علائم بیش فعالی در بزرگسالان چیست؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1383 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

بر اساس گزارش انجمن روانپزشکی آمریکا، اختلال بیش فعالی حدود 8.4 درصد از کودکان و 2.5 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. در موسسه ملی سلامت روانی نیز تخمین می زند که درصدها ممکن است بیشتر از این باشد، چرا که بسیاری از دختران و بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی بزرگسالان هستند اما بیماری آن ها تشخیص داده نمی شوند.

بیش فعالی درمان نشده می تواند به عنوان عوامل بیولوژیکی و محیطی ظاهر شود که در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره افراد از جمله روابط آن ها تداخل ایجاد می کند. در همین راستا به منظور تشخیص این بیماری در این مطلب قصد داریم تا شما را با علائم بیش فعالی در بزرگسالان آشنا کرده و در مورد آن اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

عدم تمرکز

عدم تمرکز، یکی از بارز ترین علائم بیش فعالی در بزرگسالان است. افرادی که چنین علائمی دارند به راحتی ذهن آن ها منحرف شده، گوش دادن به دیگران در مکالمه برایشان سخت است، همواره جزئیات را نادیده می گیرند و کارها یا پروژه ها را انجام نمی دهند. درمان عدم تمرکز خود یک پروسه پیچیده است و نیاز به مشاوره و درمان جداگانه دارد.

تمرکز بیش از حد

طبق یک مطالعه در سال 2020، افراد مبتلا به بیش فعالی اغلب به راحتی حواس شان پرت می شود. آن ها همچنین ممکن است چیزی به نام هایپرفوکوس داشته باشند. یک فرد مبتلا به بیش فعالی می تواند چنان در چیزی غرق شود که از هر چیز دیگری در اطراف خود بی خبر شود.

این نوع تمرکز باعث از دست دادن زمان و نادیده گرفتن اطرافیان تان می شود. این می تواند منجر به سوء تفاهم در رابطه شود. همین مسئله باعث شده تا هایپرفوکوس نیز تبدیل به یکی از علائم بیش فعالی در بزرگسالان شود.

بی نظمی از علائم بیش فعالی در بزرگسالان

زندگی ممکن است گاهی برای همه چالش برانگیز به نظر برسد، اما فردی که بیش فعالی دارد ممکن است در مقایسه با کسی که بیش فعالی ندارد، تجربیات زندگی چالش برانگیز تری داشته باشد. این مسئله می تواند منظم نگه داشتن را برای آن ها دشوار کند.

یک بزرگسال مبتلا به بیش فعالی ممکن است برای مدیریت مهارت های سازمانی خود دشوار باشد. این می تواند شامل مشکل در پیگیری وظایف و اولویت بندی باشد.

نگرانی های مربوط به مدیریت زمان

این نگرانی شبیه به تجربه بی نظمی است. بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی اغلب مدیریت موثر زمان خود را دشوار می دانند . آن ها ممکن است با مشکل به تعویق انداختن وظایف مواجه شده، دیر برای رویدادها حاضر شوند، کارهایی که خسته کننده می دانند را نادیده می گیرند و مشکلات این چنینی دارند.

فراموشی و بیش فعالی در بزرگسالان

این امری انسانی است که گه گاه چیزهایی را فراموش کنید، اما برای فردی که مبتلا به بیش فعالی است، فراموشی بیشتر اتفاق می افتد. این می تواند شامل فراموش کردن مرتب جایی باشد که چیزی را قرار داده اید یا تاریخ های مهم باشد. گاهی اوقات فراموشی می تواند آزاردهنده باشد، اما نه به حدی که باعث ایجاد اختلالات جدی شود. نکته اصلی این است که فراموشی که یکی از علائم بیش فعالی در بزرگسالان می تواند بر شغل و روابط تأثیر بگذارد. اگر دیگران با تشخیص بیش فعالی و علائم مرتبط با این بیماری آشنا نباشند، به راحتی می توان آن را با بی احتیاطی یا بی هوشی اشتباه بگیرند.

تکانش گری

تکانش گری در فرد مبتلا به بیش فعالی می تواند به روش های مختلفی ظاهر شود، از جمله قطع کردن حرف دیگران در حین مکالمه، عملکرد نامناسب از نظر اجتماعی، عجله در انجام وظایف، انجام کار بدون توجه به عواقب آن از مهم ترین علائم بیش فعالی در بزرگسالان است. عادات خرید یک فرد اغلب نشانه خوبی از بیش فعالی است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته اعتماد به خرید ناگهانی، به ویژه در مورد اقلامی که فرد توانایی خرید آن را ندارد، یکی از علائم رایج بیش فعالی بزرگسالان است.

نگرانی های عاطفی

زندگی با بیش فعالی می تواند چالش برانگیز به نظر برسد، گویی که احساسات شما دائماً در جریان هستند. شما به راحتی می توانید خسته شوید و تمایل داشته باشید که به دنبال هیجان باشید. ناامیدی های کوچک می توانند غیرقابل تحمل به نظر برسند یا باعث افسردگی و تغییرات خلق شوند. نگرانی های عاطفی درمان نشده ممکن است روابط شخصی و حرفه ای را پیچیده کند.

تصور منفی از خود

بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی اغلب نسبت به خود بیش از حد انتقادی هستند، که می تواند منجر به یک تصویر منفی از خود شود. این مسئله تا حدی است که به دلیل مشکلات تمرکز و همچنین سایر علائم ممکن است بر روی تحصیل، کار و روابط فرد اثر بگذارد. بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی ممکن است این مشکلات را به عنوان شکست های شخصی یا عدم موفقیت در نظر بگیرند که می تواند باعث شود خود را در یک دید منفی ببینند.

بی انگیزگی

یکی از علائم بیش فعالی در بزرگسالان این است که در حالی که ممکن است برای انجام همه کارها به یکباره آماده باشید، همچنین ممکن است احساس بی انگیزگی کنید. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که این یک نگرانی است که معمولاً در کودکان مبتلا به بیش فعالی دیده می شود زیرا اغلب تمرکز بر روی تکالیف مدرسه برای آن ها دشوار است. در بزرگسالان نیز ممکن است این اتفاق بیافتد.

بی قراری و اضطراب در بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی

به عنوان یک بزرگسال مبتلا به بیش فعالی، ممکن است احساس کنید که همواره اضطراب دارید و بی قرار هستید. اشتیاق شما برای ادامه حرکت و انجام کارها می تواند منجر به ناامیدی شما شود، زمانی که نمی توانید کاری را فورا انجام دهید، این منجر به بی قراری می شود که می تواند باعث ناامیدی و اضطراب شود.

اضطراب یکی از علائم بیش فعالی در بزرگسالان است، زیرا ذهن تمایل دارد رویدادهای نگران کننده را به طور مکرر تکرار کند. مانند کودکان، علائم فیزیکی بی قراری و اضطراب در بزرگسالان می تواند شامل بی قراری باشد. یک بزرگسال مبتلا به بیش فعالی ممکن است به طور مکرر حرکت کند، به دست یا پای خود ضربه بزند، در صندلی خود جابجا شوند، آرام نشستن برایشان سخت است و با علائم این چنینی مواجه شوند.

خستگی

اگرچه این ممکن است با توجه به این که بیقراری نیز یک علامت است، تعجب آور به نظر برسد، اما خستگی برای بسیاری از بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی نگران کننده است.

خستگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیش فعالی
  • نگرانی های خواب که می تواند با بیش فعالی همراه باشد
  • تلاش مداوم برای تمرکز مورد نیاز بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی
  • عوارض جانبی ناشی از داروهای بیش فعالی

نگرانی های سلامت جسمانی در بیش فعالی بزرگسالان

طبق یک مطالعه در سال 2013، بیش فعالی می تواند باعث شود که فرد از سلامت جسمانی خود غافل شود. علائم بیش فعالی که ممکن است بر توانایی شما برای حفظ سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • تکانش گری
  • کمبود انگیزه
  • نگرانی های عاطفی
  • بی سازمانی

نادیده گرفتن سلامت جسمانی از طریق موارد زیر قابل مشاهده است:

  • داشتن یک رژیم غذایی نامتعادل
  • غفلت از ورزش
  • ترک داروهای مهم
  • استرس و اضطراب نیز اثرات منفی بر سلامتی دارد

نگرانی در مورد رابطه

بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی اغلب ممکن است در روابط خود دچار مشکل شوند. ویژگی هایی که بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی اغلب دارند ممکن است احساس کنند که در روابط خسته می شوند.

مصرف مواد

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی بیشتر از سایرین احتمال سوء مصرف مواد را دارند. تحقیقات در مورد ارتباط بین سوء مصرف مواد و بیش فعالی دقیق نیست. با این حال، یک نظریه این است که افراد مبتلا به بیش فعالی از مواد برای خود درمانی استفاده می کنند. آن ها ممکن است از این مواد سوء استفاده کنند به این امید که تمرکز کرده، خواب راحتی داشته باشند، اضطراب آن ها کنترل شود و…

درمان بیش فعالی در بزرگسالان

اگر با علائم بیش فعالی در بزرگسالان مواجه هستید، پیشنهاد ما این است که برای درمان به سراغ یک متخصص رفته و از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که خود درمانی در بیش فعالی می تواند شرایط را سخت تر کند.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته