چگونه در خودمان شادی درونی ایجاد کنیم؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1358 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

شادی و خوشبختی کلمات ساده‌ای هستند، که همه ما آرزو می‌کنیم آن‌ها را در زندگی خود داشته باشیم. بنظر می‌رسد راز واقعی شادی و خوشبختی این است که بدانید این حالات در درون ما ایجاد می‌شوند؛ شما می‌توانید یک کار سخت داشته باشید، در جایی کمتر از حد مطلوب خود زندگی کنید، یا حتی ممکن است دارای مشکلات زیادی باشید اما شما هنوز هم می‌توانید خوشحال زندگی کنید، چرا که از شادی درونی برخوردار هستید.

بنابراین با وجود همه‌ی این مزاحمت‌ها و عوامل بیرونی که در زندگی ممکن است راه شما را مسدود کند، این به شما بستگی دارد که از این بهانه‌ها برای خود ناراحتی و آشفتگی را انتخاب کنید یا شادی و خوشبختی.

همه ما در بعضی از مواقع زندگی، با سختی‌ها و مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم و آن را بهانه‌ای برای بدبختی خود قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم ناراحتی و نارضایتی زندگی ما را کاملاً تسخیر کند. اما باید بدانید که یافتن شادی و خوشبختی کاری است که فقط خودمان می‌توانیم برای خودمان انجام دهیم؛ این موضوع چیزی نیست که بتوان آن را از نظر جسمی خریداری کرد و یا شخص دیگری بتواند شما را به آن جذب کند. شما باید کارهایی را انجام دهید تا در زندگی خود نتیجه آن را ببینید.

در واقع داشتن احساس اعتماد به نفس زیاد یا عزت نفس بالا و دانستن اینکه لیاقت شاد بودن را دارید، کلید خوشبختی واقعی و داشتن یک زندگی پر تحرک و عالی است. در نتیجه اگر اخیراً کسی چنین چیزی را به شما نگفته است، بدانید که شما لیاقت خوشبختی و زندگی فوق العاده شادی را دارید. گاهی اوقات عزت نفس ما فقط به کمی کار نیاز دارد تا به جایی برسیم که بتوانیم شادی درونی را حس کنیم.

ما قصد داریم در این سری از مجله دل کلینیک، شما عزیزان را  با راه‌حل‌های چگونگی ایجاد شادی درونی آشنا سازیم.

چگونه در خود شادی درونی ایجاد کنیم؟

روش های مختلفی برای افزایش آرامش و شادی درونی فرد وجود دارد که در ادامه مطلب برای شما عزیزان آورده شده است.

  1. خودتان را بشناسید.

به این سؤالات توجه کنید: چگونه خود را توصیف می‌کنید؟ مهمترین اهداف شما در حال حاضر چیست؟ چه چیزی باعث شادی شما می‌شود؟ چه ارزش هایی برای شما مهم است؟ به چه چیزهایی علاقه دارید؟

کمی وقت بگذارید تا خود و شخصی که واقعاً هستید را بشناسید؛ این تمرین می‌تواند راهی عالی برای کشف چیزهایی در مورد خودتان باشد که شاید قبلاً هرگز نمی دانستید.

  1. بهترین‌ها را تصور کنید.

اگر چیزی را در زندگی می‌خواهید، اولین قدم تصور آن است؛ شما هرگز به هدفی نخواهید رسید که نتوانید آن را در ذهن‌ خود تصور کنید. مهم نیست که در زندگی به دنبال چه چیزهایی می‌روید (تغییر شغل، روابط شخصی، اهداف تجاری یا اهداف مادی) ابتدا باید شهامت دیدن این اهداف را داشته باشید و خود را باور کنید. بسیاری از مردم این کار را انجام نمی‌دهند، چرا که نمی‌خواهند خود را برای شکست‌هایی که ممکن است در این مسیر با آن‌ها مواجه می‌شوند، آماده کنند.

  1. موارد منفی را از زندگی خود حذف کنید.

شاید این موارد به شکل عادت‌های بد یا حتی افراد منفی در زندگی شما باشد. برخود با انرژی‌های منفی، راهی مطمئن برای گرفتار شدن در افکار منفی خودتان است. اگر چیزی یا کسی توانایی شما را در احساس شادی و آرامش از بین می‌برد، برای مقابله با آن بهتر است آن‌ها را حذف کنید. همچنین افکار منفی که خودتان دارید احتمالاً بزرگترین منبع منفی در زندگی شما می‌باشند. تمام تلاش خود را بکنید تا اجازه ندهید خود را درگیر افکار منفی کنید، یا اجازه دهید آن‌ها شما را از کار و زندگی دور کنند.

برای حل این مشکل می‌توانید از یک دفتر استفاده کنید و لیستی از چیزهایی را که بیشترین موارد منفی بودن را در زندگی خود تجربه کرده‌اید، تهیه کنید. گاهی اوقات عمل نوشتن ساده این مورد می‌تواند به شما کمک کند تا آگاهی بیشتری داشته باشید و مشکلات خود را از سر راه بردارید.

  1. از کلمات مثبت در زندگی خود استفاده کنید.

استفاده از کلمات مثبت یا تأییدیه‌ها برای تقویت تفکرات مثبت در ذهن شما می‌تواند ابزاری مفید برای گذراندن روزهای سخت باشد. ممکن است احمقانه به‌نظر برسد که در طول روز یک موضوع را برای خود تکرار کنید، اما فقط آن را امتحان کنید؛ به خصوص اگر اوقات سختی را سپری می‌کنید، تکرار کلمات مثبت و چیزی که می‌خواهید به آن برسید می‌تواند قدرت بیشتری نسبت به تصور شما داشته باشد.

  1. هدف خود را پیدا کنید.

وقتی می‌توانید هر روز کاری را انجام دهید که دوست دارید، بنابراین کشف شادی درونی‌تان بسیار راحت تر است. داشتن شادی و خوشبختی همیشه به دلایل پولی یا داشتن ثروت زیاد نیست، بلکه بسیاری از مردم حتی بدون داشتن پول زیاد خوشحال هستند؛ چرا که می‌توانند زندگی دیگران را به شیوه‌ای مثبت تحت تأثیر قرار دهند و آرامش را در زندگی خود حس کنند.

  1. خود را با سایر افراد خوشحال محاصره کنید.

روابط در زندگی شخصی و شغلی ما هنگامی شکست می‌خورد که یک فرد سمی در کنار ما وجود داشته باشد. بنابراین، همانطور که در موارد قبلی گفته‌ایم خود را با فردی که در زندگی شخصی شما باعث شادی‌تان می‌شود محاصره کنید و تجارت خود را با افرادی که خوشبخت نیز هستند، بسازید. شادی و خوشبختی مسری است، اما ممکن است مسمومیت هم داشته باشد؛ بنابراین در انتخاب کسی که خود را با آن محاصره می‌کنید، دقت کنید.

احاطه کردن خود با افراد مثبت‌اندیش و روحیه بخش، که بی قید و شرط از ما حمایت می‌کنند یکی از بزرگترین هدیه‌هایی است که می‌توانیم به خودمان بدهیم. در نتیجه اگر هنوز این افراد را پیدا نکرده اید که از شما در هر زمان حمایت و پشتیبانی کنند، سعی کنید آن‌ها را پیدا کرده و با آن‌ها دوست شوید. این مورد ارزش تلاش دارد و بسیار مهم است.

  1. برای چیزها و افرادی که دوست دارید وقت بگذارید.

زمان ارزشمندترین دارایی ما می‌باشد و هیچ یک از ما نمی‌توانیم آن را بیشتر از حد مجاز خریداری کنیم. در نتیجه کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم، برای چیزها و افرادی که دوست‌شان داریم وقت بگذاریم. برای سرگرمی‌ها و اوقات شخصی خود که برای شما شادی آورند، و برای کسانی که به شما نزدیک هستند و ارزش زیادی دارند وقت بگذارید. شادی درونی خود را زمانی پیدا خواهید کرد که بفهمید، وقت شما از هر دارایی مادی یا ثروت زیاد ارزشمندتر است.

  1. به شخصی که می‌خواهید باشید تبدیل شوید.

فقط یک نفر وجود دارد که می‌تواند تعیین کند، شما چه کاری می‌توانید انجام دهید و چه کسی می‌توانید شوید.

و آن شخص هم فقط خودتان هستید. اگر چیزی وجود دارد که شما را خوشحال می‌کند، دنبال آن بروید. مطمئن باشید هیچ چیز مانع شما نمی‌شود. همه ما باید موجودیت خود را تعریف کنیم. بنابراین، مسئولیت را به عهده بگیرید و به شخصی که می‌خواهید باشید تبدیل شوید. اگر این کار را انجام دهید، مطمئن باشید که شادی درونی شما ایجاد خواهد شد.

  1. سپاسگزاری را تمرین کنید.

اگر به دنبال شادی درونی خود باشیم مطمئنن چیزهای خوبی هر روز یافت می‌شود. حتی در روزهایی که به نظر می‌رسد هیچ چیز برای لبخند زدن وجود ندارد یا اینکه کل روز تلخ باشد؛ مطمئن باشید که حداقل تعداد انگشت شماری از چیزهایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها به‌خاطر داشتن‌شان، سپاسگزار باشید. قدرشناسی از این جهت خنده دار است که هرچه بیشتر به دنبال آن بگردید، بیشتر آن‌ها را کشف خواهید کرد. لازم نیست که چیز بزرگی هم باشد، می‌تواند موارد ساده‌ای مانند “من سپاسگزارم که برای رفتن به یک پیاده روی پا دارم” یا “من سپاسگزارم که می‌توانم همین الان به راحتی نفس عمیق بکشم تا احساس آرامش بیشتری داشته باشم” .

 

تمرین کنید که در پایان هر روز 3 موردی را که از آن‌ها سپاسگزار هستید یادداشت کنید تا در صورت جستجو به دنبال چیزهای خوبی باشید که می‌توانید در هر روز پیدا کنید. بعد از مدتی به سراغ نوشته‌های خود بروید و مطمئن باشید که شادی درونی را  در خود احساس خواهید کرد.

 

سخن آخر

به خودتان احترام بگذارید.

برای خودتان کادو و گل بگیرید.

خودتان را به صرف یک ناهار دعوت کنید.

به خودتان انرژی مثبت بدهید.

 

شما می‌توانید برای شرکت در جلسات ایجاد شادی درونی در خود با مشاورین ما در تماس باشید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته