آیا ازدواج و خوشبختی رابطه مستقیم دارند؟

نویسنده: گروه نویسندگی دل کلینیک
مترجم: –
تعداد کلمات: 1306 کلمه
زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

ازدواج یکی از مهمترین نهادهایی است که زندگی و رفاه مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نهادهای زناشویی روابط جنسی را تنظیم و تعهد بین همسران را تشویق می‌کنند. این تعهد تأثیرات مثبتی دارد، به عنوان مثال بر سلامت همسران و درآمد آنها در بازار کار تأثیر بسیار زیادی دارد. در این مقاله، ما مستقیماً به بررسی ارتباط بین ازدواج و خوشبختی می‌پردازیم.

طبق تحقیقاتی که در سال 1986 انجام شد، گفته شد که اگر یک زن تحصیل کرده در 25 سالگی هنوز مجرد باشد، فقط 50٪ احتمال ازدواج دارد. در 30 سالگی، این احتمال به 20٪ کاهش می‌یابد و در 35 سالگی، این احتمال به 5٪ خواهد رسید و اگر زنی در سن 40 سالگی هنوز مجرد بود، احتمال اینکه دیگر به ازدواج فکر نکند وجود خواهد داشت.

پس از 30 سال، معلوم شد که این پیش بینی‌ها چقدر اشتباه بوده است؛ حتی در میان زنانی که ازدواج خود را به بعد از 40 سالگی موکول کرده بودند، تقریباً 70٪ در نهایت ازدواج کردند. و 30 سال طول نکشید تا شواهدی در دسترس قرار گرفت که نشان می‌دهد این پیش بینی‌ها کاملاً اشتباه بوده‌اند.

اما علیرغم نادرست بودن این تحقیقات، این باور بخشی از روایت اجتماعی شد و به زنان بارها و بارها هشدار می‌دادند که اگر ازدواج را بیش از هر چیز دیگری در اولویت زندگی‌شان قرار ندهند، ممکن است هرگز اتفاق نیفتد و آن‌ها به یک زندگی هولناک دچار خواهند شد. در تحقیقی دیگر که به تازگی انجام شد، گفته شد: زنان مجرد و بدون فرزند خوشبخت‌ترین افراد جامعه هستند. بنابراین، واقعاً ما درباره ازدواج، سلامتی و خوشبختی چه می‌دانیم؟ آیا ازدواج و خوشبختی باهم رابطه مستقیم دارند؟

پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا در ارتباط با ازدواج و خوشبختی با شما صحبت کنیم.

آیا افراد متاهل خوشحال‌تر هستند؟

پاسخ محتاطانه به این سوال بله است؛ به نظر می‌رسد افراد متاهل از افراد مجرد، از جمله افرادی که هرگز ازدواج نمی‌کنند و حتی به آن فکر نمی‌کنند، خوشبخت‌تر هستند. در حقیقت، به نظر می‌رسد ازدواج باعث خوشبختی زنان و مردان به صورت متفاوت می‌شود. اما بین این دو یک رابطه دشوار و جدا نشدنی وجود دارد؛ همچنین خوشبختی یک مفهوم سخت برای اندازه گیری است. مسئله بزرگتر این است که افرادی که از زندگی خود راضی هستند نیز به احتمال زیاد ازدواج می‌کنند.

بنابراین شواهد نشان می‌دهد که ازدواج باعث خوشبختی بیشتر افراد می‌شود و آن‌ها با رضایت بیشتر از ازدواج به زندگی خود ادامه می‌دهند. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که ازدواج ممکن است باعث خوشبختی بیشتر مردم شود، اما تضمینی برای خوشبختی نخواهد بود. شاید برای‌تان جالب باشد که این دو نکته را در ارتباط با رابطه ازدواح و خوشبختی بدانید.

اولین مورد بزرگترین تأثیر خوشبختی است؛ بدین معنی که وقتی در سن میانسالی هستید یا در سن زیاد ازدواج می‌کنید، معلوم است کمترین مرحله خوش زندگی را خواهید داشت؛ اما این مورد، بین افراد متاهل و مجرد در زمانی که جوان‌تر هستند بیشتر است و پس از 60 سالگی شروع به از بین رفتن می‌کند.

دومین یافته واقعاً جالب در اینجا این است که بیشتر ازدواج‌های موفق در بین افرادی است که شریک زندگی خود را بهترین دوست خود می‌دانند؛ بنابراین در این بررسی مهم‌ترین عامل در اینجا ازدواج به خودی خود نیست، بلکه در ارتباط با داشتن فردی است که مانند یک دوست، وقتی زندگی به چالش کشیده می‌شود در کنار شما باشد.

سرانجام ، اگر بخواهیم در جواب به این سؤال که  ” آیا افراد متاهل خوشحال‌تر هستند؟  ” باید گفت: خوشبختی در هر فرد، چه مجرد و چه متأهل متفاوت است و بستگی به خود فرد و تفکرات و عقایدش دارد. در نتیجه لزوما مجرد ماندن باعث خوشبختی نمی‌شود و همچنین برعکس، ازدواج کردن هم موجب خوشبختی نخواهد شد.

آیا ازدواج باعث خوشبختی ما می‌شود؟

این ازدواج نیست که شما را خوشبخت می‌کند، بلکه ازدواج شاد است که شما را خوشحال خواهد کرد. افراد متاهل شادتر از افراد مجرد هستند؛ شاید به این دلیل که بهترین پیش بینی کننده خوشبختی انسان کیفیت روابط اجتماعی او می‌باشد. روابط اجتماعی با افراد مختلف چه در زمان متأهلی و چه در زمان مجردی مزایای بسیاری را با خود به همراه دارند.

مواردی که در ازدواج باعث خوشبختی می‌شوند:

  1. همسرتان را به طور مداوم خوشحال کنید.
  2. برای بهبود مسائل و مشکلات بزرگ زمان دهید.
  3. به او کمک کنید احساسات مثبت را تجربه کنند و سطح عمیقی از رضایت را در زندگی پیدا کنند.
  4. با حمایت و دوستی از همسرتان، که می‌تواند به عنوان یک دوست و محرم باشد، از خود در برابر مشکلات زندگی محافظت کنید.
  5. همسر شما می‌تواند به عنوان یک شریک عاطفی، در زندگی با تصمیم گیری‌های باارزش و مورد اعتماد، سطح استرس شما را کاهش دهد.
  6. افرادی که تنها زندگی می‌کنند ممکن است سنگین‌ترین سختی‌های زندگی را احساس کنند، در حالی که افراد متاهل از نوع حمایت نزدیک و محکمی که از همسزشان دریافت می‌کنند زندگی راحت‌تری دارند.

آیا افراد متاهل سالم‌تر هستند؟

باز هم، باید گفت در مورد پاسخ مثبت است. به‌نظر می‌رسد افراد متاهل از افراد مجرد یا جدا شده سالم‌تر هستند و عمر طولانی‌تری دارند. همچنین آن‌ها از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند، شرایط بیماری کمتری دارند و سریع‌تر در  بیماری بهبود می‌یابند.

در گذشته، مطالعات نشان می‌داد که ازدواج برای مردان در سلامتی، مزایای بیشتری نسبت به زنان دارد. اما این اثر در حال از بین رفتن است، و  مطالعات اخیر نتایج بسیار مشابهی را هم برای مردان و هم برای زنان پیدا کرده است.

همچنین شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد اگرچه متاهل بودن ممکن است باعث سلامت افراد شود، اما ازدواج ناخوشایند برای سلامتی آن‌ها بسیار مضر است. تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که در ازدواج “بسیار شاد” بودند در  مقایسه با کسانی که “خیلی خوشحال نبودند” دو برابر هستند، که از نظر سلامتی ضعیف هستند و میزان مرگ و میر آن‌ها به طور قابل توجهی بالاتر است.

آیا باید ازدواج کنید تا خوشبخت تر و سالم تر باشید؟

توصیه ما به شما همراهان عزیز این است که اجازه ندهید اطرافیان به شما بگویند چگونه زندگی خود را ادامه دهید!

سؤال مهمی که پیش می‌آید این است که آیا ما به عنوان یک جامعه باید ازدواج را بر سایر روش‌های زندگی در اولویت قرار دهیم؟ قطعا نه!

ازدواج مسئله‌ای ساده و پیش پا افتاده‌ای نیست که بخواهید بدون برنامه‌ریزی و حتی علاقه با آن روبه‌رو شوید.

ازدواج باید در مرحله‌ای از زندگی شما قرار بگیرد که آمادگی لازم برای تشکیل خانواده و همراه شدن با شریک زندگی‌تان را  اشته باشید.

هیج‌گاه فقط برای حرف اطرافیان و یا ذهنیت اینکه شما از دوستان خود عقب مانده‌اید، ازدواج را در الویت زندگی و یک هدف اجباری قرار ندهید. چرا که این کار نه تنها خوشبختی را به زندگی شما نخواهد آورد، بلکه ناراحتی، آشفتگی و افسردگی را در شما به وجود می‌آورد.

سخن آخر

ازدواج خوب یکی از عواملی است که به شدت در ارتباط با شادی و خوشبختی می‌باشد. روابط خوب مردم را خوشحال می‌کند زیرا یک همراهی قابل اعتماد یک نیاز اساسی برای انسان است. در حقیقت بهبود روابط اجتماعی نمره خوشبختی ما را بالا می‌برد. در زمینه روانشناسی گفته شده بیشترین رفاه مردم در ازدواج موفق می‌باشد و افراد با ازدواج به بالاترین درجه خوشبختی خواهند رسید. همچنین مزایای رفاه ازدواج برای کسانی که همسر خود را به عنوان بهترین دوست خود می‌دانند بسیار بیشتر است.

در آخر برای پاسخ به این سؤال آیا ازدواج و خوشبختی باهم رابطه مستقیم دارند؟ باید گفت: با وجود عوارض، بله، مطمئناً رابطه‌ای مستقیم دارند. به خصوص اگر بتوانید گام‌های ساده اما موثری را برای بهتر شدن ازدواج خود دنبال کنید.

اگر ازدواج یا رابطه عاشقانه شما با مشکل روبرو است یا با مشکلات قابل توجهی روبرو هستید، ممکن است لازم باشد از کمک‌های تخصصی کمک بگیرید.

شما می‌توانید برای مشاوره در ارتباط با ازدواج و موضوعات مرتبط با ازدواج با مشاورین ما در ارتباط باشید.

پست های اخیر

  • اختلالات روانی
  • اختلالات شخصیت

ریزپرخاشگری چیست؟ رفتار های آسیب زای پنهان

2 سال گذشته
  • روان شناسی فردی

آیا تغییر شخصیت ممکن است؟

2 سال گذشته
  • روانشناسی ازدواج
  • مشاوره خانوادگی

از بین رفتن اعتماد به همسر چگونه پیش می آید و چه عواقبی دارد؟

2 سال گذشته
  • اختلالات روانی
  • روان شناسی فردی

آیا دروغگویی اختلال یا مشکل روانی است؟ دروغگویی پاتولوژیک چیست؟

2 سال گذشته
  • رشد و توسعه فردی
  • روان شناسی فردی

بلوغ دختران و روانشناسی | برخورد درست چگونه است؟

2 سال گذشته
  • کودک و نوجوان
  • مشاوره خانوادگی

نقش پدر در تربیت کودک چیست؟

2 سال گذشته