با ترس از مرگ عزیزان به خصوص در همه گیری کرونا چه کنیم؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1475 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

کمتر چیزی را می­توان پیدا کرد که از مرگ عزیزان ترسناک تر باشد. ترس از دست دادن عزیزان با بیشتر ما همیشه همراه است، اما بالاخره جایی در زندگی این حقیقت را درک می کنیم که هر شخصی، روزی به انتها خواهد رسید.ما معمولا سعی می کنیم که به آن فکر نکنیم. این موضوع گاهی می تواند اینقدر برای ما ترسناک باشد که ترس از مرگ عزیزان به یکی از مشکلات روزمره ما تبدیل شود.

گاهی اوقات بعضی چیز ها باعث می شود بیشتر به این ترسمان فکر کنیم. برای مثال وقتی کسی که دوستش داریم، مریض می شود ممکن است باعث تشدید ترسمان از مرگ او شود. یا حتی وقتی که درگیر یک بلای طبیعی هستیم. برای مثال تر از مرگ عزیزان درهمین کرونا که این روزها درگیر آن هستیم ممکن است باعث بوجود آمدن اضطراب از پاندمی کرونا شود. اما گاهی اوقات هم این ترس صرفا در مغز ما است، به دلیل این که ما قبلا شخصی را که خیلی دوستش داشتیم از دست داده ایم. ترس از مرگ عزیزان می تواند همراه با اضطراب، استرس او یا افسردگی بیشتر از پیش هم بشود. در حقیقت در این زمان ها مغز ما بیشتر به سراغ چیز های منفی می رود.

نکته: در مقاله قبلی در رابطه با ترس از دست دادن یا فومو صحبت کردیم، که باید خاطر نشان کنیم این ترس که در این مقاله به آن می پردازیم به معنی ترس از مرگ عزیزان و آن ترس به معنی ترس از دست دادن فرصت هاست که فرق بسیاری با هم دارند.

 

ترس از مرگ عزیزان چگونه بوجود می آید ؟

 

البته که نبود عزیزان برای تمامی انسان ها بسیار سخت است. یکی از مهم ترین دلایلی که ترس از مرگ عزیزان را بوجود می آورد این قطع شدن پیوند عاطفی است. این مشکل که حمایتی که تا الآن از جانب آنان بوده، ناگهان قطع می شود. اما برای اینکه بتوانیم مشکلی را حل کنیم ابتدا باید آن مشکل را دقیق بشناسیم، پس بیایید ببینیم ترس از کجا نشات می گیرد. ترس و استرس معمولا از عدم اطمینان است که به وجود می آید. پس ترس از مرگ عزیزان هم می تواند از عدم اطمینان بوجود آید. بعضی چیز ها هست که هیچ کس هیچ زمانی نمی داند. مثلا چه زمانی خدایی نکرده عزیزانمان را از دست می­دهیم و چگونه؟! چه بر سر ما می آید اگر آنها را از دست دهیم ؟ ما نمی توانیم آینده را پیشبینی کنیم. اما با این وجود راهکار هایی هست که انجام دهیم برای اینکه جلوی ترس از مرگ عزیزان را تا حدودی بگیریم و با آن مقابله کنیم.

 

برای درمان ترس از مرگ عزیزان چه باید بکنیم ؟

با توجه به موارد بالا متوجه شدیم که ترس از مرگ عزیزان ترسی طبیعی است. پس تا اگر ترس ما به اندازه معقول است و باعث اضطراب و استرس افزاینده نمی شود باید قبول کنیم که ترس از دست دادن عزیزان ترسی طبیعی می باشد. بسیاری از افراد، خصوصا زمانی که متاسفانه یکی از عزیزانشان را از دست می­دهند به این ترس دچار می شوند و از آن عبور می کنند. پس اگر آشنایی دارید که این تجربه را داشته می توانید با او هم­صحبت شوید.

 

بدانید که تنها نیستید.

 

کاملا طبیعی است که بترسید کسی را از دست دهید، اما همانطور که کمی قبل گفته شد، در صورت از دست دادن یک نفر شما تنها نیستید. می توانید از باقی کمک بگیرید و قبل از ما آدم هایی بوده اند که غم و اندوه داشته اند. عزیزانشان را از دست داده اند و بعد از ما هم خواهند آمد. پس ما آدم ها بسیار انعطاف پذیر و مقاوم هستیم و به آسانی می توانیم به شرایط عادی برگردیم.

 

به آن چیز هایی که می توانید کنترل کنید تمرکز کنید.

یکی از راه های مقابله با ترس از مرگ عزیزان یا کلا هر ترسی تفکر به این مورد است که آیا برای کنترل اوضاع می توانید کاری انجام دهید یا خیر. اگر می توانید انجام دهید خب پس مشکلی نیست. اما اگر نمی­شود، سعی کنید آن را رها کنید. اگر کاری نمی­توانید برای حل موضوعی انجام دهید و یا تلاش خود را برای حل آن انجام داده اید، پس دیگر نگرانی در مورد آن هیچ فایده ای نخواهد داشت و فقط بر ترس و استرس و اضطراب شما می افزاید.

یک مثال خوب برای این نوع ترس همه گیری کروناست. شما برای جلوگیری از اینکه عزیزانتان به کرونا مبتلا شوند چه کاری می توانید انجام دهید؟ جز اینکه سعی کنید جز در موارد ضروری در خانه بمانید، ماسک بزنید و سعی کنید مسافرت نروید تا عزیزانتان که با آنها در ارتباط هستید را آلوده نکنید. در ضمن هم آنها را ترغیب کنید، تا موارد ایمنی را رعایت کنند. آیا کار دیگری هم می توانید انجام دهید ؟ خیر پس دیگر فکر در این مورد فقط به استرس شما در دوران همه گیری کرونا می­افزاید. شما نمی­توانید رفتار بقیه آدم ها را کنترل کنید. نمی­توانید دوستان خود را مجبور کنید که ماسک بزند. پس چه کار می توانید بکنید تا این موضوع را کنترل کنید؟ ساده است سعی کنید با افرادی که رعایت نمی­کنند وقت نگذرانید یا لاقل کمترین تماس را داشته باشید.

 

نگذارید ترستان به وسواس فکری تبدیل شود

سعی کنید نگذارید که وسواس فکری به شما غالب شود. برای مثال قطعا شستن دست ها به شما کمک می کند، اما 5 بار شستن دست پشت سر هم 5 برابر به ایمنی شما کمک نمی کند. اگر هم به وسواس دچار شدید می توانید در کنار مشاوره تمرین هایی هم برای مقابله با وسواس فکری انجام دهید که در این مورد مقاله ای برای شما در دل کلینیک نوشته شده است.

 

می توانید برای درمان ترس از مرگ عزیزان بنویسید.

نوشتن به شما در اکثر مشکلاتتان کمک می کند. ترس از دست دادن عزیزان هم از این قاعده مستثنی نیست. مشخص کنید چه چیزهایی را می توانید کنترل کنید و چه چیز هایی را نمی­توانید. آنچه می­ترسید اتفاق بیفتد را بنویسید. حال یک لیستی از تمام مواردی که به شرایط و ترستان مربوط است که می­توانید کنترل کنید و یا نمی توانید را تهیه کنید. با این کار در حقیقت تمرین می کنید تا آن چیزی که کنترلش از دست شما خارج است را رها کنید و از فکر خود دور کنید.

 

دید مثبت در مقابله با ترس از دست دادن عزیزان معجزه می کند.

 

به دنیا دید مثبت داشته باشید. مرگ هم قسمتی از زندگی است. در حقیقت اگر مرگ نبود تولدی هم نبود. تصور کنید از ابتدای موجودیت انسان، مرگ برای هیچ فردی وجود نداشت. آیا امروزه دنیا جایی هم برای افراد جدید داشت؟ اصلا جایی بود که خود ما به دنیا بیاییم؟ دنیا این زیبایی که امروز دارد را همچنان داشت؟ جواب این سوال ها معلوم است پس سعی کنید به مرگ هم مانند مرحله ای از زندگی نگاه کنید.

 

ترس و از دست دادن عزیزان را برای خودتان معنی کنید.

ترس چیست و چرا وجود دارد؟ تمام احساسات ما به وجود آمده اند تا در مرحله اول به ما کمک کنند. حتی احساسات دردناک و غم انگیزی مثل ترس هم برای هدف مهمی به وجود آمده اند. ترس به شما انگیزه می دهد تا از نزدیکانتان محافظت کنید. وقتی ترس از مرگ عزیزان دارید سعی می کنید آن ها را امن نگه دارید. پس این ترس تا حدی می­تواند نکات مثبت هم داشته باشد.

حتی بعضی اوقات اعتقادات شما هم می­توانند به شما کمک کنند. خیلی از افراد اعتقاد دارند که انسان هایی که می میرند، بعد از مرگ آنها در حقیقت زنده هستند و در آینده می­توانند آنها را ببینند. بعضی فکر می­کنند این افراد در حقیقت دارند در کنار ما زندگی می­کنند. حتی اگر به اعتقاد خودتان هم شک دارید باز هم این موضوع طبیعی است. ما ادم ها باید یاد بگیریم تا با درصدی از عدم قطعیت زندگی کنیم. چه ایرادی دارد تا به اعتقاد خود شک کنیم و دنبال آن برویم ؟ این که یاد بگیریم با عدم قطعیت زندگی کنیم، به سلامت روان ما قطعا کمک می­کند.

 

سخن آخر در مورد این ترس بزرگ…

در نهایت نیاز هست که بگوییم، ما آرزو داشتیم تا می­توانستیم به شما تضمین دهیم که هیچ وقت هیچ کدام از افرادی که شما از صمیم قلب آنها را دوست دارید از بین ما نمی­روند و همیشه در کنار شما هستند، اما متاسفانه باید به این باور برسیم که از دست دادن افراد و تمام چیز هایی که ما به آنها دلبستگی داریم هم جزوی از زندگی است. اما ما هنوز خیلی افرادی را داریم که در کنارمان هستند، و همچنین افرادی که با ترس از مرگ عزیزان کنار آمده اند. این افراد همه می توانند منبعی سرشار از امید برای ما باشند. در نهایت اگر هنوز هم ترس از دست دادن عزیزان با شماست و احساس می کنید شما را اذیت می کند، می توانید به یک مشاور خوب مراجعه کنید. پیشنهاد ما مانند همیشه به شما کلینیک روانشناسی تخصصی دل است.

 

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته