می کند تا علت ترس فرزندان را فهمیده و برای حل مشکل خود اقدام کنید.

مدرسه رفتن را با کودک تان تمرین کنید

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای از بین رفتن ترس از مدرسه رفتن با کودک تان انجام دهید این است که پیش از آن که سن فرزندتان به دوران مدرسه رفتن برسد، با او در محیط خانه، مدرسه رفتن را تمرین کرده و به او آموزش دهید که مدرسه چه فضایی است و چه کارهایی باید در آن جا انجام داد. همچنین می توانید زمانی که فرزندتان به سن مدرسه رفتن رسید با همدیگر به مدرسه رفته و در رابطه با بخش های مختلف مدرسه با او صحبت کنید. تمرین فرایند مدرسه رفتن با کودک تان باعث می شود تا ترس کودک از مدرسه ریخته و بدون هیچ مشکل خاصی بتواند ترس خود را کنار بگذارد.

کودک تان را به خاطر دستاوردهایش در مدرسه تشویق کنید

یکی از مهم ترین تکنیک هایی که به شما کمک می کند تا ترس کودک تان را از بین برده و حتی او را تشویق به مدرسه رفتن کنید این است که همواره به دنبال تشویق کودک تان به خاطر دستاوردهایش در مدرسه باشید و به هر دلیلی و به خاطر هر عمل خوبی که کودک تان در مدرسه دارد، او را تشویق کرده و به او جایزه بدهید. انجام این کار باعث می شود تا نه تنها کودک تان ترس مدرسه رفتن را کنار بگذارد، بلکه برای رفتن به مدرسه و انجام کارهای خوبی که باعث تشویقش می شود مشتاق تر شده و تمام تلاش خود را کند تا با انجام کارهای مختلف از سوی شما جایزه گرفته و تشویق شود. این تکنیک نیز به عنوان یکی از راه حل های مهم حل این ترس شناخته می شود.

با پرسنل مدرسه در مورد ترس فرزندان صحبت کنید

یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ترس کودکان از مدرسه یکی از مشکلات بسیار رایج بین کودکان است و همین مسئله باعث شده تا پرسنل مدرسه نیز دید قابل قبولی در رابطه با این مشکل داشته باشند و همچنین راه حل های مناسبی را برای حل این مشکل اساسی پیشنهاد دهند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که در هنگام مدرسه رفتن فرزندتان حتماً با پرسنل مدرسه در مورد ترس کودک تان صحبت کنید. انجام این کار باعث می شود تا علاوه بر آن که پرسنل بیشتر مراقب فرزندان هستند از تجربیات شان برای از بین بردن ترس کودک تان نیز استفاده کنند.

نکته مهم این است که هر ساله پرسنل مدرسه با صدها کودک مواجه هستند که درصد قابل توجهی از آن ها ترس از مدرسه رفتن دارند. آن ها با تجربه خود می توانند شما را برای حل این مشکل یاری کنند.

ایجاد یک نشانه ذهنی برای رفع ترس از مدرسه

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا کودکان از مدرسه رفتن هراس داشته باشند، ترس دوری از خانواده، به خصوص مادر است. در چنین شرایطی مادران می توانند با ایجاد یک یادآوری ذهنی برای فرزندشان این هراس و دلتنگی را به طرز چشمگیری کاهش دهند.

به عنوان مثال می توانید یک وسیله را به کودک خود نشان دهید و به او بگویید که هر وقت دلش برای شما تنگ شد، به آن وسیله نگاه کند. انجام این کار باعث ایجاد حس آرامش در کودک شده و می توانید از این طریق هراس و ترس کودک را از مدرسه به طرز چشمگیری کاهش دهید.

گفتن خوبی های مدرسه

یکی دیگر از تکنیک های مهمی که به شما کمک می کند تا بتوانید ترس کودک تان را از رفتن به مدرسه از بین ببرید این است که در رابطه با خوبی های مدرسه با او صحبت کنید. به عنوان مثال بگویید که در مدرسه می تواند دوستان جدیدی پیدا کرده و با دوستان خود بازی کند. همچنین می توانید به او بگویید که رفتن به مدرسه باعث می شود تا مطالب جدید یاد گرفته و باسواد شود. انجام این کار باعث می شود تا بتوانید ترس کودکان خود را از مدرسه رفتن کنترل کرده و به طرز چشمگیری آن را کاهش دهید. این تکنیک نیز از جمله روش هایی است که خانواده ها می توانند برای از بین بردن ترس از مدرسه برای فرزندشان اقدام کنند.

کمک گرفتن از مشاورین برای رفع ترس از مدرسه

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اکثر دلایلی که باعث ایجاد ترس از مدرسه در کودکان می شود با انجام راهکارهای بیان شده در بخش قبلی برطرف خواهد شد. البته ممکن است در شرایط خاص همچنان کودک شما این ترس را داشته باشد و مشکل او حل نشود و این مسئله می تواند کودک را با چالش های مختلفی مواجه کند. همچنین ممکن است که کودک شما و یا حتی شما در معرض اختلال های سلامت روان باشید و یا مسائلی دیگر مثل حسودی در کودکان و غیره باشد که باعث مشکل ترس کودک شما شده است..

در چنین شرایطی پیشنهاد ما این است که برای حل مشکل فرزند خود از مشاورین کمک بگیرید. کمک گرفتن از مشاوره متخصص و خبره می تواند به شما کمک کند تا به بهترین شکل ممکن برای حل مشکلات فرزندتان اقدام کرده و کاری کنید که ترس کودکان از مدرسه به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

پیشنهاد ما این است که اگر با انجام تکنیک های گفته شده در بخش های قبلی همچنان کودک تان از مدرسه می ترسد و با مشکلات مختلفی مواجه است، از مشاورین خبره و متخصص در حوزه روانشناسی کودک کمک خواسته و از آن ها بخواهید تا با انجام تکنیک های مختلف، به شما کمک کنند تا بتوانید ترس کودک عزیزتان را از مدرسه از بین ببرید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته