ترس از تاریکی و درمان آن

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1256 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

ترسیدن یک کودک خردسال از تاریکی امری طبیعی است، اما برای بچه هایی با سن بیشتر و بزرگسالان نباید عموما چنین ترسی داشته باشند. ترس از تاریکی فوبیایی که در سنین خاصی شاهد آن هستیم. به دلیل ترس از تاریکی، فردی که چنین فوبیایی دارد سعی می کند از موقعیت هایی که در آن نور وجود ندارد دوری کرده و در صورتی که در تاریکی قرار گیرد احساس اضطراب به او دست می دهد.

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ترس از تاریکی پرداخته و در مورد آن اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

علائم ترس از تاریکی

ترس از تاریکی ترسی است که کودک ممکن است تجربه کند. این ترس مبتنی بر واقعیت نیست و کاملاً به دلیل ذهنیات و فرضیات شکل گرفته در ذهن کودک ایجاد می شود. یک کودک ممکن است از این ترس داشته باشد که یک هیولا یا موجود ماوراء طبیعی زیر تخت او پنهان شده باشد. از سوی دیگر اما اشخاص بزرگسالی که از ترس از تاریکی رنج می برند، ممکن است با حملات عصبی مواجه شوند.

از این رو، فرد باید به دنبال علائم خاصی باشد تا بفهمد که آیا ترس او طبیعی است یا ترس او ناشی از ذهنیات اش است. از مهم ترین علائم این فوبیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لرزش
  • مور مور شدن
  • ناراحتی معده
  • مشکل در تنفس
  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق
  • گر گرفتگی
  • تنگی قفسه سینه
  • اضطراب
  • سردرد

چگونه می توان مشکل ترس از تاریکی را تشخیص داد؟

برای تشخیص ترس از تاریکی، باید به سراغ پزشک بروید و در مورد تمام علائم خود در هنگام تاریکی با او صحبت کنید. همچنین اگر در گذشته سابقه مراجعه به روانپزشک را داشتید، لازم است تا این نکته را نیز به دکتر خود بگویید. پس از آن، پزشک ممکن است با استفاده از معیارهای تشخیصی کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی که به آنDSM-5 گفته می شود، مراحل تکمیلی تشخیص فوبیا را انجام دهد توصیه می شود در صورت احساس اضطراب به خصوص در تاریکی، مشکل خواب یا سایر علائم مرتبط با ترس از تاریکی، با پزشک خود صحبت کنید.

درمان پزشکی ترس از تاریکی

ترس از تاریکی به نحوی است که منشأ دقیق این فوبیا مشخص نیست، اما مطالعات نشان می دهد که علت دقیق این فوبیا تاریکی نیست، بلکه خطرات ناشناخته ای است که می تواند در تاریکی وجود داشته باشد. درمان ترس از تاریکی می تواند متناسب با شرایط فرد متفاوت باشد. برای برخی، درمان شناختی رفتاری می تواند کمک کند در حالی که برای برخی از افراد داروها می توانند مفید باشند. روند درمان همچنین به شدت ترس بیمار بستگی دارد. اگر بخواهیم شما را با روش های درمان ترس از تاریکی آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواجهه درمانی

 این گزینه درمانی یکی از روش های رایج درمان ترس از تاریکی است که در آن بیمار در معرض رویدادهای خاصی قرار می گیرد که می تواند به او کمک کند تا با فوبیای خود کنار بیاید. ممکن است کمی خطر در هنگام انجام این روش درمان وجود داشته باشد، بنابراین برای همه مناسب نیست. بنابراین، صحبت در مورد وضعیت خود با پزشک یک عامل کلیدی برای تعیین نوع درمان مناسب است.

مدیتیشن

 نفس های عمیق و آرام کردن بدن می تواند در مقابله با هر نوع فوبیایی کمک بزرگی به شما کند. انجام این کار می تواند به آرامش ذهن بیمار کمک کرده و در عین حال استرس و نگرانی را کاهش دهد.

شناخت درمانی

شناخت درمانی معمولاً همراه با مواجهه درمانی استفاده می شود. با این حال، این روش درمان به شدت ترس بیمار نیز بستگی دارد. در این درمان از انواع روش ها و اطلاعات برای غلبه بر ترس استفاده می شود. با این حال، این روش باید تحت راهنمایی یک متخصص مراقبت های بهداشتی انجام شود تا تأثیر مثبتی داشته باشد.

چگونه بر ترس از تاریکی غلبه کنیم؟

رایج ترین راه برای غلبه بر ترس از تاریکی، ترکیب کمک پزشکی و مدیتیشن است. کسانی که از حملات عصبی یا اضطراب ناشی از تاریکی رنج می برند، باید به دنبال راهکارهایی برای غلبه بر آن و کاهش علائم ناشی از این فوبیا باشند. شما باید عامل ترس را کشف کرد. بیمار باید سعی کند با انجام مدیتیشن ترس را کمتر کرده تا در نهایت بتواند به خوبی بخوابد.

سعی کنید افکار منفی خود را کاهش دهید و در شب زیاد فکر نکنید. روی ویژگی های مثبت شب و تاریکی تمرکز کنید، و به این فکر کنید که در تاریکی واقعاً می توانید استراحت کنید. همچنین انجام تمرینات آرام سازی عضلانی نیز پیشنهاد می شود، زیرا به کاهش استرس کمک می کند. جدای از این موارد، دستور پزشک خود را دنبال کنید و طبق راهنمایی او عمل کنید تا بر ترس خود غلبه کنید.

نکاتی برای غلبه بر ترس از تاریکی

ترس از تاریکی با یک اختلال خواب مانند بی خوابی می تواند مرتبط باشد. البته درمان بی خوابی خود مقوله ای جداگانه است که نیاز به مطالعه دارد. به همین دلیل است که برای این موارد مراجعه به مشاوره همیشه می تواند یک گزینه خوب باشد. البته توجه داشته باشید تاریکی چیزی است که بیشتر مردم را می ترساند. ما به عنوان انسان به شدت به حس بینایی خود وابسته هستیم و وقتی توانایی دیدن خود را از دست می دهیم، قطعاً این اتفاق بر حس کنترل و قدرت ما تأثیر می گذارد. اما اگر این ترس بیش از حد باشد نیاز به این دارد که بتوانیم به آن غلبه کنیم. در ادامه شما را با چند نکته برای غلبه بر ترس از تاریکی آشنا می کنیم:

قبل از خواب آرام باشید

پیشنهاد می شود که قبل از رفتن به رختخواب خود را در حالتی آرام و مراقبه قرار دهید. مواد کافئینی که شما را بیدار نگه می دارند و ضربان قلب شما را بالا می برند مصرف نکنید. از وسایل الکترونیکی دوری کنید. در عوض می توانید به موسیقی آرام آرام گوش دهید یا مدتی مطالعه کنید. حتی می توانید کمی چای بابونه بنوشید و سعی کنید از هر چیزی که برای شب به شما استرس وارد می کند، مانند کار لحظه آخری اجتناب کنید.

به تدریج اتاق خود را تاریک کنید

خوابیدن در تاریکی به شما خواب عمیق تر و آرام تری می دهد. انجام این کار شما را تشویق می کند تا بتوانید خواب آرامی داشته باشید. با این حال، نیازی به خاموش کردن کامل چراغ ها ندارید. شما فقط می توانید نورها را با توجه به سطح راحتی خود در هنگام خواب کم کنید.

ترس های خود را به چالش بکشید

اگر در نیمه شب صدایی شنیدید، باید خود را تشویق کنید که فوراً با ترس های خود مقابله کنید. شما باید خودتان ببینید که چیزهایی که در ذهن خود تصور می کنید واقعاً ناشی از رویدادهای قابل توضیح هستند.

اتاق خود را برای خواب آماده کنید

شما می توانید با تبدیل اتاق خود به فضایی شاد و دلپذیر برای خواب، برخی از ترس های خود را از بین ببرید. رنگ هایی را انتخاب کنید که دکور اتاق را شاد و گرم می کنند. همه چیز را زیبا و مرتب نگه دارید، همچنین اتاق خود را جادار و عاری از شلوغی نگه دارید.

با حیوان خانگی خود بخوابید

جوان ترها می توانند با والدین و یا خواهر و برادر خود بخوابند. با این حال، اگر چنین شرایطی را ندارید، یکی از راه های خوابیدن به تنهایی، داشتن یک حیوان خانگی است. حیوانات خانگی بسیار آرامش بخش هستند و ممکن است به شما کمک کنند تا در تاریکی مطلق بخوابید و مشکلی در این زمینه نداشته باشید..

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته