در ابتدای امر باید بگوییم هدف و منظور از درمان اختلال دو قطبی کاهش شدت و تعداد دوره های افسردگی و شیدایی است تا زندگی برای شخص بهتر و راحت تر شود. در این مقاله می­خواهیم به بررسی روش های درمان اختلال دو قطبی بپردازیم، آنها را توضیح دهیم و بررسی کنیم که یک در جلسات مشاوره معمولا چه اتفاقی می­افتد.

درمان اختلال دو قطبی

چرا به درمان اختلال دو قطبی نیاز است؟

اختلال دو قطبی یا افسردگی-شیدایی یک نوع اختلال روانی است که باعث می­شود خلق و خوی فرد به طور عجیب و غیر معمول تغییر بکند. این تغییرات شدید می­تواند باعث دوره هایی از افسردگی و دوره هایی از شیدایی شود که هر کدام مشکلات خود را دارند و باعث می­شوند در فعالیت های روزانه فرد مشکل ایجاد شود. فرد تمرکز را از دست بدهد و گاهی هم حتی ممکن است باعث مشکلات بسیار بزرگتری مانند خودکشی شود.

برای اینکه اهمیت درمان را برای اختلال دو قطبی درک کنیم، خوب است بدانیم که اگر فردی تحت درمان قرار نگیرد، دوره‌های شیدایی مربوط به دوقطبی می‌تواند حتی بین ۳ تا ۶ ماه طول بکشد. دوره‌های افسردگی حتی بیشتر از این هم ممکن است طول بکشد. یعنی چیزی حدود 6 تا 12 ماه.

اما با درمان مؤثر، دوره ها کم و کم تر می شوند. همینطور شدت آنها را نیز می­توان کم کرد.اکثر افراد مبتلا به اختلال دوقطبی را با استفاده از ترکیبی از درمان های مختلف درمان می­کنند.

روش های درمان

اختلال دوقطبی معمولاً نیاز به یک برنامه درمانی طولانی مدت دارد که شامل ترکیب داروها، مشاوره روان درمانی وهمینطور تغییرات سبک زندگی است. بنابراین درمان اختلال دو قطبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان دو قطبی

درمان دارویی

معمولا در همان ابتدا برای مراجعه کننده دارو تجویز می­شود تا سریعا خلق و خوی او تنظیم شود و به تعادل برسد. بنابراین از داروهایی که تثبیت کننده‌های خلق و خو هستند استفاده می­شود. این دارو ها معمولا باید برای یک مدت تقریبا طولانی، و به صورت مستمر مصرف شوند.

دارو های دیگری ممکن است برای از بین بردن علائم افسردگی و یا شیدایی برای شما تجویز شود. این دارو ها می­توانند باعث بهبود علائم افسردگی یا علائم شیدایی شوند و باید فقط زمانی که نیاز است مصرف شوند

درمان روان‌شناختی – مانند درمان‌های گفتاری، که به شما کمک می‌کند با افسردگی مقابله کنید و توصیه‌هایی در مورد چگونگی بهبود روابط ارائه دهید.

درمان اختلال دو قطبی بدون دارو

دو قطبی

تغییر رویه زندگی – گاهی اوقات روش های بسیار ساده ای برای درمان دو قطبی وجود دارند که می­توانند بدون هیچ مضراتی به شما کمک کنند. البته این به این معنی نیست که درمان اختلال دو قطبی بدون دارو تنها درمان قابل انجام است بلکه به این معنی است که این کار ها می تواند در درمان اختلال دو قطبی به شما کمک کند. انجام ورزش منظم، برنامه ریزی برای فعالیت هایی که از آن ها لذت می‌برید و به شما احساس خوبی می‌دهند، و انجام دادن توصیه‌هایی که در مورد بهبود رژیم غذایی به شما می­شود. خواب منظم. تمام این موارد می­توانند به شما کمک کنند تا روان سالم تری داشته باشید. و می­توانند به شما به صورت جدی کمک کنند تا بتوانید شدت دوره های اختلال دو قطبی را کم کنید.

شناخت علائم

یکی از مهم ترین مسائل برای درمان اختلال دو قطبی شناخت علائم افسردگی و شیدایی است. هر چقدر که شما بهتر بتوانید خودتان را بشناسید و علائم را بفهمید، سریع تر و زودتر می­توانید تشخیص دهید که وارد یکی از این دوره ها می­شوید. این موضوع کمک می­کند تا بتوانید آماده آن باشید.

بستری شدن برای درمان دو قطبی

افسردگی شیدایی

اکثر افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می توانند بیشتر درمان خود را بدون نیاز به بستری در بیمارستان دریافت کنند. اگر مراجعه رفتار های خطرناکی داشته باشد، برای مثال احساس خودکشی کند یا از روان پریشی و توهم رنج ببرد ممکن است پزشک بستری شدن در بیمارستان را برای مدتی توصیه کند. روان درمانی و روانپزشکی در بیمارستان می­تواند کمک کند تا مراجعه کننده آرام و همینطور ایمن باشد، خلق و خوی او تثبیت شود، چه در دوره شیدایی باشد چه در دوره افسردگی شدید.

نکات مهمی که قبل از درمان باید بدانید

نکات مهمی که قبل از شروع درمان اختلال دوقطبی باید بدانید عبارتند از:

  • متخصصان، روان درمانگران و روانپزشکان دوره دیده و مجربی هستند که می توانند به شما در مورد اختلال دوقطبی کمک کنند. بنابراین نگران اینکه درمان نشوید نباشید.
  • شما تنها کسی نیستید که از این اختلال رنج می­برد و هستند افرادی که مانند شما هستند و بوده اند و درمان شده اند. بنابراین با نزدیکان خود و همینطور یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.
  • داروهای تجویز شده موثرترین راه برای درمان و مدیریت اختلال دوقطبی است. بنابراین باید برای مدتی این دارو ها را مصرف کنید، تا به نتیجه دلخواه برسید.
  • درمان های روانشناختی و شیوه زندگی، مشاوره فردی و صحبت کردن با یک مشاور می­تواند مکمل های مفیدی برای درمان شما باشند.
  • درمان باید به طور خاص برای هر فرد طراحی شود، زیرا همه افراد مبتلا به اختلال دوقطبی یکسان نیستند و ممکن است تجربیات متفاوتی داشته باشند.
  • همکاری شما بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید با پزشک خود، خانواده خود و روان درمانگرتان نهایت همکاری را انجام دهید. زیرا واضح است که مهم ترین هدف درمان کمک به شماست.
  • درمان شما همچنین باید سبک زندگی، شغل، شبکه اجتماعی و هر گونه استرسی که ممکن است بر بهبودی شما تأثیر بگذارد را در نظر می­گیرد
  • بدانید که بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی توانسته اند کمک بگیرند و زندگی فعالی داشته باشند. پس شما هم می­توانید.

زمان عامل مهمیست!

در مورد اختلال دو قطبی، هرچه سریع تر برای درمان اقدام کنید، پروسه درمان راحت تر و سریع تر پیش می­رود. دو قطبی ممکن است به مرور زمان بدتر و بدتر شود. پس هرچه زودتر درمان را شروع کنید، می­توانید حتی نتیجه بهتری هم بگیرید. هزینه، استرس و زمان درمان کمتر می­شود و می­توانید زودتر به فعالیت های روزمره خود برگردید. بنابراین سعی کنید در قدم اول یک دکتر روان درمانگر خوب پیدا کنید و در جهت درمان اقدام کنید. دل کلینیک این کار را برای شما راحت کرده است و با گردهم آوردن درمانگران مجرب، پیدا کردن درمانگر مناسب را برای شما راحت تر کرده است.